skip to Main Content
Livet Efter Pilot Uddannelsen – Palle Alene I Verden.

Livet efter pilot uddannelsen – Palle alene i Verden.

EDIT SPØRG PILOTEN: Dette indlæg: Livet efter pilot uddannelsen – Palle alene i verden – er ca 5 år gammel og er nr. 2 af 4 fortællinger fra Jacob der valgte at blive pilot.  I en tid med Covid-19 er det ikke sjovt at være ny-uddannet pilot. Selvom Jacob blev uddannet i en anden tid, fortælles der om hvordan det føles at være nyuddannet uden gode udsigter til at komme i job. Der gives samtidig en række gode råd, som stadig er relevante i vore øjne. Derfor har vi udgivet historien igen. 

Livet efter pilotuddannelsen – Palle alene i Verden

Vi kender alle sammen historien om Palle (hvis ikke, så se lige at få den læst). Palle vågner op en morgen, og er helt alene i verden. Palles største ønske var gået i opfyldelse, og hele verden lå nu for hans fødder. Palle elskede det, altså i starten… Det er den samme fornemmelse man står med, når man er færdiguddannet pilot.

Under hele min uddannelsen, havde jeg kunnet spørge mine instruktører til råds, og der blev med rund hånd delt guldkorn ud. Vi studerende blev behandlet med stor respekt, og skolen udviste 100% engagement i vores uddannelse. Men, samarbejdet mellem elev og skole stopper, når man afslutter sin uddannelse og stopper med at være kunde. Så kommer der en ny kunde (studerende), som skolen bruger tid på at engagere sig i.

Ikke lang tid efter at jeg blev færdig, blev jeg ramt af den altoverskyggende virkelighed, som jeg hverken havde ønsket mig eller håbet på. I forhold til at skabe min egen karriere og komme i job følte jeg mig alene. Helt alene.

Færdig uddannet pilot

Den 5 marts 2015, stod jeg som færdiguddannet pilot. Drømmen var gået i opfyldelse, nu var jeg blevet pilot – eller var jeg egentlig det? Jeg stiller spørgsmålet, fordi jeg mener, at det er vigtigt, at man som læser forstår, at rejsen ikke er færdig, bare fordi transportstyrelsen udsteder dit FCL (pilot-licens). Det rigtig hårde arbejde begyndte først i det sekund, jeg fandt vej til de forskellige hjemmesider, der publicerer pilotjobs. Jeg var egentlig realistisk nok, og regnede bestemt ikke med at få job dagen efter jeg fik certifikatet stukket i hånden.

Jeg havde en kontakt til en svensk Multi Crew Course (MCC)-instruktør hos Air Baltic i Riga. Her fik jeg en miniaturesmagsprøve på pilotlivet. Fint hotel, taxi hver morgen, pænt tøj, 4 timer i en Boeing 737 Classic hver dag, samt resterende vågne timer i en ”paper-tiger”. Det er en papir- udgave af cockpittet af en B737 som bruges til at træne procedure. Yderst effektivt!

Før MCC-kurset havde jeg ingen flypræferencer – men jeg forelskede mig fuldstædigt i en B737. MCC handler om kommunikation og samarbejde i et cockpit.

Klar til at søge job som pilot

Jeg bestod kurset, og var nu klar til at søge jobs, og jeg mener præcist, hvad jeg skriver: Jeg var klar til at søge, men jeg var bestemt ikke klar til en jobsamtale! På dette tidspunkt havde jeg øvet mig meget i at skrive ansøgninger, jeg havde lavet en hjemmeside for at promovere mig selv, og mit CV skinnede af professionalisme. Kort efter at jeg havde sendt en ansøgning afsted til Ryanair, blev jeg inviteret til jobsamtale i Dublin. Jeg var fokuseret, og brugte 25 timer i døgnet på at gøre mig kampklar. Problemet var, at jeg ikke anede hvad jeg forberedte mig på. Min teoretiske viden blev genopfrisket og var knivskarp, og jeg kunne flyve en perfekt NDB approach ned til minima i Ryanairs simulator. Det var slet ikke det, de kiggede efter! Edit: læs her om Ryanair dealen dec 2020

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg ikke fik jobbet. Jeg havde brugt godt 400.000 dkk på min uddannelse, men ikke en øre på at lære at gå til jobsamtale. Det holder ikke helt, vel? Skuffelsen oversteg mine vildeste forventninger, og jeg måtte til lægen for ikke at blive overrumplet

Interview træning og hjælp når man ligger ned

Når jeg referer til min hotline, er det Spørg-Piloten og med lidt hjælp herfra blev min interviewtræning sat i gang.

At sammenligne en børnebogsfigurs ”åbenbaring”, hvor det går op for ham, at det egentlig ikke er særlig fedt at være alene, med en nyuddannet pilot, er selvfølgelig ret barskt, men ikke desto mindre ret tæt på virkeligheden. Livet som nyuddannet pilot er hårdt. For mig er det hårdeste uvisheden, skarpt efterfulgt af evnen til at opretholde motivationen til at holde mig i form til en jobsamtale. Jeg accepterer ikke en situation, hvor jeg ikke er 100%, når jeg næste gang bliver indbudt til jobsamtale. Kigger jeg tilbage på tiden imellem marts og december, har jeg haft forskellige personlige udfordringer, hvor førstepladsen klart er indtaget af min utålmodighed. Hvordan utålmodigheden fik frarøvet mig et par jobmuligheder, vil jeg beskrive nærmere i en af mine andre beretninger.

Med venlig hilsen

Jacob

Edit: Dette er 2 af 4 fortællinger fra Jacob der valgte at blive pilot

Du kan læse fortælling 1 af 4 her Drømmen om at blive pilot. Fra forvirret universitetsstuderende til professionel pilot.

Hvis du syntes godt om Jacobs fortælling kan det være du også vil syntes godt om Birgittes 4 fortællinger. Birgitte er en mega sej dansk pilot som må siges af have prøvet mange spændende ting. Du kan komme med på opdagelse her:

bush piloten der flyver med diamanter

Røde kors flyvning i Afrika

Fragt flyvning. 32 timer med fragthundende i Mellemøsten

Flyvning i Sahara med dansk kvindelig pilot

Pilotuddannelse. Har du brug for hjælp?

Vi vil meget gerne hjælpe dig med dine overvejelser omkring at blive pilot. Vi har en masse materiale helt frit tilgængelig her på siden. For at gøre det nemt for dig har vi her lavet en oversigt over nogen af vores mest populære posts og youtube video’er.

Hvad tjener en pilot

Arbejdsmiljø som pilot

Pilot uddannelse

Gratis gave til dig der gerne vil være pilot

Du kan gratis stille spørgsmål her Ask A Pilot.

Det er helt normalt at man har mange spørgsmål og overvejelser omkring at blive pilot. Derfor har vi skrevet en udførlig e-bog om det at blive pilot. E-bogen henvender sig til dig der drømmer om at blive pilot såvel som dig som er klar til at tage springet lige nu. Vi har samlet vores bedste råd og viden i vores e-bog omkring det at blive pilot. How Do I Become a Pilot? At læse e-bogen kan være en rigtig god måde at få en masse information, som kan være svær at finde andre steder.

Nyuddannet pilot – uden job?

Vi kan selvfølgelig ikke trylle noget pilot job frem, men vi kan hjælpe dig med at være skarp når markedet åbner igen. Lige nu støtter vi nyuddannede piloter i mindre netværksgrupper. Her taler vi om det der er svært, vi holder modet oppe, vi deler nyheder om branchen og sørger for ingen føler sig alene. Vi mødes online en gang per måned, hvor vi holder en workshop med forskelligt indhold, alt efter hvad der er relevant. Hvis du vil høre mere er du velkommen til at kontakte os.

Happy landings

Spørg Piloten

contact@askapilot.net eller ring til os på +45 5352 7700.

Kommentarer

kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top