Tak til dem der har skrevet til os. Vi er som udgangspunkt glade for at…
Høj summelyd fra vingen under turbulent anflyvning til Heathrow???
Q: Vi havde en noget turbulent indflyvning til Heathrow – nok til at nogle af passagerne gav lyd fra sig, når vi passerede igennem stærke vinde. Ude fra vingen kom der nærmest en høj summelyd. Kan det virkelig passe, at turbulens kan give sådan en summelyd? Lyden mindede om lyden, når man blæser på åbningen på en tom sodavandsflaske.
A: Jeg har forhørt mig rundt blandt et par kollegaer og vi er alle næsten overbeviste om at det du har hørt har været motorerne… Nu skriver du ikke hvilket selskab/ flytype du fløj med, men jeg vil gætte på at du fløj med SAS på en Airbus.
Anyway… det der ofte sker når vi skal igennem områder med turbulens er at hastigheden begynder at variere. Når vi er på rejsehøjden (9- 10 kilometers højde) betyder dette ikke så meget, da vi ofte har god margin til både vores maksimale og minimale hastighed. Når vi starter en anflyvning er det lidt anderledes. Her begynder vi at sætte flaps og slats ud, som forøger vingens område og dermed kan vingen levere mere ”lift” hvilket gør at vi kan sætte farten ned. Til tider bliver vi bedt om både at ændre højden og sætte farten ned og så må vi ofte have brug for vores ”Speed Brakes”, som er flader der bryder luftstrømmen over vinger og som ja – gør som navnet antyder … bremser os. Når vi anvender Speed Brakes kan det medføre at flyet ryster en anelse, men det burde ikke generere nogen støj – så jeg tror ikke på det kan være det der var årsagen. Jeg tror heller ikke på at man kan høre “vindstøj” i en moderne trykkabine som svarer til det du beskriver – så dette er heller ikke nogen plausibel forklaring.
Når vi er under sidste del af anflyvningen er der ofte begrænsninger på i hvilken grad vi må anvende Speed Brakes – ofte er det således at vi ikke må anvende Speed Brakes med en såkaldt ”landing flap setting” – og det gør at vi i den sidste del af anflyvning blot har motorerne at gøre godt med – og det er her at jeg tror vi finder forklaringen.
Når det er turbulent så kan hastigheden som sagt variere en del og sker det at vi pludselig har for høj hastighed, så vil piloterne (eller hvis autopiloten er koblet ind – auto throttle) reducere omdrejningerne på motorerne. Man vil aldrig ”slukke motoren helt” – vi vil som minimum altid have det der kaldes ”flight idle” – som sikrer at når vi skal bruge motorerne igen, så er de allerede oppe i omdrejninger… På en ”normal” anflyvning vil motorerne stort set have et uændret antal omdrejninger og dermed nærmest konstant lyd… MEN – når der er tale om turbulens og vi pludselig er i en situation hvor vinden (modvind) forsvinder, så vil flyveren miste fart medmindre vi giver en rimelig portion gas ret prompte. Fly motorer lyder forskelligt, men specielt Airbus motorerne kan godt levere en lyd som minder om det du beskriver, såfremt det pludselig bliver givet gas eller der bliver holdt et ”unormalt” højt niveau omdrejninger over længere tid. Når man anflyver en lufthavn som Heathrow bliver man ofte bedt om at holde en hastighed indtil en vis distance … f.eks. 160 knob indtil 4 mil finale… såfremt der har været meget turbulens kan det være at piloterne har valgt at konfigurere flyet tidligt, således at de har fløjet anflyvningen med højere omdrejninger end normalt, for at de nemmere kunne bremse flyet når det skal overgå fra 160 knob på 4 mil og til landingshastigheden på, et gæt – ca. 125 knob.
Jeg er sikker på at du ikke har været udsat for en fare – og en anden gang… jeg ved godt det måske er lidt svært og mange føler det måske pinligt… men så bed om at tale med piloten efter landingen… Vi piloter har (i mine øjne) en pligt til at svare på den slags spørgsmål – specielt hvis du har været bekymret. Det er desværre ikke alle flyselskaber hvor piloterne opfordres til at komme ud og sige ”farvel” til passagererne – og ja vi har ofte en række ting vi skal have forberedt med henblik at få afsluttet flyvningen (udfyldt papirer) og eventuelt klargjort til næste flyvning – men vi har (i mine øjne) ALDRIG så travlt at vi ikke kan bruge et par minutter på at møde vore passagerer – og det vil overraske mig meget såfremt du vil have en dårlig oplevelse (negativt svar), hvis du spørger om at tale med piloten.
På vegne af:
www.spoerg-piloten.dk & www.propilots.dk
samt med venlig hilsen
Søren
Kunne også være en Avro. De har en markant aerodynamisk fløjten når flaps er ude.
M