Q: Jeg var ude og flyve med en Airbus 320 og da vi skulle til…
Hvorfor holder piloterne i hånd?
Q: På vandflyveren mellem St Croix og St. Thomas var der ingen dør ud til cockpitet så vi kunne se hvad der skete der. Under starten så vi at andenpiloten lagde sin hånd over kaptajnens da der blev gasset op til flyvning. Nogen medrejsende påstod at det var fast procedure, at de var to om at gasse op så ingen kunne selvstændigt gøres ansvarlig for en eventurel ulykke grundet forkert opstart. Jeg troede ikke på det, kan i sige noget mere om det?
A: Vedr. dit spørgsmål… Jeg er med på proceduren og det er en hel normal ting at gøre når der er to piloter.
Det lyder lige drastisk nok sådan som dine med-passagerer har beskrevet det, men de er på sporet. Jeg vil prøve at komme med en kort forklaring.
Det er typisk således at kaptajnen bevarer sin hånd på thrust/ power levers helt op til en hastighed der defineres som “V1”. Optil “V1” hastigheden vil vi forsøge at afbryde vor take-off “såfremt vi oplevede uregelmæssigheder” mens vi når “V1” er passeret er “go minded”. Det er typisk sådan at “V1” bliver kaldt ud enten af en computer eller af ens “med pilot” og at kaptajnen i det sekund flytter sin hånd fra thrust/ power levers… med mindre det selvfølgelig er åbenlyst at flyet ikke vil kunne flyve.
Det afhænger lidt af situationen, flytype samt company procedurer – om styrmanden bevarer sin hånd sammen med kaptajnens. Uden det skal blive for teknisk så varierer “V1” hastigheden alt efter faktorer som flyets vægt, vejrforhold og banens længde samt hvor meget thrust/ power vi sætter – og det kræver til tider lidt fin justering at få sat den rigtige setting på motorerne. Det lyder måske mærkeligt, men det er helt normalt ikke at starte med “fuld gas” – ofte vælger vi nemlig at spare motorerne lidt og sætter måske 96% gas i stedet for 100%. Intet er dog overladt til tilfældighederne og ved hjælp af enten et computer program eller brug af grafer regner vi de præcise værdier ud – selvfølgelig tillagt en række sikkerheds faktorer. Når vi letter har vi forinden altid opdelt rollerne i “Pilot flying” (PF) og “Pilot non flying” (PNF), typisk skifter vi roller fra “tur til tur” – så hvis kaptajnen flyver fra St Croix til St Thomas som PF så vil styrmanden højst tænkeligt være PF når turen går videre fra St Thomas.
Når det “for dig” ser ud som om at “vi holder i hånden” så er det måske fordi PNF assisterer PF i at få sat den helt rigtige værdi… meget mere dramatisk er det normalt ikke. Det normale er dog at såfremt “vi holder i hånd” så er det kun i ganske kort tid i løbet af take-off proceduren… normalt vil styrmanden nemlig fjerne hånden så snart den “korrekte værdi” er sat.
Vedr. det med ansvaret – så er det således at kaptajnen altid er ansvarlig uanset om han/ hun har rolle som PF eller PNF. Det vil også være sådan at beslutningen om at afbryde starten mm tages af kaptajnen. Hans/ hendes styrmand har dog altid et MED-ansvar for at assistere og påpege alle faktorer der kan have indflydelse på flyvesikkerheden og i tilfælde af at kaptajnen bliver “incapacitated” vil styrmanden selvfølgelig tage over.
Jeg håber dette besvarede dit spørgsmål – ellers skal du være velkommen til at skrive igen!
På vegne af spørg piloten og med venlig hilsen
Søren
Hvis en el. begge piloter besvimer , er der et system til at lande flyet automatisk, hvad
hedder det og hvordan virker det.