skip to Main Content
Hvis min flyveskole går konkurs, kan jeg så få mine penge tilbage?
Uddannelse til pilot

Hvis min flyveskole går konkurs, kan jeg så få mine penge tilbage?

Hvis din flyveskole går konkurs, kommer du som pilotelev nemt til at stå i en situation, hvor din flyveskole ikke kan levere, det du har betalt for. Du har altså noget "tilgode" fra flyveskolen. Men hvordan er det så lige i forhold til at få det tilgodehavende som kunde? Der eksisterer en begrænset hæftelse i kapitalselskaberne jævnfør KSL § 1,…

Læs mere
Kan flyveskolen opkræve en moms regning?
Aktuelt om Spørg Piloten, Uddannelse til pilot

Kan flyveskolen opkræve en moms regning?

Kan flyveskolen opkræve moms regning hvis du afbryder uddannelsen? Sommerfugle i maven og glæden ved at kunne opfylde pilot-drømmen, brister i nogen tilfælde. Der kan være mange årsager til at man må afbryde uddannelsen og samarbejdet med flyveskolen. Det er helt normalt at pilot aspiranter vælger at stoppe - men ingen taler rigtigt om det. Vi blev forleden kontaktet af…

Læs mere
Pilotuddannelse med alt betalt af British Airways- der er kun lige et men.
Uddannelse til pilot

Pilotuddannelse med alt betalt af British Airways- der er kun lige et men.

British Airways meldte sig i går (19 SEP 2023) på banen med et fuldt finansieret cadet scheme for piloter. Hvad betyder cadet scheme? En "cadet" er udtryk for en pilot, som kommer direkte fra flyveskolen. Med cadet scheme menes, at man kommer ind fra "gaden", og bliver uddannet pilot. Efter uddannelsen til pilot opnår man ansættelse i selskabet typisk på…

Læs mere
Drømmen om at flyve en jet lige efter endt pilotuddannelse, har du råd?
Om jobbet som pilot, Uddannelse til pilot

Drømmen om at flyve en jet lige efter endt pilotuddannelse, har du råd?

Måske mangler der lidt realisme i forhold til, hvor nemt det er at gå direkte fra flyveskole og til en airline og flyve jet. Her tænkes ikke så meget på træningen, men i højere grad mulighed for ansættelse. I Europa er der næppe nogen uenighed om, at en af de største muligheder for at gå direkte på en jet, er…

Læs mere
Er turboprop piloter dårligere end jet piloter?
Om jobbet som pilot, Operationelt om luftfart og flyvning, Uddannelse til pilot

Er turboprop piloter dårligere end jet piloter?

A350 plakaten hænger der på værelset. På skrivebordet ligger ipaden med alle manualerne og ATPL question bank sammen med din elektroniske logbog, som lige har rundet 150 tt. Plakaten har ærespladsen. At få et job på A350 er den ultimative drøm, og det må gerne ske lidt hurtigt. Er du lige nu flyveskole elev kan du måske nikke genkendende til,…

Læs mere
Jeg er bange for min flyvveskole går konkurs, hvad kan jeg gøre?
Uddannelse til pilot

Jeg er bange for min flyvveskole går konkurs, hvad kan jeg gøre?

Vi har forsøgt at samle nogle gode råd og opstillet dem herunder. De er ikke i prioritetsrækkefølge. Prøv at fokuser på, at flyveskolen stadig ikke er gået konkurs. Du er stadig i gang, og det kan jo sagtens være flyveskolen klarer den. Prøv at få så meget ud af dine instruktører og skole som muligt, mens den stadig er kørende.…

Læs mere
Hvordan kan jeg checke en flyveskoles økonomi?
Uddannelse til pilot

Hvordan kan jeg checke en flyveskoles økonomi?

Dette er et af de lidt mindre sjove spørgsmål at svare på. I forbindelse med at flere nyhedsmedier har bragt historier om en dansk flyveskoles tocifrede million underskud er det dog blevet aktuelt. Du kan f.eks. læse om dækningen her. Hvordan kan man checke danske flyveskolers økonomi I langt de fleste tilfælde er det muligt for enhver at gå ind…

Læs mere
Lavt flyvende vandflyver i Danmark – hvad er minimumsflyvehøjden?
Operationelt om luftfart og flyvning

Lavt flyvende vandflyver i Danmark – hvad er minimumsflyvehøjden?

Danmark har en vandflyverrute mellem Aarhus og København. Ruten er opereret af Nordic Seaplanes. Vi har fået en henvendelse fra en borger, som oplever at vandflyveren kommer ind i lav højde over et område, som er mere end 5 km væk fra havnen, hvilket har skabt undring. I forhold til reglerne for minimums flyvehøjder i Danmark er regelsættet fastlagt i…

Læs mere
Hvorfor er den vertikale sikkerhedsafstand mellem fly større end den horisontale?
Operationelt om luftfart og flyvning

Hvorfor er den vertikale sikkerhedsafstand mellem fly større end den horisontale?

Vi tror du har fået byttet om på fakta. Den vertikale sikkerhedsafstand er typisk (forudsat vi taler reduced vertical separation minima; ”RVSM” luftrum) 1000 ft, dvs. 300 m. I kontrolleret luftrum vil det ikke være tilladt for fly i samme højde at være så tæt på hinanden, altså to fly i f.eks. 5000 ft med blot 300 m fra hinanden…

Læs mere
Hvad er minimums flyvehøjden over en by i Danmark?
Operationelt om luftfart og flyvning

Hvad er minimums flyvehøjden over en by i Danmark?

Spørgsmålet kan ikke besvares helt sort/ hvidt. Vi vil i det følgende forsøge at forklare reglerne i et klart og forståeligt sprog. I forbindelse med start og landing vil det (selv i et byområde) være tilladt at gå under de generelle minimumsflyvehøjder. Forsvaret har desuden særlige privilegier i forhold til de minimumsflyvehøjder, der gælder for civile. Er flyvningen kategoriseret som…

Læs mere
Back To Top