skip to Main Content
Optimal Anflyvning

Optimal anflyvning

I hvilken afstand af lufthavn begyndes nedstigning, for at få den mest optimale indflyvning m.h.t.brændstof?

Piloter har normalt en tommelfinger regel der siger:

“3 gange højden i hele 1000 giver distancen i nautiske mil”

Distance indenfor luftfart er ofte i nautiske mil. En nautisk mil svarer til 1852 meter.

Eksempel

Flyet er i 30.000 fod og piloten vil ved brug af tommelfinger reglen lave følgende regnestykke 3*30= 90, så 90 nautiske mil vil således være distancen for påbegyndelse af nedstigningen.

På fly som for eksempel Boeing 787 er aerodynamikken så god at piloterne andvender “4 gange højden i hele 1000”. Det vil sige at en B787 starter nedstigningen langt tidligere end de fleste andre passagerfly.

Avanceret udstyr til beregning af nedstigningen

Nu foregår flyvning ofte ved brug af avanceret udstyr, så den helt præcise nedstigning vil ofte blive beregnet at flyets computer. Her tages der hensyn  til mange forhold, som f.eks. flyets vægt, hastigheden under nedstigningen, de atmosfæriske forhold herunder ikke mindst vinden.

Piloternes opgave er dog altid at monitere flyets systemer og her kan tommelfinger reglen være en god og hurtig måde at lave et check på.

Den optimale nedstigning (descent) foregår med motorerne i tomgang. Det vil sige, at man forsøger at planlægge, at man ikke skal flade ud og holde højden i en lavere højde end rejseflyvehøjden, da motorerne forbruger mere brændstof i lavere højder. Dette kan ikke altid lade sig gøre, da anden trafik og luftrumsstrukturer kan forhindre dette. Derfor bliver man ofte descentet i flere omgange.

Piloterne kan ofte anvende deres erfaring til at planlægge en optimal anflyvning. For eksempel vil viden om “normal shortcut” kunne hjælpe piloterne til at lave korrekte beslutninger, der sparer brændstof.

Nedstigningen sker dog ofte i koordination med flyveledelsen og anflyvnings procedurerne, så piloterne kan ikke altid bruge samme formel for en nedstigning og de må forholde sig til de aktuelle forhold på dagen.

Den stejleste civile anflyvning i verden?

Her er en video af hvad vi tror er den stejleste civile anflyvning.

Andre interessante spørgsmål du måske kunne være interesseret i

Mere om turburlens

Hjælp til flyangst

Hvad sker der ved motorstop i en helikopter?

Kan kabinebesætningen lande flyet?

Hvad gør en F16 pilot hvis han/ hun skal på toilettet?

Hvad hvis piloterne falder i søvn?

Hvis du selv har et spørgsmål?

Du kan stille os spørgsmål via vores engelske hjemmeside.

Mvh

Spørg Piloten

Kommentarer

kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top