skip to Main Content

Kan jeg tage et PPL (privat flyver certifikat) i et andet EU land end hvor jeg bor?

Det korte svar er JA. Det vigtige er, at begge lande er medlem af EASA.

Om det er en god idé at tage et PPL, er et andet spørgsmål. I vores svar vil vi se nærmere på:

  • PPL uddannelsen generelt
  • Byde ind med tips, hvis du overvejer at tage et PPL
  • Dernæst et par praktiske aspekter i forhold til brugen af dit PPL

PPL uddannelsen generelt

PPL er en forkortelse for Private Pilot Licence. Altså et privat flyver certifikat. Et PPL giver mulighed for, at du kan være fartøjschef (læs Kaptajn) på et mindre fly. Der vil naturligt være en række begrænsninger. F.eks. må du ikke tjene penge ved at flyve. At tjene penge ved at flyve kræver et kommercielt pilot certifikat.

Du kan bygge videre på dit PPL, men det er måske her, at det kan blive lidt teknisk.

Grundlæggende kan du tænke på et PPL som et begyndercertifikat. Et PPL uden tillægs rettigheder giver mulighed for at flyve et basic fly, i godt vejr, hvor du flyver efter VFR (visual flight rules), i dagtimerne.

Men se om du kan følge med. Vi vil prøve i store træk at komme ind på, hvordan du kan udvide dine PPL rettigheder.

Nat flyvning

Ønsker du at flyve om natten kræver det en ”night rating”.

Instrument rettighed

Ønsker du at kunne flyve i skyer (eller generelt bare efter instrumenter), vil det kræve et instrument bevis. Har du et instrument bevis, må du flyve jævnfør IFR reglerne – instrument flight rules.

At flyve en mere teknisk flyver

Har du planer om, at flyve en lidt mere teknisk flyver end rent basic kræver det træning. Det kunne f.eks. være at flyve et fly med optrækkeligt understel. Eller et fly med variabel pitch propel, eller halehjul.

Flere motorer og/ eller flere piloter

Det vil være en tillægsuddannelse, hvis du ønsker at flyve en type med mere end en motor. Eller en type der kræver operation af mere end en pilot. Kurserne hedder ME (multi engine) og MCC (multi crew coorperation).

Jet eller turboprop

Skal du op og flyve mere komplekse typer såsom en jet eller en turboprop, så skal du forvente at skulle igennem en typeuddannelse (typerating). Uddannelsen koster typisk omkring 150.000 DKK og op, og tager typisk 1- 2 måneder.

Tips hvis du overvejer et PPL

Det kan være en god idé at sørge for, at du har realistiske forventninger både i forhold til dine egne evner, tiden det vil tage, samt prisen.

Det er typisk kun på den kommercielle pilot uddannelse, at der er optagelsesprøver. Det betyder altså, at du som udgangspunkt kan få lov at påbegynde PPL træning, forudsat du har helbredsgodkendelsen (medical) og pengepungen klar.

Egne evner

Teori prøver

Er det svært at tage et PPL teorien? Det kommer an på mange ting. Er det længe siden, at du har været på skolebænken, så kan det måske være en udfordring for dig at komme tilbage i studie mode. Du skal aflægge teoriprøver overfor det pågældende lands luftfartsmyndigheder. Prøverne er som udgangspunkt multiple choice, hvor pass rate er 75%.

Normalt vil flyveskolerne have interne prøver, som du kan øve dig på. Der findes også en række databaser med øvespørgsmål samt litteratur, som har til formål at gøre dig eksamensklar.

PPL teoriprøverne er typisk ikke noget, der skaber de helt store udfordringer, så længe du kan afsætte tiden til at læse op, og du øver spørgsmål. Det der kan drille lidt er, at der er en tidsgrænse for, hvornår den praktiske flyvning og flyvetest skal være bestået. Tiden starter fra du tager teori prøverne, og det kan “fange” folk. Worst case skal man tage sine teori prøver igen. Det medfører nye gebyrer.

Den praktiske flyvning

Flyveskolen giver dig typisk en pris ud fra, at du består med minimum antal timer. Det svinger også om flyveskolen inkluderer landingsafgifter i prisen.

Så allerede her kan det hurtigt blive svært at sammenligne priser og lave et realistisk budget.

Det store spørgsmål er selvfølgelig, hvor mange timer har DU brug for, før du bliver indstillet til PPL prøven?

Det er i stor udstrækning flyveskolen, der bestemmer, hvornår du er klar til at aflægge flyveprøven. Typisk skal du først bestå en intern prøve. Dernæst indstiller flyveskolen dig til at aflægge prøve overfor luftfartsmyndighederne.

Solo stadiet

Et stort skridt er tidspunktet, hvor du går “solo”. Solo betyder, hvor du flyver flyet helt selv uden instruktør ombord.

Som del af PPL uddannelsen skal du gennemføre en del solo timer. Selvom du allerede er gået solo før, vil en instruktør løbende vurdere om du er “solo” klar. Det kan eksempelvis ske ved at instruktøren først flyver en kort tur med dig. Har du haft en længere pause mellem dine flyveture, er det ikke unormalt, at du mister “solo-status”. Mister du solo status skal du igennem træning, før du kan få solo status tilbage.

Hvor mange timer skal jeg bruge på at få et PPL?

Hvor mange timer du skal bruge på din praktiske flyvning kan afhænge af mange faktorer f.eks:

  • Hvor hurtigt du selv lærer
  • Hvor effektiv din flyveinstruktør er til at lære fra sig
  • Udbud af fly og instruktører
  • Vejret – aflysninger
  • Om du mister solo status undervejs
  • Kontinuitet- har du lange pauser, må du forvente at skulle flyve allerede gennemførte lektioner igen

Det er derfor næppe muligt på forhånd at sige, hvor mange timer du ender med, før du har dit PPL.

Vi kender til eksempler på folk, der har haft omkring 100 timer, før de fik deres PPL. Omvendt til folk der har omkring de 50 timer. Man kan måske få den idé, at piloten med 50 timer er bedre end piloten med 100 timer – men helt sådan kan man sjældent stille det op. Begge piloter (uanset 50, eller 100t) vil blive betragtet som nye piloter.

At tage et PPL i udlandet – fordele og ulemper

En ulempe i Danmark kan være, at vejret kan føre til en del aflysninger. Omvendt kan man sige, at hvis du ønsker at flyve i Danmark med dit PPL, vil det være en idé, at du har træning i dansk luftrum og i danske vejrforhold. De danske flyveskoler er generelt også rigtig gode steder at lære håndværket.

Tager man et PPL et sted, hvor vejret et lidt bedre f.eks. Spanien, så er det måske muligt at gennemføre et PPL på væsentlig kortere tid. Et bud kunne være, at du i Spanien kan gennemføre et PPL på ca 6 uger, hvor det til sammenligning i Danmark måske vil tage dig 3- 4 måneder (alt efter årstiden).

Hvis du begynder, at vende blikket mod træning i udlandet (fordi du f.eks opdager det er hurtigere og billigere), så skal du huske at indregne dine udgifter til transport, bolig samt evt. tabt arbejdsfortjeneste i perioden.

Tager du PPL-uddannelsen i Danmark kan det godt at være selve PPL uddannelsen er dyrere. Men hvis du kan passe dit arbejde, bo hjemme og ikke have væsentlige transport udgifter er det ikke sikkert, at der på bundlinjen er megen forskel.

Praktiske aspekter i forhold til brugen af dit PPL

Inden du kaster dig ud i at tage et PPL, så kan det være en idé at se nærmere på, hvordan du i praksis kan bruge dit PPL. Det er måske ikke helt så anvendeligt, som du først havde troet. Brugsværdien er vigtigt at få afklaret inden du får PPL certifikatet.

Hvordan foregår det at leje et fly, når jeg først har et PPL?

Det letteste er ofte at leje et fly af den samme flyveskole, som du har taget PPL uddannelsen hos. De kender dig allerede, og vil sikkert give dig lov til at leje det samme fly, som du har trænet på. Helt uden begrænsninger er det dog sjældent.

Det svinger fra flyveskole til flyveskole, men der kan være et krav om, at det ikke er mere end 30 dage siden din forrige flyvetur. Er det mere end 30 dage kan det være, at du skal have en træningsflyvning med en instruktør, inden du kan få lov at leje et fly. Hvis du ønsker at flyve med passagerer, så skal du have 3 starter og landinger indenfor 90 dage.

Henvender du dig til en fremmed flyveskole eller flyveklub, som ny PPL indehaver kan det være, at de vil bede dig om at gennemføre en skoleflyvning først. En skoleflyvning vil betyde, at du flyve en træningstur med en instruktør, som så vil efterprøve dine kundskaber. Det hænger sammen med, at flyveskolen eller flyveklubben vil checke, at du kan dine ting, før de lader dig leje et fly.

Typiske begrænsninger

Typisk vil der være begrænsninger for dig som ny PPL indehaver således, at du ikke kan leje de mere tekniske fly, før du har f.eks. 150 timers erfaring.

Det vil også typisk være således, at du skal leje flyet i minimum 3- 4 timer per dag, for at have 24 timers råderet over flyet. Ellers kan du forvente, at du blot kan booke flyet ca 2 timer af gangen, og at du indenfor den periode skal vende tilbage med flyet samme sted som lejen starter fra. Det betyder, at du stort set kun lige kan nå en lokal tur.

Et praktisk eksempel – en tur fra Roskilde til Anholt retur

Lad os se på eksemplet ”nu flyver jeg lige fra Roskilde til Anholt og spiser jomfruhummer – og så flyver vi hjem dagen efter”.

Vi er lidt runde, når det kommer til tallene i beregningen herunder. Formålet er blot at give et indblik i udgifter for en ”lille tur til Anholt”.

Lad os antage at leje af en C-172 (mindre propel fly med plads til fire inklusiv pilot) kan ske for 1800 DKK i timen.

Det må forventes, at du for at have 24 timers råderet lejer flyet i minimum 3 timer uanset den reelle flyvetid til og fra Anholt.

3 timers leje bliver 5400 dertil start og landings afgifterne for Roskilde- Anholt- Roskilde på omkring 500 DKK. Samlet set koster en lille smuttur til Anholt 5900 DKK. Har du passagerer ombord, må du gerne dele udgiften ud på antallet af passagerer. F.eks. er i 4 inklusiv dig selv bliver det 1475 per næse.

Dertil skal siges, at du ikke skal regne med, at flyet er ledig medmindre, at du har booket i god tid.

Om du kan gennemføre flyvningen afhænger også af vejret. Det er til en vis udstrækning op til fartøjschefen at gennemføre flyvningen forsvarligt, og såfremt du vil have ”glidehøjde” (det vil sige kunne glide i land ved motorstop over vandet), så er du afhængig af, at skyhøjden den pågældende dag ligger pænt højt.

Restriktionerne forbundet med udleje af fly kan således begrænse, hvor brugbart dit PPL er i praksis.

Anpartshaver i et fly

Lejerestriktionerne er måske en medvirkende årsag til at folk organiserer sig som anpartshaver af et fly.

For at blive anpartshaver skal du købe din anpart og dernæst deltage i dækning af de løbende udgifter. Hvor dyr din anpart er afhænger af prisen på flyet, samt hvor mange anpartshavere der er.

Et typisk setup er 1/8 anpart. Det betyder, at der er 8 personer, der samlet ejer flyet.

Er i 8 der ejer flyet, kan det f.eks. være, at I har et setup, hvor det går på skift, hvem der har råderet over flyet i forskellige uger.

På denne danske hjemmeside kan du få et indblik i priser for anparter i fly.

Er man anpartshaver vil det typisk betyde, at man kan bruge flyet en del billigere per time end, hvis man skulle leje det. Man skal dog huske på, at man som anpartshaver som udgangspunkt skal være med til at dække udgifter til forsikring, vedligeholdelse, hangar etc.. De løbende udgifter kan meget vel kan løbe op. Det er derfor typisk kun billigere at være anpartshaver sammenlignet med at leje fly fra gang til gang, hvis man som anpartshaver flyver regelmæssigt.

Anvendeligheden generelt af et mindre fly

Det man måske skal tænke, hvis man vil bruge et mindre fly som transportmiddel er, at der højst tænkeligt vil være en del dage, hvor vejret ikke gør det muligt. Modsat moderne passagerfly er mindre fly ikke certificeret til at flyve i samme typer af dårligt vejr, og dernæst vil et mindre fly have en begrænset rækkevidde.

De løbende udgifter ved at have et PPL

Uanset om du flyver eller ej, så vil der være løbende udgifter. Det hænger sammen med, at du hele tiden skal have en gyldig helbredsgodkendelse (medical) samt forny dit PPL.

Overordnet set er der to måder at forny dit PPL på. PPL er som udgangspunkt gyldigt i 24 måneder af gangen. Den ene måde er, at du ved udløb af de 24 måneder aflægger en flyveprøve. Flyveprøven skal være med en kontrollant og indholdet af flyveprøven er reguleret. Det er ikke unormalt, at en sådan tur koster adskillige tusinde. Det skyldes, at du både skal betale gebyr for prøven, kontrollantens løn samt for brug af flyet. Den anden mulighed består i, at du indenfor de sidste 12 måneder (af de 24 måneder) flyver minimum 12 timer. Gør du, så kan du blot booke en træningstur med en ”normal” instruktør. Du kan mere eller mindre selv bestemme indholdet af turen.

Ønsker du hjælp – så er vi klar med en til en rådgivning

Ønsker du “en til en” rådgivning omkring PPL uddannelsen, er du velkommen til at tage kontakt til os via vores kontakt formular her. Vi tilbyder rådgivning til 45 GBP per 30 min. Hvis vi kan give dig lidt tips og inputs til uddannelsen, så er de penge måske hurtigt sparet.

Happy landings

Spørg Piloten

Kommentarer

kommentarer

This Post Has 0 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top