Ask A Pilot er stolte af at støtte Funky Pilot Academy Cartoons lavet af den…
Straffeattest som pilot
Vi har fået en del spørgsmål omhandlende straffeattest og sikkerhedsgodkendelse som pilot, hvilket har givet anledning til dette indlæg.
Her er et eksempel.
Anders har tilbage i 2015 videresendt en video af en skolekammerat, der havde sex. Han sender den (i sjov) videre til 5 gode venner. Videoen indeholder en person, der er under 15 år. At videresende en sådan video er strafbart. Anders bliver derfor dømt for overtrædelse af straffelovens regler om seksuelle krænkelser af børn under 15 år og børnepornografi. I 2025 ønsker Anders at blive pilot. Men kan han det?
Det er rimelig nemt at svare på om Anders kan blive kommerciel pilot – for ja, det kan han godt. Han kan altså godt opnå selve pilot certifikatet, men for at arbejde som kommerciel pilot skal han opfylde en række krav i forhold til at få udstedt et ID kort til lufthavnen. Det kan være lidt sværere at svare på om Anders kan det, men det ser vi nærmere på i det følgende.
Børneattest og straffeattest
Den forbrydelse Anders har begået medfører, at det er tilføjet hans børneattest. En børneattest og straffeattest er ikke det samme. For det første er der forskel på, hvor længe strafbare forhold fremgår af en børneattest. Udgangspunktet er minimum 10 år, for visse sædelighedsforbrydelser er det 20 år, og for grove sædelighedsforbrydelser er det mindst til den registrerede fylder 80, og enkelte tilfælde helt frem til den registrede dør.
Man kan godt have en ren straffeattest men en “plettet” børneattest. En måde at se en børneattest på er, at det er en særlig form for straffeattest for forbrydelser begået mod børn.
Hvem har brug for en ren børneattest?
Formålet med en børneattest er at forhindre at personer, der er dømt for forbrydelser mod børn udenvidere kan få et børnerelateret job. Det er nok rimelig logisk, at det er påkrævet i tilfælde hvor jobbet involverer idrætsforeninger, spejderklubber, daginstitutioner osv. Det har da også siden 1. juli 2005 været lovpligtigt at indhente en børneattest for personer, der skal have direkte kontakt med børn under 15 år.
Den 1. juni 2012 kom der en udvidelse af børneattestloven, så alle der færdes blandt børn under 15 år, og som derved har mulighed for at opnå direkte kontakt med børn skal omfattes.
Som pilot færdes man i en terminal, der kan være fyldt med børn – så er pilot omfattet af kravet om en ren børneattest? Det ser vi nærmere på i næste afsnit.
Børneattest og straffeattest for piloter
Vi skal indledningsvis rette en tak til Politiets Administrative Center, der var meget behjælpelige med at besvare vores henvendelse.
Det juridiske grundlag og baggrund for at piloter skal undergå sikkerhedscheck er BEK nr 2567 af 14/12/2021 – “Bekendtgørelse om udvidet baggrundskontrol og sikkerhedsgodkendelse af personer, som har funktioner inden for luftfartssikkerhed (security)”
Dernæst har Trafikstyrelsen udstedt en “Vejledning i baggrundskontrol og sikkerhedsgodkendelse i Danmark“.
Det fremgår af bekendtgørelsens § 10 Politiets sagsbehandling, at det er politiet, der er ansvarlig for at indhente og kontrollere straffeoplysninger for mindst de foregående 5 år, som led i udførelsen af en udvidet baggrundskontrol.
Det er indvidere to niveauer af sikkerhedsgodkendelse som foretages for personer der skal arbejde i et luftfartsmiljø – en PET godkendelse og en PAC godkendelse. ATC personale skal have en PET godkendelse (PET er en højere sikkerhedsgodkendelse end PAC). Piloter er sidestillet med personale, der arbejder airside det kunne f.eks. være i Joe and the Juice, og personer der arbejder airside skal have en PAC godkendelse.
Når Politiet foretager en PAC godkendelse anvendes personens CPR nummer. Når CPR nummeret slås op fremgår optegnelser på Børneattest, Straffeattest, P-bøder osv. Der vil også fremgå om Politiet har oplysninger om du er tilknyttet bandemiljø osv.
Lad os vende tilbage til Anders.
Ja, Politiet vil kunne se børneattesten for Anders og at han i 2015 begik en forbrydelse. Dette fordi Anders har begået er en forbrydelse, som ikke vil blive slettet efter 10 år. Men hvordan hænger det sammen med de 5 år, som ellers står i § 10? Bemærk der står “mindst” 5 år. Der er således intet til hindring for, at Politiet kan se på forhold, der er begået længere end 5 år tilbage og tage det med i den samlede vurdering. Det vil f.eks. være således, at har man begået en forbrydelse, der falder i “terror kategorien” vil man som udgangspunkt for altid være udelukket for en PAC eller PET godkendelse.
Det svære for Anders er, at han ikke vil kunne få endelig svar på, om han kan få en PAC godkendelse, før han har færdiggjort pilotuddannelsen. Det hænger sammen med, at baggrundschecket først foretages, når Anders tilbydes et arbejde i lufthavnen.
Jamen hvad så? Skal Anders være urolig og stadig kaste sig ud i pilotuddannelsen?
Politiets PAC godkendelse af Anders er et helhedsindtryk. Så spørgsmålet er hvilke andre ting Anders har lavet. Har Anders udelukkende begået en fejl tilbage i 2015 er det overvejende sansynligt (baseret på den samtale vi havde med Politiet), at Anders vil kunne blive PAC godkendt efter gældende regler.
Vi skal gøre opmærksom på at “Anders” og detaljerne er fiktive, blot for at kunne illustrere situationen.
UPDATE: En skarp læser har skrevet ind og kommet med en idé til “Anders”. Før Anders kaster sig ud i pilotuddannelsen, som typisk koster 700.000- 800.000 DKK, så kan han da “bare” søge et job i f.eks. Joe and the Juice. Får han job airside i lufthavnen skal han jo have en PAC godkendelse. Så ved at søge job i lufthavnen inden han påbegynder den kommercielle pilotuddannelse, får han en afklaring om han kan godkendes eller ej. Det er der måske noget om, så hermed er den idé givet videre.
Happy landings
Spørg Piloten
This Post Has 0 Comments