skip to Main Content

Hvilke slags pilot-skoler er der og hvorfor er der forskel?

Man kan dele flyveskoler op i to store kategorier -  civile skoler og militære skoler.  De civile skoler leverer den civile pilot uddannelse. De militære skoler leverer den militære pilot uddannelse. Der findes mig bekendt ingen skoler der leverer både den civile og den militære uddannelse. Ikke alle civile skoler leverer den samme civile pilot uddannelse. Her er nogle forskellige grene…

Læs mere

Hvilke slags piloter er der helt overordnet, hvor lang tid tager det og hvad koster det?

Q: Der findes indenfor hver kategori, variationer og grader af certifikater men overordnet set er der tre pilot kategorier: Modular - Betyder at du selv tilrettelægger uddannelsen (tager den i moduler når det passer dig).  Integreret - Betyder at du følger et hold. Pilot Non-commercial Du må fly som privat pilot, dit certifikat er begrænset til civile operationer og fly.…

Læs mere

Hvad er EASA, FAA og ICAO? Hvad betyder at man er EASA eller FAA uddannet pilot?

A: Lad os starte med at prøve at gøre det lidt mere overskueligt: ”Worldwide level”                                                                                                                                ICAO - International Civil Aviation Organization. ICAO sets international standards & ”recommended practices”  within Aviation. 193 member states as of 2019. ”Regional level” EASA - European Aviation Safety Agency. EASA sets the rules for the EASA region FAA - Federal Aviation Administration. FAA sets the rules for the…

Læs mere

Spørg Piloten hjælper forfatter-duoen Lotte og Søren Hammer

https://www.bog-ide.dk/produkt/4647064/lotte-og-soeren-hammer-soldier-blue Vi får løbende mange spændende forespørgsler og vi har efterhånden været med i kulissen ved produktion af TV programmer, artikler og nu også i forbindelse med en bog. I foråret blev vi kontaktet af forfatterparret Lotte og Søren Hammer i forbindelse med at en hovedperson i en kommende bog skulle foretage en flyvetur i et privatfly. Det var vigtigt,…

Læs mere

Har piloter interesse i at indberette “ikke-normale” episoder?

D. 25.9. landede jeg i København med et Pegasus-fly fra Istanbul - tidlig eftermiddag. Det var en meget voldsom landing. Først med et større bump end sædvanlig og derefter en meget voldsom opbremsning, som fik løse genstande i maskinen til at fare rundt. Maskinen var skredet ud, så piloten måtte dreje ind på banen igen. Jeg er vant til at…

Læs mere

The collapse of Thomas Cook

To all the people affected by the Thomas Cook collapse, we pass on our deepest sympathy. We would like to quote one of our colleagues in the industry, who put some words on the collapse from a crew point of view: The Thomas Cook media coverageStranded passengers, lack of information, shambles at airports, ruined holidays - these are frequent headlines…

Læs mere

Bag om fly angst og hvordan man kan komme videre

Michelle's situation set fra vores perspektiv Fik du ikke læst om Michelle's situation, hvor hun blev ramt af akut fly angst i Tyrkiet, kan du læse om den her:https://spoerg-piloten.dk/laes-dette-hvis-du-har-fly-angst-eller-du-gerne-vil-hjaelpe-en-der-har/ I første omgang handlede det for os om at sætte sig ind i Michelle’s tanker og situation. Selvom Michelle var “ramt” viste det sig, at hun var indstillet på at gøre…

Læs mere

Få hjælp af Spørg Piloten til at håndtere fly-angst

Spørg Piloten kan mere end blot at besvare spørgsmål omkring fly angst - vi hjælper nemlig gerne i både privat- og erhvervs-regi med at bearbejde fly angst, uden at det koster en formue. For den med fly angst kan det være et sandt mareridt at skulle flyve. Hvis ikke du fik læst, hvordan vi fik hjulpet Michelle hjem fra Tyrkiet…

Læs mere
Back To Top