skip to Main Content

Hvilke slags pilot-skoler er der og hvorfor er der forskel?

Man kan dele flyveskoler op i to store kategorier –  civile skoler og militære skoler. 

De civile skoler leverer den civile pilot uddannelse. De militære skoler leverer den militære pilot uddannelse.

Der findes mig bekendt ingen skoler der leverer både den civile og den militære uddannelse.

Ikke alle civile skoler leverer den samme civile pilot uddannelse. Her er nogle forskellige grene af uddannelsen:

EASA          private pilot fixed wing

EASA          private pilot helicopter

EASA          commercial pilot fixed wing integrated

EASA          commercial pilot helicopter integrated

EASA          commercial pilot fixed wing modular

EASA          commercial pilot helicopter modular

FAA            private pilot fixed wing

FAA            private pilot helicopter

FAA            commercial pilot fixed wing integrated

FAA            commercial pilot helicopter integrated

FAA            commercial pilot fixed wing modular

FAA            commercial pilot helicopter modular

EASA          typerating

FAA            typerating

En mindre flyveskole har måske ikke ambitioner eller kapacitet til at tilbyde den kommercielle pilot uddannelse, så har kan man f.eks. være begrænset til at kunne opnå private pilot certifikater.

Det er også langt fra alle skoler som tilbyder både fixed wing og helikopter pilot uddannelse. Der er langt flere skoler der tilbyder fixed wing pilot uddannelse end helikopter pilot uddannelse, hvilket hænger sammen med udbud og efterspørgsel.

Der kan være stor forskel fra skole til skole, her er et par eksempler på indhold, som kan variere fra skole til skole.

JOC–  Jet Orientation Course. Et kursus som forbereder piloten på at flyve en jet. Nogen selskaber er begyndt at stille krav om et JOC.

MCC– Multi Crew Co-operation. Et kursus som forbereder piloten på at flyve i et multi-pilot koncept. Et MCC kan med fordel kombineres med en typerating. Der er ofte tid og penge sparet ved at gøre det.

KSA– Knowledge, Skill, Attitude. Nye EASA regler. Der er forventninger om at piloter uddannet efter KSA-standard i højere grad end tidligere, har det luftfartsselskaberne efterspørger. Man har efter KSA reglerne, blandt andet øget fokus på udvikling af den enkelte pilots attitude.

UPRT– Upset Prevention and Recovery Training. Uddannelse i hvordan håndterer aerobatic lignende situationer f.eks. som følge af systemfejl eller abnorme vejrforhold.

Hvorfor er der forskel på pilot skolerne?

Fordi de ikke tilbyder det samme produkt og fordi der er forskel på hvordan de drives og ejes og hvilke forhold de har at konkurrere ud fra. 

Der kan være store pris-forskelle på pilot uddannelsen på tværs af landegrænser. Dette skyldes tit forhold som skatter og afgifter, brændstof priser, prisen på fly, lønninger, aftaler med luftfartsselskaber efter endt uddannelse etc. Alt dette gør at prisen på pilot uddannelsen kan svinge meget fra land til land.

De civile skoler kan groft sagt deles op i familie/ privat ejede, firma ejede og statsejede. 

De familie/ privat ejede skoler har typisk et ”her er der plads til alle” miljø. Der er ofte en optagelse-prøve, men det er typisk således, at har man pengene og helbredet i orden, så kommer man ind. 

De firma ejede skoler er typisk ejet af større pengefonde eller luftfartsselskaber. Deres marketing budget er ofte markant højere end andre typer skoler. De fremstår ofte meget attraktive og der er ofte strenge optagelses krav.  Der kan være et tæt samarbejde med et eller flere luftfartsselskaber. 

De statsejede skoler har mange aldrig hørt om og måske med god grund. Helt uden at gøre nogen som helst marketing får skolen et enormt højt antal ansøgere. Kommer man ind, så er uddannelsen stort set gratis. Det kan være et nåleøje at komme ind og optagelsesprøverne er tæt på at være ligeså strikse som militærets rekruttering. Ofte er et af optagelseskravene et høj gennemsnit.

Uanset hvilken civil skole man tager sin uddannelse på, skal man være forberedt på, at man selv står med ansvaret for at komme i job efter endt uddannelse.

Har du brug for uvildig rådgivning i forbindelse med dine pilot drømme? 

Du kan helt gratis søge en masse information på vores side.

Vi har forskellige kompendier der kan købes i vores webshop.

Mod betaling kan en af vore erfarne piloter yde en til en rådgivning enten face to face eller over facetime/ skype/ telefon.

Med venlig hilsen

Spørg Piloten

Kommentarer

kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top