skip to Main Content
Bag Om Fly-angst Og Hvordan Man Kan Komme Videre

Bag om fly-angst og hvordan man kan komme videre

Michelle’s situation set fra vores perspektiv

Fik du ikke læst om Michelle’s situation, hvor hun blev ramt af akut fly angst i Tyrkiet, kan du læse om den her

I første omgang handlede det for os om at sætte sig ind i Michelle’s tanker og situation. Selvom Michelle var “ramt” viste det sig, at hun var indstillet på at gøre et stort stykke arbejde selv, hvilket ofte er det der er allervigtigst.

Hvor stammer fly-angsten fra?

Tit er det således at angsten udspringer af en situation, der ikke direkte er beslægtet med det at flyve. Ofte har man en forestilling om et scenarie eller en situation hvor det går galt og at man ingen kontrol har over situationen. Til sidst har man kørt “det der kan gå galt” så mange gange igennem, at det er blevet programmeret ind i hjernen og det lagres i underbevistheden som fakta. Man kan dermed komme i en situation hvor kroppens alarmberedskab aktiveres, bare man nærmer sig et fly eller en situation hvor der bliver talt om at man skal ud og flyve – for hjernen ved jo nu, at det her går galt.

Når angsten for at flyve når dertil er det sjældent, at man kan overbevises af statistik eller viden om flyvning. Angsten er nemlig ikke rationel længere.

Du kan se en gratis video omkring fly-angst, hvor en af vore piloter blandt andet fortæller om hvordan angsten kan opstå.

Følselser hos den fly-angst ramte

Den der oplever fly-angst føler sig måske pinlig over at man ikke (som alle andre) kan sætte sig op og flyve. Der er måske også et pres fra omgivelserne (ens familie eller arbejde) og at man føler at man skal flyve selvom man virkelig ikke bryder sig om det. Det handler om at få brudt mønstret og få omprogrammeret hjernen og jo tidligere man griber ind desto nemmere kan det være.

Traditionelle metoder til at afhjælpe fly-angst

Traditionelle fly-angst kurser kan være både dyre og in-effektive. Det hjælper som sagt sjældent at nogen fortæller om hvor sikkert det er at flyve, eller at man presses ud på en flyvetur med efterfølgende “hvor er du dygtig” certifikat. Nogen tyer til hypnose eller andre alternative metoder. Andre metoder er en til en samtaler med en psykolog, hvor man måske forsøger at lede efter hvorfor angsten opstår fremfor at lære at håndtere den. Succesraten er efter vores opfattelse noget svingene og ofte er det således at folk hverken har tid eller penge til de lange forløb.

En vej vi har valgt at gå med hjælp til fly-angst

Vores tilgang til en “kur” er med inspiration fra performance psykologien og hvordan top atleter programmerer hjernen til at levere en toppræstation. Ved at gennemføre et træningsprogram, der består af en række simple og effektive teknikker, er det muligt at om-programmere hjernen og stoppe den negative strøm af tanker – således at du kan opleve at få kontrollen tilbage.

Hvordan vi hjalp Michelle med fly-angst

I Michelle’s tilfælde havde vi kun 2 dage til at træne og det skabte et pres på alle parter. Ved at lære Michelle baggrunden for værktøjerne forstod Michelle vigtigheden af at øvelserne blev gentaget igen og igen indtil at det blev en rutine for hende.

Da Michelle gik ombord på flyet i Istanbul opstod en række angst tanker helt naturligt, for hendes rutiner var endnu ikke helt stærke nok og hun havde lige haft en ubehagelig oplevelse med hyperventilation. Søren’s rolle i røret, da Michelle boardede, var netop at sørge for at Michelle holdt fast i rutinerene og undgå at falde i sporet med de negative tanker. Michelle’s udfordring var at hun havde forestillet sig de “dårlige situationer” rigtig mange gange og selvom hun var godt på vej, var hendes hjerne ikke helt endeligt “om-programmeret” endnu – derfor var det nødvendigt med samtalerne.

Hvilken hjælp fik Michelle til at håndtere hendes fly-angst

Michelle endte med at have 1 times samtale med Freddy og 4 timer med Søren – derudover fik hun adgang til vores fly angst pakke som findes i vores webshop

Vi kan kun tilslutte os Michelle’s budskab med, at man får taget hånd om ens fly-angst i god tid inden den uventet tager over og det bliver nødvendigt med akutte samtaler.

Træn en flyvning

Vi har udgivet en youtube video hvor en af vore piloter forklarer lydene og procedurerne ombord. Dette kan være en hjælp for mange at se og videoen er naturligvis helt gratis.

 

Hvis du har brug for hjælp til fly-angst

For akut opstået fly-angst kontakt os via contact@askapilot.net eller på +45 5352 7700.

Med venlig hilsen

Spørg Piloten/ Ask A Pilot

Kommentarer

kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top