Det korte svar er JA. Det vigtige er, at begge lande er medlem af EASA. Om…

Hvordan kommer man til at arbejde som pilot for Emirates?
Jeg er en dreng på 14 år, som er meget betaget af flyvemaskiner og piloter. Jeg har selv fra da jeg var en dreng på 8 år altid gerne ville være pilot, men lad os nu komme til sagen. Hvis det er man gerne kunne tænke sig at få et job i et udenlandsk flyselskab som f.eks. Emirates. Hvis man ønsker at få et job i disse selskaber, hvordan får man adgang til at aflevere en job ansøgning til dem og eventuel komme til samtale?
Hvordan kommer man til at arbejde som pilot for Emirates?
Den direkte vej til at komme til at arbejde som pilot for selskaber som British Airways, Qatar, Emirates eller AirFrance/ KLM – går ofte via det der kaldes et Cadet Schemes. Disse har det med at åbne og lukke alt efter udbudet af piloter og verdens økonomien. Hvis ikke det lykkedes en at komme ind den direkte vej, så er det muligt at du på et senere tidspunkt kan søge. Ofte kræves der en betragtelig erfaring hvis ikke man er via et Cadet Scheme. Timekravet varierer men det er ikke unormalt at man skal have ca 3000- 4000 timers erfaring før man kan søge. Det svarer til ca 5- 6 års fuldtidsarbejde som pilot alt efter hvor meget man har fløjet. Enkelte steder er der andre krav end et højt antal timer der gør det svært. For eksempel er det svært, efter vores opfattelse, at komme i Air France/ KLM, med mindre man kan flydende fransk (AirFrance) eller hollandsk (KLM).
Pilot drømmen
Mange har som dig, en drøm om at blive pilot. Det er vigtigt at man på et eller andet tidspunkt gør et grundigt stykke arbejde i forhold til at checke at ens drømme stemmer overens med de vilkår og muligheder som branchen byder på. Du kommer sikkert til at ”flyve” igennem pilot uddannelsen med et stort smil – for selvom det kan være mega hårdt i perioder (på grund af alle de nye ting man skal lære) så er det nok de færreste som ikke syntes det er super fedt når det kommer til selve flyvetræningen. Alvoren går først op for mange, når de står som nyuddannede piloter og skal ud og finde det første job, for netop den del kan være svær.
Cadet schemes
Kommer man ind på et cadet scheme, så står man ikke i den her (måske frygtelige) situation hvor man efter endt uddannelse skal ud og søge job og ”sælge sig selv”. På et cadet scheme har man allerede et samarbejde/ aftale med et luftfartsselskab om at forudsat at:
1) man består pilot uddannelsen med tilfredsstillende resultat
2) at flyselskabet mangler piloter når man er færdig uddannet pilot
– så har man allerede et job.
Ofte får man en noget lavere løn (cadet løn) i en periode (typisk 1- 3 år) men alt andet lige er man garanteret lysere tider, hvis blot man hænger i og består sin ”lærling tid” (cadet tid).
Det siger næsten sig selv at cadet schemes er ultra populære og dermed kan flyselskaberne ofte tillade sig at være meget kritiske i forhold til hvem de vælger.
Hvorfor vælger alle ikke et Cadet Scheme?
Desværre er cadet schemes meget begrænsede og bagsiden ved disse setups er at man ofte bliver bundet til et selskab. Så hvad der på den ene side er super godt, kan altså samtidig være skidt. Skidt for eksempel ved at man ikke får mulighed for at prøve ”en anden form for flyvning” inden man sidder i et stort selskab. Dernæst er det måske ikke alle som vil trives med et liv i Mellemøsten f.eks. Endeligt er der mange der slet ikke er klar over at et Cadet Scheme var noget de kunne søge. Det er naturligvis ikke noget at en flyveskole (der ikke har et Cadet Scheme) går ud og gør dig opmærksom på.
Valg af flyve skole
Branchen byder på mange muligheder, som kun de færreste er opmærksomme på. Det her med at man får valgt en flyve skole som giver en de bedste muligheder for at man opnår de mål man har i sin karriereplan er noget vi coacher og rådgiver omkring. Der er stor forskel på flyveskolerne og de mener jo alle sammen at de er den bedste skole der findes. Samtidig syntes vi (Spørg Piloten) at det er lidt et problem at flyveskolerne er dem der står for at informere omkring branchen. De har jo en oplagt interesse i at overtale dig til at blive pilot.
Er det en god idé for mig at blive pilot?
Vores eneste samarbejdspartner er undervisningsministeriet (www.ug.dk) og vi har ingen økonomisk fordel ud af om du vælger at blive pilot eller ej.
I forhold til hvorledes du kan forberede dig allerede nu eller om det vil være en god idé at du bliver pilot, så vil vores første råd til dig være at holde dine muligheder åbne. Det kan være at branchen ser meget forskelligt ud 5 år fra nu.
Det kan måske være en anelse tidligt for dig at investere i rådgivning og coaching. På den anden side, hvis du bliver bekræftet i at pilot er det du gerne vil blive og du måske får et defineret mål (karriereplan)– så vil det måske være en glimrende motivation for dig, til at gøre dig umage i skolen og opnå gode resultater. Det vil uanset hvad du vælger i sidste ende, være et rigtig godt resultat. Der er faktisk også en række ting du allerede nu kunne snuse lidt til f.eks. flysimulator spil, diverse test software programmer samt muligvis svæveflyvning. Du kan allerede flyve solo fra 15 år og tage S-certifikat som 16 årig. Den kommercielle uddannelse må du dog vente yderligere et par år med at starte på.
Har du brug for hjælp?
Her er 8 gratis pilot fortællinger som du måske kan få inspiration af at læse
- Drømmen om at blive pilot. Fra forvirret universitetsstuderende til professionel pilot.
- Livet efter pilot uddannelsen – Palle alene i verden
- Om at komme i job som pilot
- Om livet som nyuddannet pilot – ville jeg gøre det igen?
- bush piloten der flyver med diamanter
- Røde kors flyvning i Afrika
- Fragt flyvning. 32 timer med fragthundende i Mellemøsten
- Flyvning i Sahara med dansk kvindelig pilot
Vi vil meget gerne hjælpe dig med dine overvejelser omkring at blive pilot. Udover de personlige pilot fortællinger, har vi en masse materiale helt frit tilgængelig her på siden.
For at gøre det nemt for dig har vi her lavet en oversigt over nogen af vores mest populære posts som også har link til vores youtube kanal.
- Hvad tjener en pilot
- Arbejdsmiljø som pilot
- Pilot uddannelse
- Gratis gave til dig der gerne vil være pilot
Du kan gratis stille spørgsmål her Ask A Pilot.
Det er helt normalt at man har mange spørgsmål og overvejelser omkring at blive pilot. Derfor har vi skrevet en udførlig e-bog om det at blive pilot. E-bogen henvender sig til dig der drømmer om at blive pilot såvel som dig som er klar til at tage springet lige nu. Vi har samlet vores bedste råd og viden i vores e-bog omkring det at blive pilot. How Do I Become a Pilot? At læse e-bogen kan være en rigtig god måde at få en masse information, som kan være svær at finde andre steder.
Ellers er du altid velkommen til at skrive til os på contact@askapilot.net eller ringe til os på +45 5352 7700.
Happy landings
Spørg Piloten
Hej Søren.
Jeg har en søn på 15 år, som ånder og lever for flyvning og flyvemaskiner, han går målrettet efter at blive pilot, han er netop gået solo i svæveflyver og har været i praktik på en flyveskole, hvor jeg også var med ham til informationsmøde, jeg er dog lidt skepsis overfor alle deres løfter, unge mennesker er jo nemmere at påvirke og de er jo ikke så kritiske, men måske er jeg også for kritisk, tænker bare på hvis han selv betaler for sådan en uddannelse og står uden job efter gennemførelse, med stor gæld som han hænger på i 15 år, jeg ved godt at man skal tænke positiv og jeg vil også støtte ham hele vejen, når han nu brænder for dette, ville bare gerne at han havde lidt sikkerhed for job som pilot efter endt uddannelse.
Ville det være en god ide hvis vi fik lidt rådgivning hos Pro pilots og hvad er prisen evt.
Mvh. Henrik