skip to Main Content

Kan man påråbe sig nødret og gå på toilettet selvom fasten seat belts er på?

Det er ikke helt sort/ hvidt om du kan påråbe dig nødret og gå på toilettet selvom fasten seat belts et på. Det kan også svinge fra selskab til selskab, men også fra situation til situation. Det er selvfølgelig lidt frusterende. Vi skal forsøge at forklare hvorfor.

Regler når skiltet med sikkerhedsbæltet er tændt

Som udgangspunkt er det således, at når skiltet med sikkerhedsbæltet er tændt, så skal man enten blive sidende i sædet (med sikkerhedsbæltet spændt) eller returnere til eget sædet (og så spænde sikkerhedsbæltet).

Undtagelser til reglen

Lad os sige du står i kø til toilettet, skiltet med sikkerhedsbæltet bliver tændt og flyet foretager en brat manøvre (nedstigning) grundet fald af trykket i kabinen og maskerne bliver udløst. Her vil det som udgangspunkt være sådan, at du på forsvarlig vis gerne skulle have adgang til en iltmaske. Det kan være, at der i den situation er et bedre scenarie end at returnere til eget sæde.
Den anden situationen er hvor flyet akut rammer meget kraftig turbulens. Tager vi situationen hvor du står i kø til toilettet, kan det også her være, at der er et bedre alternativ end at returnere til eget sæde. Det kan f.eks. være at bevægelse i kabinen vil være meget vanskeligt, eller helt umuligt at gøre forsvarligt.

Når skiltet med sikkerhedsbæltet kommer på

Lad os se på et scenarie hvor fasten seatbelt kommer på, og der er ingen eller kun let turbulens. Lige når sikkerhedsbæltet kommer på, så vil du blive henvist til dit eget sæde, hvor du skal spænde sikkerhedsbæltet. Dette gælder også selvom flyet er på rejsehøjden, og der ikke er turbulens lige nu og her.
Ofte anvender piloterne “fasten seatbelts” forud for, at vi forventer turbulens. Det vil sige som en slags “nu skal I til at tage Jeres pladser”. Vi har måske på vores flyveplan indikation af at vinden ændrer sig kraftigt, eller på vejrkort indikation af vi flyver ind i et område med mulig turbulens. For at passe på vores besætning og passagerer, vil vi hellere tage fasten seatbelt i brug en gang for meget end en gang for lidt.
Så summa summarum, lige når fasten seat belt kommer på, så vil dine muligheder for at bruge “nødret” – jeg skal altså virkelig på toilettet – sikkert ikke være ret effektivt.

Hvis du træder af på naturens vegne og trodser skiltet med fasten seat belts

Du vil næppe blive ført fysisk tilbage af personalet til det sæde, hvis du ikke makker ret, og du søger tilflugt på toilettet. Vi kan dog bestemt ikke anbefale ikke at respektere skiltet med fasten seatbelt. Trodser du besætningens anvisninger kan du få en advarsel eller det der er værre, for ikke at følge personalets anvisninger. Igen afhænger det helt af situationen.

Hvornår du MÅSKE kan bruge nødretten, og gå på toilettet selvom skiltet med sikkerhedsbeltet er på

Der hvor du har bedst muligheder for at bruge “nødretten” er, når sikkerhedsbeltet har været på i f.eks. 10 minutter, og der kun har været let turbulens.
Let turbulens vil være, hvis du forestiller dig en næsten fyldt kaffe kop, hvor kaffen måske lige skvulper over, men ikke decideret springvand ud over det hele. Har der kun været let turbulens, og har det stået på i længere tid (altså kun let turbulens), så vil det nok være sådan, at du pænt kan spørge personalet om at anvende nødret til at gå på toilettet. Vel og mærke forudsat, at du overfor personalet også vedkender, at det sker på eget ansvar.

Hvorfor du ikke altid kan anvende nødretten

Grunden til at vi kan sige – jamen du kan altid anvende nødret er, at det helt afhænger af fasen af flyvningen. Der er også det juridiske aspekt i forhold til, hvis der sker noget med dig eller andre – hvem har så ansvaret for den skade?
Du vil som udgangspunkt ikke få lov til at anvende nødret i forbindelse med start og landing. Her vil det, at du bevæger dig rundt i kabinen ikke alene være til fare for dig selv men også for andre.
Så brug af nødret skal du nok kun forestille dig er noget, at du måske kan anvende på rejsehøjden, eller meget sent i opstigningen eller tidligt under nedstigningen. Det vil sikkert også kun være, når fasten seatbelt har været på et stykke tid, og der “kun” er tale om let turbulens.
Er det under landing eller start, at du pludselig beslutter dig for – NU skal jeg altså på toilettet, så kan det være at kabinepersonalet må give besked til piloterne om at landingen eller starten skal afbrydes, idet du ikke er på din plads. Det skyldes, at man har ansvaret for din sikkerhed, og at det altså ikke nytter noget at sidde på tønden under en start eller landing. Det er simpelthen for farligt.
Der kan være helt særlige tilfælde på jorden, f.eks. ved lange forsinkelser, hvor du kan få lov at rejse dig. Men det skal altid være med kabinepersonalets tilladelse. Kabinepersonalet kan kommunikere med piloterne og så måske få information om “ja, der er minimum 15- 20 minutter til det bliver vores tur i køen”. Er der god tid til den forventede start, og er det rigtig lang tid siden I forlod gate – så er det igen måske muligt, at du kan få lov at anvende toilettet.

Hvis du ved, at du har et problem med at holde dig

Tingene vil som sagt sjældent være sort/ hvide. Det vil altid være vores anbefaling at følge besætningens anvisnger og IKKE trodse skiltet med sikkerhedssbæltet.
En idé (hvis du ved det kniber med at holde dig) kan være at gøre kabinepersonalet opmærksom på, at du ikke er god til at holde dig. Det kan selvfølgelig være lidt pinligt at skulle indrømme, men tager du mod til dig og fortæller det til personalet, kan personalet måske hjælpe dig og give dig et heads up inden sikkerhedsbæltet kommer på. Det vil nemlig ofte være således, at piloterne inden afgang briefer kabinepersonalet om, hvornår der kan være turbulens. Det hænger sammen med, at kabine personalet så planlægger deres eventuelle servering i kabinen på tidspunkter, hvor der ikke forventes turbulens.
Happy landings og med venlig hilsen
Spørg Piloten

Kommentarer

kommentarer

This Post Has 0 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top