Hvad er et Pilot Cadet Scheme? Det er faktisk et godt spørgsmål, for Pilot Cadet…
Pilot uddannelse. Er der forskel på flyve skoler?
Pilot uddannelse. Er der forskel på flyve skoler
Ja der er forskel på flyve skoler. Man kan dele flyveskoler op i to store kategorier – civile skoler og militære skoler. De civile skoler leverer den civile pilot uddannelse. De militære skoler leverer den militære pilot uddannelse. Der findes os bekendt ingen skoler der leverer både den civile OG den militære uddannelse.
Pilot uddannelse. Forskellige grene af pilot uddannelsen
Ikke alle civile skoler leverer den samme civile pilot uddannelse. Her er nogle forskellige grene af uddannelsen:
- EASA private pilot fixed wing
- EASA private pilot helicopter
- EASA commercial pilot fixed wing integrated
- EASA commercial pilot helicopter integrated
- EASA commercial pilot fixed wing modular
- EASA commercial pilot helicopter modular
- FAA private pilot fixed wing
- FAA private pilot helicopter
- FAA commercial pilot fixed wing integrated
- FAA commercial pilot helicopter integrated
- FAA commercial pilot fixed wing modular
- FAA commercial pilot helicopter modular
- EASA typerating
- FAA typerating
Pilot uddannelse. Forskel på flyve skolerne
En mindre flyveskole har måske ikke ambitioner eller kapacitet til at tilbyde den kommercielle pilot uddannelse, så har kan man f.eks. være begrænset til at kunne opnå private pilot certifikater.
Det er også langt fra alle skoler som tilbyder både fixed wing og helikopter pilot uddannelse. Der er langt flere skoler der tilbyder fixed wing pilot uddannelse end helikopter pilot uddannelse, hvilket hænger sammen med udbud og efterspørgsel.
Der kan være stor forskel fra skole til skole, her er et par eksempler på indhold, som kan variere fra skole til skole.
JOC– Jet Orientation Course. Et kursus som forbereder piloten på at flyve en jet. Nogen selskaber er begyndt at stille krav om et JOC.
MCC– Multi Crew Co-operation. Et kursus som forbereder piloten på at flyve i et multi-pilot koncept. Et MCC kan med fordel kombineres med en typerating. Der er ofte tid og penge sparet ved at gøre det.
KSA– Knowledge, Skill, Attitude. Nye EASA regler. Der er forventninger om at piloter uddannet efter KSA-standard i højere grad end tidligere, har det luftfartsselskaberne efterspørger. Man har efter KSA reglerne, blandt andet øget fokus på udvikling af den enkelte pilots attitude.
UPRT– Upset Prevention and Recovery Training. Uddannelse i hvordan håndterer aerobatic lignende situationer f.eks. som følge af systemfejl eller abnorme vejrforhold.
Pilot uddannelse. Hvorfor er der forskel på flyve skolerne?
Fordi de ikke tilbyder det samme produkt og fordi der er forskel på hvordan de drives og ejes og hvilke forhold de har at konkurrere ud fra.
Der kan være store pris-forskelle på pilot uddannelsen på tværs af landegrænser. Dette skyldes tit forhold som skatter og afgifter, brændstof priser, prisen på fly, lønninger, aftaler med luftfartsselskaber efter endt uddannelse etc. Alt dette gør at prisen på pilot uddannelsen kan svinge meget fra land til land.
De civile skoler kan groft sagt deles op i familie/ privat ejede, firma ejede og statsejede.
De familie/ privat ejede skoler har typisk et ”her er der plads til alle” miljø. Der er ofte en optagelse-prøve, men det er typisk således, at har man pengene og helbredet i orden, så kommer man ind.
De firma ejede skoler er typisk ejet af større pengefonde eller luftfartsselskaber. Deres marketing budget er ofte markant højere end andre typer skoler. De fremstår ofte meget attraktive og der er ofte strenge optagelses krav. Der kan være et tæt samarbejde med et eller flere luftfartsselskaber.
Pilot uddannelse. Statsjejede flyve skoler
De statsejede flyve skoler har mange aldrig hørt om og måske med god grund. Helt uden at gøre nogen som helst marketing får skolen et enormt højt antal ansøgere. Kommer man ind, så er uddannelsen stort set gratis. Det kan være et nåleøje at komme ind og optagelsesprøverne er tæt på at være ligeså strikse som militærets rekruttering. Ofte er et af optagelseskravene et høj gennemsnit.
Uanset hvilken civil skole man tager sin uddannelse på, skal man være forberedt på, at man selv står med ansvaret for at komme i job efter endt uddannelse.
Pilot uddannelse. Har du brug for hjælp?
Her er 8 gratis pilot fortællinger som du måske kan få inspiration af at læse
- Drømmen om at blive pilot. Fra forvirret universitetsstuderende til professionel pilot.
- Livet efter pilot uddannelsen – Palle alene i verden
- Om at komme i job som pilot
- Om livet som nyuddannet pilot – ville jeg gøre det igen?
- bush piloten der flyver med diamanter
- Røde kors flyvning i Afrika
- Fragt flyvning. 32 timer med fragthundende i Mellemøsten
- Flyvning i Sahara med dansk kvindelig pilot
Vi vil meget gerne hjælpe dig med dine overvejelser omkring at blive pilot. Udover de personlige pilot fortællinger, har vi en masse materiale helt frit tilgængelig her på siden.
For at gøre det nemt for dig har vi her lavet en oversigt over nogen af vores mest populære posts som også har link til vores youtube kanal.
- Hvad tjener en pilot
- Arbejdsmiljø som pilot
- Pilot uddannelse
- Gratis gave til dig der gerne vil være pilot
Du kan gratis stille spørgsmål her Ask A Pilot.
Det er helt normalt at man har mange spørgsmål og overvejelser omkring at blive pilot. Derfor har vi skrevet en udførlig e-bog om det at blive pilot. E-bogen henvender sig til dig der drømmer om at blive pilot såvel som dig som er klar til at tage springet lige nu. Vi har samlet vores bedste råd og viden i vores e-bog omkring det at blive pilot. How Do I Become a Pilot? At læse e-bogen kan være en rigtig god måde at få en masse information, som kan være svær at finde andre steder.
Ellers er du altid velkommen til at skrive til os på contact@askapilot.net eller ringe til os på +45 5352 7700.
Happy landings
Spørg Piloten
This Post Has 0 Comments