skip to Main Content

Hvor svært er det at få job som pilot?

Den faktiske arbejdsløshed blandt nyuddannede piloter tror vi ikke du vil kunne finde noget sted. Baseret på vores fornemmelse og erfaring i branchen vil vi gerne komme med et bud. Selvfølgelig kan helt særlige ting som f.eks. Covid-19 eller en finanskrise, give lidt udsving. Ud af et hold på 10 piloter der bliver uddannet:

Det første job* – hvornår?

  • 3 ud af 10 i løbet af de første 12 måneder
  • 5 ud af 10 i job efter 24 måneder
  • 7 ud af 10 i job efter 36 måneder
  • 9 ud af 10 vil være i job efter 48 måneder
  • 1 ud af 10 vil opgive drømmen
  • *sommerkontrakter, instruktør jobs mm er talt med som ”job”

Hvor vil de være i arbejde efter 5 år

  • 1 legacy selskab
  • 1 flyve business jet
  • 2 charter selskab
  • 5 low cost selskab

Hvor mange betaler selv for en typerating

8 ud af 10 vil ende med at finansiere en typerating, de fleste uden nogen efterfølgende jobgaranti.

Skiftende arbejdsgivere

De fleste piloter vil have mange skiftende arbejdsgivere i løbet af karrieren. Dette hænger sammen med at piloten efter endt uddannelse sjældent vil være kvalificeret til at arbejde de store steder. Således handler det ofte om at samle erfaring et eller flere steder, for på den måde at opkvalificere sig til et bedre job.

Historisk set har det været en udfordring for mange piloter at finde stabilitet. Mange flyselskaber, selv nogen af de helt store, har haft behov for at fyre piloter med mellemrum. Der er også eksempler på flyselskaber som har måttet lukke.

Starter forfra nærmest hver gang

Det lidt specielle i luftfartsbranchen er at erfarne piloter ofte skal starte forfra hver gang de skifter arbejdsgiver. Med “starte forfra” menes at man f.eks. kan gå fra at være kaptajn i et selskab og så ved et job skifte skal man starte som styrmand igen. Selvom man kommer med erfaring, så er det ofte selskabets interne senioritetsliste der afgør hvornår man bliver kaptajn igen.

Risikabelt at skifte job for piloter

Mange selskaber har en “matrix” i forhold til nedskæringer, hvor senioritet er en faktor. Det vil sige en der har været pilot i selskaber i mange år er ofte mere sikret i forhold til nedskæringer end en pilot der er ny startet. Det er sjældent helt efter princippet “last in first out”, men det er lidt derhen af.

I mange selskaber stiger piloten i løn baseret på loyaliteten til selskabet. Det er ikke unormalt at en pilot ved sit årlige jubilæum for startdato går 1000 dkk eller mere op i månedsløn. I selskaber hvor der er mange sådanne jubilæums trin, kan der hurtigt opstå stor forskel på hvad piloterne får af løn. Skifter man arbejdsgiver mister man som udgangs punkt sine jubilæums trin.

Der kan være mange gode grunde til at man alligevel vælger at skifte job. For eksempel vil det være helt naturligt at man efter et par år i udlandet længes efter at komme hjem til Danmark.

Har du brug for hjælp?

Her er 8 gratis pilot fortællinger som du måske kan få inspiration af at læse

Vi vil meget gerne hjælpe dig med dine overvejelser omkring at blive pilot. Udover de personlige pilot fortællinger, har vi en masse materiale helt frit tilgængelig her på siden.

For at gøre det nemt for dig har vi her lavet en oversigt over nogen af vores mest populære posts som også har link til vores youtube kanal.

Du kan gratis stille spørgsmål her Ask A Pilot.

Det er helt normalt at man har mange spørgsmål og overvejelser omkring at blive pilot. Derfor har vi skrevet en udførlig e-bog om det at blive pilot. E-bogen henvender sig til dig der drømmer om at blive pilot såvel som dig som er klar til at tage springet lige nu. Vi har samlet vores bedste råd og viden i vores e-bog omkring det at blive pilot. How Do I Become a Pilot? At læse e-bogen kan være en rigtig god måde at få en masse information, som kan være svær at finde andre steder.

Ellers er du altid velkommen til at skrive til os på contact@askapilot.net eller ringe til os på +45 5352 7700.

Happy landings

Spørg Piloten

 

Kommentarer

kommentarer

This Post Has 0 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top