skip to Main Content

Gitter foran motor for at forhindre bird strikes

Q: Hvis bird strikes kan få en motor til at sætte ud, hvorfor sætter man så ikke et gitter op foran motoren? Det vil vel forhindre fugle i at komme ind i motoren og fixe problemet?

A: For at forklare årsagen hvorfor man ikke har gitter foran en motor, skal vi se lidt nærmere på hvordan en jet motor fungerer.

Hvordan en jet motor fungerer

En jet motor er afhængig af at kunne indsamle en stor mængde luft, som så komprimeres inde i motorens kompressor stadier, hvor der samtidig også sker en gevaldig opvarmning af luften. For at fly motoren kan være så effektiv som muligt, skal der så meget som mulig luft igennem den.

Hvis et gitter skal være effektivt

Hvis et gitter skal være effektivt i fohold til fugle i motoren, så skal gitteret have en vis tæthed. Dernæst skal du forestille dig, at sammenstød mellem fugl og motor nok sker ved en meget høj hastighed, hvilket stiller krav til styrken af gitter. Så vi skal altså have et tæt gitter, der er meget holdbart.

Problemet med at have et gitter

Ikke alene vil det være meget tungt at have foran motoren, men luftstrømningen vil også blive begrænset voldsomt. Dernæst vil der være stor risiko for, at der på gitteret danner sig is. Dannes der is har vi baladen med, at endnu mindre luft kommer ind i motoren. Man kunne selvfølgelig opvarme gitter, og på den måde måske begrænse isdannelsen, men det vil betyde en væsentlig øget vægt.
Han man et solidt gitter kan man også forestille sig, at selve gitteret kunne blive beskadiget – og så har du måske lige pludselig metal (fra gitteret), der ryger ind i motoren. I forhold til en (blød) fugl vil det alt andet lige være værre at have splinter fra metal gitteret inde i motoren.

Fugle i motoren

Generelt er en enkelt fugl eller to ikke det store problem for en motor at klare. Der skal være tale om de helt store fugle (og mange af dem), før der er risiko for at beskadige motoren.

Hvad man har valgt at gøre for at minimere bird strikes

Den vej man i branchen har valgt at gå er, at fjerne de ting der tiltrækker fugle fra selve luftfartsområdet. Dernæst har man typisk også på større lufthavne en enhed, som kører ud og skræmmer fuglene væk.

Typisk er det kun, når flyet er under en højde på ca 3000 fod (1 km), at der er risiko for kontakt med fugle. Det vil sige typisk i forbindelse med start og landing. Typisk rammer birdstrikes mange andre steder end i motoren. F.eks. foruden, vinge forkanten eller andre steder på flykroppen. Alle de steder er forstærket på flyet, således det ikke udgør en større risiko, hvis der sker kontakt med en fugl. Et moderne fly bevæger sig typisk på en rejsehøjde på omkring 10 km højde. Så derfor har man fokuseret på at “sikre” lufthavnsområdet.

Happy landings og med venlig hilsen

Spørg Piloten

Kommentarer

kommentarer

This Post Has 0 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top