Det afhænger måske lidt af flytype. For fly såsom A319, B737 etc eller større -…
Er det mere sikkert at nødlande et fly på vand, end på land?
Q: Jeg er enormt flyskræk, men har besluttet mig at flyve til England til sommer. Jeg kan nok ikke slippe for katastrofe tanker, og vil derfor gerne have svar på mit spørgsmål: Når man flyver fra Danmark til England, flyver man jo får det meste over vandet. Er det mere sikkert at nødlande et fly på vand, end på land ?
A: Jeg starter nærmest altid mine svar på samme måde når det handler om flyskræk. Det er nemlig vigtigt for mig at fortælle to ting.
1) Du er ikke alene om at være nervøs for at flyve
2) De fleste kan forbedre deres forhold til at flyve.
På spørg piloten har vi erfaring med at hjælpe, men vi gør tingene lidt specielt. Vi har den holdning at det er individuelt hvad der udløser angsten og at de bedste resultater opnås ved at have one to one coaching samtaler – så vi tilbyder ikke klasse undervisning og vi kører tingene i det tempo det passer dig. Hvis du på et tidspunkt føler at du er klar til at gøre et forsøg, tager jeg gerne en uforpligtigende samtale med dig… men tilbage til dit spørgsmål. Svaret på dit spørgsmål er ikke sort/ hvidt.
Der findes eksempler på succesfulde nødlandinger i begge tilfælde og ofte er der en række faktorer som spiller ind. Det er måske nærliggende at tro at en landing på vand er at foretrække, specielt med tanke på nødlandingen på Hudson river… men jeg vil nu ellers tro at størstedelen af mine kollegaer ville foretrække en landing på land – jeg uddyber gerne hvis du ønsker det.
Udfordringerne er mange såfremt man skal nødlande og befinder men sig i en stor maskine (som du skal flyve med til England) så er det meget svært at finde et egnet sted udover hvis man kan nå frem til en lufthavn. Man kan måske sige at jo større maskine, desto større plads skal man generelt have for at kunne lande… så en populær sports/ skoleflyver som en Cessna 172 skal måske bruge 2- 300 meter mark hvor i mod en Boeing 737 skal bruge 1000- 1200 meter mark.
I stedet for at fortælle dig en masse statistik om hvor sikre fly er og hvor uhyre sjældent der sker uheld – så vil jeg vælge at beskrive lidt om hvordan jeg ser på mit job. Min søn er i skrivende stund 16 måneder og nogle af mine største ønsker er at se ham vokse op og kunne være en god far for ham samt være en god ægtemand for min hustru. Min hustru er lige nu gravid, så inden længe skal han sørme også være storebror. Jeg er meget forsigtig af natur og holder mig fra ekstrem sport, står jeg på ski har jeg ryg skjold og hjelm på og jeg holder mig normalt fra helt fra off-piste, kører med cykelhjelm… ja, jeg tror du har fanget den… nogen ville måske ligefrem kalde mig lidt en kedelig type – og hvis man er kedelig fordi man ikke tager chancer, så er jeg i hvert fald MEGA kedelig. Men kære læser, aldrig i min over 10 år lange karriere har jeg et eneste sekund været bange for at tage på arbejde. Jeg har lidt over 6000 flyvetimer og jeg har set en del afkroge af branchen allerede. Jeg er lige kommet hjem fra Seattle hvor jeg har været over at hente en helt ny B737 og jeg har med egne øjne set hvordan Boeing fabrikken ser ud indefra og hvor minutiøst samt professionelt arbejdet udføres. Beklageligvis sker der på trods af dette samt 2- 3 back up systemer, højt uddannede piloter, mekanikere og cabin crew stadig ulykker. Jeg vil ikke forsøge at overbevise dig om at der ikke KAN ske nogen ulykker – for det gør der selvfølgelig desværre og ofte er det på grund af menneskelige fejl.
Når det kommer til ulykker er der i branchen en meget stor åbenhed. Vi prøver alle ikke at pege fingre af hinanden og tro at det ikke kan ske for os… i stedet forsøger vi med respekt at forstå hvorfor/ hvordan/ hvorledes det kunne ske. Fokus er på at få identificeret årsagen så vi kan lære deraf og sikre os at den samme ting ikke sker igen. Det kunne for eksempel være ved at vi træner “situationen” næste gang vi er i simulator, eller at vi ændrer procedurer eller måske helt udskifter en komponent etc. Nærmest uanset hvor i verden der sker en flyulykke i dag, så er medierne gode til at fange det og skrive om det, hvilket måske godt kan give indtryk af at det sker ret ofte… men forestil dig hvis du også skulle høre om hver gang der skete et biluheld på kloden? Vi er lidt tilbage til det med statistikken…
Hvis jeg var et eneste sekund i tvivl om at jeg havde et arbejde hvor jeg løb risici for at jeg ikke skulle se min lille søn, hustru, kommende barn, familie og venner igen – ja, så ville jeg ikke være blevet pilot. Mit råd til dig er (hvis du ikke allerede har gjort det) at læse alle de indlæg vi har lagt ud omkring fly angst på hjemmesiden – og hvis du har spørgsmål er du meget velkommen til at kontakte mig igen.
Jeg håber du får en rigtig god tur frem og tilbage!
På vegne af spørg piloten og med venlig hilsen
Søren
This Post Has 0 Comments