Q: Vi fik en skræmmende oplevelse på vores tur fra Rom til Kbh. Landingsstellet var slået…

Hvad koster en helikopter at holde flyvende?
Selvfølgelig afhænger svaret af hvilken helikoptertype vi taler om, men for en større helikopter f.eks. en lægehelikopter er prisen ca:
- DKK 40.000 i timen.
Læs med her for at få mere information om hvordan vi kom frem til det tal.
Servicering af en helikopter
Vi har søgt lidt på nettet og stødt på et par uofficielle kilder der hævder at man skal regne med ca 5 timers service tid pr time helikopteren har fløjet – så måske kan man tale om 20% effektiv drifts tid pr time den har været til service?
Vi tror ikke det kun handler om visse helikoptertyper – men at det gælder for alle helikoptere at de står ”lidt rigeligt på værksted”.
Helikopterens dele skal skiftes alt efter hvor mange timer ”delen” har været i brug. Når man taler om levetid bruger man udtrykket TBO – Time Between Overhaul. De forskellige dele på helikopteren har forskellig levetid – så det er ikke sådan at den kan flyve 2000 timer og så er den helt færdig. I teorien kan man blive ved med at operere helikopteren, så længe man overholde den service plan der er for de forskellige dele. Man skulle måske ændre udtrykket “det koster spidsen af en jetjager” og bruge en helikopter del i stedet for det er svimlende hvad de koster. Eksemplvis koster ET rotorblad til en MD 902 explorer redningshelikopter £45.000.
Det er på grund af helikopterens kompleksitet med de mange roterende dele, at den skal serviceres langt oftere end f.eks. en B737 jet.
Regnestykket, hvad koster helikopteren i timen?
Vi har fundet lidt statisik for to redningshelikoptere opereret i UK:
• 7665 hours of available cover [when helicopters were scheduled to be operational]
• 1095 missions flown
• 470 patients carried
• Average cost per mission circa £1,600
• The average flying hours per patient carried was just under 30 minutes
• The average mission time was just under 70 minutes
• Total liters of fuel used in the year was 145,000 liters and represents a cost of nearly £10.000 per month
• Total cost of £2.628,000, which is £7,200 per day, every day of the year, to keep them both operational – or £300 for every hour of the day or £5 for every minute.
• With all costs incl. the cost per flying hour came to (£2.628.000/ 547,5 hrs), (1095 missions times 30 minutes average= 547,5 hours) £4800 per flight hour. Omregnet til danske kroner er de 4800 engelske pund ca 40.000 danske kroner.
Vi har fundet følgende uofficiel kilde som egentlig meget godt beskriver hvorfor det er så dyrt med en helikopter. Why is it so expensive to run a helikopter?
Her er lidt mere info.
Why is it so damn expensive to run a helicopter?
“To answer your question why helicopter cost so much to operate is very simple. The helicopter has all kinds of moving parts the produce vibrations at different rates know as IPS (wavelength). Because of the vibration, it shakes parts and they wear out sooner than on a fixed wing aircraft this is why they are required to be changes at a certain time. We call these parts “time limited” or “Life limited” and most parts have a time life on a helicopter like rotor blades, gearboxes, bearings, pumps, etc.
Because life limited parts have to be tracked by flying hours it takes lots of man-hours to track all of the parts, which adds to the cost of doing business. These parts are changed out and overhauled again adding to the cost.
Helicopters are a special flying machine and require pilots and mechanics to have a lot more training than on fixed wing aircraft. All of these factors add up to make the cost of operation hours cost more than fixed wing aircraft. This is the short answer of course fuel burn is a lot more on the helicopter because of the design, but they are used for a different purpose.”
Vi håber du føler, at du fik svar på dit spørgsmål.
Andre interessante spørgsmål du måske kunne være interesseret i
Hvad sker der ved motorstop i en helikopter?
Kan kabinebesætningen lande flyet?
Hvad gør en F16 pilot hvis han/ hun skal på toilettet?
Hvad hvis piloterne falder i søvn?
Hvis du selv har et spørgsmål?
Du kan stille os spørgsmål via vores engelske hjemmeside.
Happy landings
Spørg Piloten
This Post Has 0 Comments