Tak til dem der har skrevet til os. Vi er som udgangspunkt glade for at…
SJ182 flyulykke i Indonesien
Vi vil gerne starte med at udtrykke vores dybeste sympati og dybeste medfølelse for de pårørende, passagererne, besætning og Sriwijaya Air.
ICAO (International Civil Aviation Organization) Annex 13 omhandler “Aircraft Accidents and Incidents Investigation” og ifølge disse regler, påhviler det nu Indonesien at stå for efterforskningen af SJ182. Indtil efterforskningen er afsluttes er det svært at sige med sikkerhed hvad der kan være årsagen til ulykken.
Formålet med dette indlæg er blot at opsummere og sende et klart budskab om at vi, som det fremgår af vores hjemmeside, ikke vil spekulere i årsager til flystyrt.
Reporterede fakta om SJ182
- Flytypen 737-500
- Styrt 4 minutter efter afgang
- Afgang udsat grundet vejr
- Vragrester fundet
- Øjenvidner raport fra lokale fiskere
- De sorte bokse er lokaliseret af de Indonesiske myndigheder
- 737 findes i flere varianter. 737-500 er således ikke at sammenligne med 737-MAX
Offentligtgjort uofficielle data om SJ182
Via hjemmesiden Flightradar24 er det muligt, alt efter abonnement, at downloade uofficielle data omkring flyvningen. Her forklarer Flightradar24 hvordan deres data indsamles. Det er vores indtryk at denne data ikke kan sidestilles med nøjagtigheden af den data som er i flyets sorte bokse.
I et twitter indlæg deles følgende data omkring SJ182.
Her er en forklaring til hvordan man kan læse disse data.
Yderst til venstre fremgår dato og tid i blokken UTC. UTC står for universal time coordinated og det er den tid man anvender operationelt indenfor luftfart.
Callsign fortæller om flyets navn. SJY er forkortelsen for Sriwijaya Air og “182” er rutenummeret.
Den næste rubrik indeholder en position, men rubrik-bredden afskærer tallet.
Altitude er højden af flyet i fod ofte forkortet “ft” og 1 ft = 0,3 meter.
Den næste rubrik er Speed altså hastigheden. Det er vores forståelse, at der er tale om ground speed.
Direction er den kompasretning flyet har haft.
De sidste 5 kolonner omhandler en række forskellige data. For eksempel er kolonnen VS FPM udtryk for vertical speed feet per minute. I klart sprog er det et tal, der viser hvor mange fod i minuttet at flyet har haft. Et “-” foran fortæller om at flyet er i retning mod jorden.
G omtaler G-påvirkingen.
Det vigtige er at slå fast at disse data ikke kommer fra flyets sorte bokse. Du kan læse mere om “flyets sorte bokse” (som er orange) her.
Spekulationer om hvorfor SJ182 styrtede
Vi mener det er med stor beklagelse, at der spekuleres i årsager til at SJ182 styrtede.
Her er blot to eksempler på teorier vi har set på de sociale medier:
- A) flyet har været i frit fald
- B) flyet er stallet
A) Frit fald
Der er mange hjemmesider hvor man kan læse om beregninger og formler for et frit fald objekt, denne hjemmeside er blot en af mange. Ifølge de data der har været delt offentligt så har det taget 22 sekunder for flyet at bevæge sig fra 10900 fod og så til den sidst rapporterede højde på 250 fod.
Nu er en person der falder i frit fald og så et fly selvfølgelig ikke det samme, men her er en video af en person der springer ud af et fly uden faldskærm. Ser man denne video er der ude i venstre side af skærmen en indikation af højden. 1:12 inde i denne film passerer personen omtrendt samme højde som flyet havde og først 02:08 rammer personen nettet. Vi har ikke oplysninger om hvor højt nettet er placeret over havets overflade så det giver en lille usikkerhed. Vi kan dog se at ved regnestykket (02:08-01:12) at det tager personen uden faldskærm 56 sekunder at bevæge sig fra ca 10900 fod og så til nettet.
Ved lige ud flyvning ved konstant hastighed vil G påvirkningen være = 1 G. Ved vægtløs tilstand vil man opleve 0 G. Denne video viser hvordan astronauter træner i 0 G.
Hvis du vil vide mere om G påvirkning og positive og negative G kommer denne video med en god forklaring.
B) Stalling af et fly
Meget simpelt stillet op i forhold til aerodynamik. Der skal være fire kræfter i balance, for at flyet flyver i en konstant højde med konstant hastighed. Disse fire er drag – thrust – lift – weight.
- Drag er modstanden på flyet
- Thrust er fremdrift som leveres af motorerne på flyet
- Lift genereres af vingen og i mange tilfælde også i mindre form af haleplanet og selve flyets form
- Weight er vægten af flyet
Hvis du vil vide mere om lift og stall findes der mange gode hjemmesider og forklaringer online, denne side er blot en af mange.
Det er i vores øjne vigtigt, at man er i stand til at skelne mellem den hastighed der kaldes ground speed og så den hastighed der kaldes airspeed. Man kan nemlig, i vores øjne, ikke blot ud fra en ground speed konkludere om et fly er stallet eller ej.
Et tænkt eksempel for at illustrere ground speed og airspeed.
- Et mindre fly har en hastighed på 100 km/t gennem lufthavet.
- Samtidig er der i den højde flyet flyver i en modvind på 100 km/t.
Flyets hastighed over jorden (ground speed) er i dette tilfælde 0 km/t.
Med 0 km/t kunne man måske tro flyet ville “falde ud af himlen”, men for et fly er det ikke hastigheden over jorden der er relevant. Når man taler om “lift” er det hastigheden gennem luften (lufthavet) der er relevant.
Opfordring til ikke at spekulere om SJ182 styrtet.
Vi med på, at der er mange der ønsker at få svar på hvorfor denne ulykke med SJ182 kunne ske, for eksempel hvis man har fly angst. Der er mange forskellige kilder der slår fast hvor sikkert det er at flyve og at et fly kan holde til at flyve i turbulens og dårligt vejr.
Hvis du gerne vil have hjælp til fly angst kan du læse mere om dette på vores hjemmeside her for eksempel.
Men for at slå det helt fast igen.
Vi må afvente havarikommisionens rapport før vi ved noget med sikkerhed. Vi vil ikke spekulere i årsager til hvorfor SJ182 styrtede.
Endnu en gang vil vi gerne i forhold til SJ182 flystyrt sende vores dybeste sympati og dybeste medfølelse for de pårørende, passagererne, besætning og Sriwijaya Air.
Mvh
Spørg Piloten
This Post Has 0 Comments