skip to Main Content
Hvad Tjener En Pilot?

Hvad tjener en pilot?

Startløn som pilot

Ifølge www.ug.dk, som får data fra Danmarks Statistik, var en gennemsnits nyuddannet pilots løn i 2018 inkl. tillæg og pension på 57.750,- kr om måneden. Tallet er her i 2021 endnu ikke opdateret. 

Vi mener en realistisk startløn som pilot er væsentlig lavere. Her er lidt om hvorfor.

Hvad en pilot tjener varierer meget. Lønnen afhænger af pilotens erfaringsniveau, funktion ombord på flyet, type af flyvning og hvilket selskab piloten arbejder for. Vi vil dog gerne forsøge at svare så godt vi kan og samtidig fortælle lidt om pilot lønninger og branchen.

Spørg pilotens youtube video’er omkring pilotløn

Vi har lavet to youtube video’er omkring emnet

Danske nyuddannede piloter må ofte til udlandet

De sidste 20 år er der, efter vores opfattelse, blevet uddannet flere danske piloter end de danske luftfartsselskaber har brug for. Selvfølgelig er der undtagelser, men generelt er der ikke mange som har fået deres første job i danmark og til den startløn der stilles i udsigt. Det kan meget vel være at det er ca startlønnen i SAS, men det er ikke mange nyuddannede piloter, der starter direkte i SAS.

Det at få sit første job som pilot kan være noget af en udfordring og mange må en tur til udlandet. Det er således vores opfattelse, at vi skal rette blikket mod udlandet, hvis vi skal finde en realistisk startløn som nyuddannet pilot. 

En typisk startløn for en nyuddannet pilot i udlandet kan sagtens være omkring 15.000- 20.000. Det svinger selvfølgelig gevaldigt fra land til land og fra selskab til selskab. Historisk set har der sågar været nyuddannede som har betalt for at få erfaring – de såkaldte “pay to fly schemes”.

Covid-19 og piloters løn

Luftfarten er i knæ som følge af COVID-19. Dette kan i første omgang medføre at fremtidsudsigterne til at komme i job som nyuddannet forværres. Det skyldes at mange selskaber har skåret ned. Det har medført at erfarne piloter har mistet deres job og de må formodes at være foran i køen, når selskaberne skal ansætte igen. Med mange (arbejdsløse) piloter på markedet, vil lønnen for nyuddannede forblive lav eller måske blive endnu lavere. 

The Airline Pilot Club (APC) har kommet med et bud på hvordan lønnen kommer til at se ud. På skemaet herunder kan du se hvordan lønnen forventes at være, ifølge APC, alt efter pilotens erfaring. Som nyuddannet pilot har man ca 200 timers erfaring – så startlønnen kan aflæses til at være “base salary” på 2256 EUR. Base salary inkluderer 70 månedlige flyvetimer og det giver 12×70= 840 timer- Det er meget tæt på det årlige maksimum på 900- 1000 timer. 

Det giver en årlig løn på:

Base salary x12 (12x 2256)

Hvis maksimum over tid (160x 33)

SUMMA

27.072+ 5.280 = 32.352 EUR

Omregnet til DKK (x7,4) = 239.405 DKK

Månedlig (maks) månedsløn = 19.950 DKK

Månedlig (uden tillæg) månedsløn (27.072x 7,4)/12 = 16.695 DKK

Godt at vide om pilotløn

Kaptajnen tjener typisk ca 30- 40% mere end en erfaren styrmand. 

Generelt er det således at en pilot mister sin senioritet hvis der skiftes selskab. At blive kaptajn i mange selskaber er et spørgsmål om senioritet i selskabe.  Det betyder i praksis at hvis en kaptajn mister sit job, f.eks. fordi firmaet går konkurs, så skal han/ hun forvente at starte som styrmand igen i et nyt selskab OG gerne nederst på lønskalaen i det nye selskab.

Undtagelsen til at mister sin kaptajns rolle, er tilfælde hvor man kan få “direct entry command” i et nyt selskab. Direct entry command betyder at man starter i en stilling som kaptajn . Disse muligheder tilbydes i firmaer, der pludselig “løber tør for kaptajner” eller som ikke har nok styrmænd de kan opgradere – altså en form for pilotmangel. Når der har været tale om pilotmangel de sidste ca 20 år, har det aldrig været mangel på nyuddannede piloter. Pilotmanglen har handlet om piloter med erfaring – feks kaptajns erfaring eller erfaring på “store maskiner”. 

Når man i branchen taler om “gyldne håndjern” er der typisk tale om en pilot som har opnået så gode ansættelses forhold (senioritet) at denne nærmest er fastlåst i selskabet. Det kan f.eks. føre til at en pilot foretrækker at pendle i stedet for at skifte til et andet selskab. Det kunne f.eks. være at piloten efter mange år i udlandet ikke ønsker at vende tilbage til Danmark (og starte forfra).

Princippet om “last in first out” fungerer i mange selskaber. Det betyder at hvis man f.eks. har 15 års ansættelse i et selskab, så har man bedre chance for at “overleve” en nedskærrings runde end en pilot med f.eks. 5 års ansættelse. Det kan være en anden god grund til at piloter ikke ønsker at skifte arbejdsgiver.

Ekstra udgifter som pilot

Efter at man har taget den kommercielle uddannelse til pilot, er det ikke unormalt at piloten selv dækker flere ekstra udgifter. Det kunne f.eks. være en uddannelseudgift for en typerating, ekstra udgifter til at få mere erfaring – dvs. flere flyvetimer.

Er man ikke i job som pilot skal man årligt selv betale for at vedligeholde sit certifikat og sin medical. Det kan hurtigt løbe op i ca 10.000 DKK.

En typerating, som kan være en forudsætning for at komme i et job, koster typisk omkring ca 150.000 DKK.

Nogen selskaber kræver man har et minimums antal flyvetimer (feks 500). Det kan være dyrt at købe sig til.  Hvis man selv skal betale for at gå fra 200 timer (erfaringen fra skolen) til 500 timer, skal man minimum regne med ca 250.000 DKK, hvis ikke man er klar til at rejse til udlandet. 

Fordi flyve erfaring er så vigtig for piloten at opnå, underbyder mange piloter hinanden. Selv faldskærmsflyvning, foto-flyvning, rundflyvning  pilot-jobs kan være svære at finde. Ofte er flyvetimerne “lønnen i sig selv”. 

De fleste ender med en uddannelsesgæld på ca. 1.000.000 DKK, før de er i deres første job som pilot. Mange ender med at finansiere mere end en typerating igennem deres karriere.

Hvad tjener en kaptajn?

At tale om hvad en kaptajn tjener generelt er svært. Det svarer lidt til at stille spørgsmålet – “hvad koster en bil”. Det afhænger selvfølgelig af bilen.

I de fleste lavpris-selskaber i Europa vil en kaptajn på en jet have en løn på ca 800.000 DKK om året. Dertil kan komme forskellige tillæg eksempelvis hvis kaptajnen har en træningsfunktion. I mange selskab stiger både en kaptajn og styrmand i løn hvert år. Nogen selskaber har få løntrin (typisk lavpris selskaberne) og andre har omkring 20 løntrin (feks. British Airways).

Hvornår bliver man kaptajn?

Man kan være heldig at blive kaptajn indenfor 5 år af ansættelse i et lavprisselskab. I de større selskaber må man dog forvente at det tager længere tid. Typisk vil det tage omkring 10 år at blive kaptajn i de større selskaber. Hvis man vil være kaptajn på det helt store maskiner i et stort selskab (som f.eks SAS eller British Airways) skal man regne med at det tager ca 15 år.

Lille flyver lille løn, stor flyver stor løn

Generelt er det sådan at piloter der flyver mindre fly tjener mindre end piloter der flyver store fly. Det er typisk også således at piloter der flyver jet tjener mere end piloter der flyver propel fly.

Det er ikke altid således at man som pilot kan vælge helt selv hvad man flyver. Man kan selvfølgelig ofte selv vælge hvilken typerating man selv betaler for, men det kan være lidt som at investere i aktier at man både kan vinde og tabe på sin investering. 

De højeste lønninger som pilot

De højeste lønninger i Europa findes generelt i de store selskaber. Store selskaber kunne f.eks. være Lufthansa, British Airways eller Airfrance/ KLM. Det er sjældent muligt at få direkte ansættelse i disse selskaber med mindre man har gået på en af selskabets flyveskoler. Det kan være rigtig svært at komme ind på disse (specielle) flyveskoler og der kan også gå mange år imellem der optages pilotstuderende på disse skoler. Derfor foregår vejen til de store selskaber ofte via ansættelse i andre selskaber hvor man så opbygger erfaring.

Det er typisk kun de helt store selskaber i Europa hvor lønningerne (som kaptajn) kommer op over 1.500.000 DKK om året. Startlønnen i de store selskaber som styrmand er typisk omkring 400.000 DKK om året og efter en række år (+5) nærmer en erfaren styrmand sig måske 7-800.000 om året. Det vil sige at i større selskaber kan en styrmand tjene nogenlunde det samme som en kaptajn i et lavprisselskab.

De højeste lønninger i branchen generelt findes typisk i Asien og/ eller Mellemøsten. Her kan en erfaren kaptajn (+5 års erfaring som kaptajn fra et andet selskab på tilsvarende flytype) tjene ca 2.000.000 DKK om året. En erfaren styrmand (+5 år som styrmand i et andet selskab på tilsvarende flytype) kan tjene omkring 1.000.000 DKK om året.

Ofte kan der være fordelagtige skattevilkår, housing allowance og bonus pakker. Den “faktiske løn”, hvis man skal omregne det til en “normal dansk løn”, kan således være højere.

Piloters løn – grundløn og produktionsløn

Fælles for mange ansættelsesforhold er, at piloter har en grundløn og så en produktionsløn. Produktionslønnen er tillæg der gives når piloten er på job. I nogen selskaber er grundlønnen høj og produktionslønnen lav og andre selskaber er det omvendt. Der kan være store forskelle på pensions-forhold og personale-goder fra selskab til selskab.

Vi har ikke kendskab til at der skulle være forskel på pilot lønnen for kvinder og mænd.

I mange selskaber er lønnen forhandlet via en lokal pilotforening og der kan være flere forskellige lønskalaer i samme selskab. Hvilken lønskala man er på kan afhænge af ansættelsestidspunkt, base og flytype.

De sidste par år er ansættelse i et pilot bureau blevet mere og mere normalt. Der findes også mange eksempler på at piloter har måttet oprette et enkeltmandsfirma og at de så udlejes derigennem.

Pilotuddannelse. Har du brug for hjælp?

Vi vil meget gerne hjælpe dig med dine overvejelser omkring at blive pilot. Vi har en masse materiale helt frit tilgængelig her på siden. For at gøre det nemt for dig har vi her lavet en oversigt over nogen af vores mest populære posts og youtube video’er.

Arbejdsmiljø som pilot

Pilot uddannelse

Gratis gave til dig der gerne vil være pilot

Du kan gratis stille spørgsmål her Ask A Pilot.

Det er helt normalt at man har mange spørgsmål og overvejelser omkring at blive pilot. Derfor har vi skrevet en udførlig e-bog om det at blive pilot. E-bogen henvender sig til dig der drømmer om at blive pilot såvel som dig som er klar til at tage springet lige nu. Vi har samlet vores bedste råd og viden i vores e-bog omkring det at blive pilot. How Do I Become a Pilot? At læse e-bogen kan være en rigtig god måde at få en masse information, som kan være svær at finde andre steder.

Happy landings

Spørg Piloten

contact@askapilot.net eller ring til os på +45 5352 7700.

 

 

Kommentarer

kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top