Vi har fået en del spørgsmål omhandlende straffeattest og sikkerhedsgodkendelse som pilot, hvilket har givet…
Pilotuddannelse. Hvornår er man for gammel til at flyve?
- 65 år er den tvungne pensions-alder for kommercielle EASA piloter. Dette er lovbestemt og der er piloter som har forsøgt at kalde den beslutning for alders diskrimination.
Pilotuddannelse. Hvornår er man for gammel til at blive pilot?
Det er forskelligt fra selskab til selskab, hvad kravet er for at blive ansat med hensyn til alder. Der er mange firmaer, som er ligeglade, men der er også selskaber som f.eks. Lufthansa, der har en aldersbegrænsning for at starte, så vidt vi husker 29 år, hvis du kommer med flyveerfaring i bagagen.
I flyvebranchen er det som i mange andre brancher. Flyselskaberne vil gerne have en ung pilot med flere tusind timers erfaring. Noget der som regel ikke er meget sammenhæng i.
Det er klart, at hvis man begynder på uddannelsen, når man er i starten af tyverne, så har man mere tid til at finde sig et job, når man er færdig.
Starter du først som tredive-årig, skal du helst have fingrene i et job, lige når du er færdig med uddannelsen, for ellers kan det rent økonomisk ikke svare sig for dig. Du skal nemlig regne med at bruge 10-15 år med at betale dit lån tilbage.
Du kan sjældent heller ikke spare hele beløbet sammen før du går i gang. Hvis du tjener nok til at kunne spare 700.000 kr sammen på et par år, så ville vi i dit tilfælde sige du skulle overveje at beholde dit nuværende job, få et privat flyver certifkat og så flyve for sjov.
Pilotuddannelse. Hvis du allerede er moden af alder og overvejer at blive pilot
At blive pilot i en moden alder er klart noget, man skal overveje nøje. Dels er der det med at man skal tilbage på skolebænken. Det i sig selv kan være svært hvis det er mange år siden sidst. Det næste der er at som nyuddannet pilot må mange udenlands i knap så gode jobs. Det kan være svært at tage den slags jobs hvis du allerede har høje faste udgifter eller en familie du gerne vil bruge tiden med.
For mange der er modne af alder er modellen med at tage uddannelsen modulart et godt valg. Modulart betyder at man tager uddannelsen i mindre bider, hvor man ganske fint kan passe et evt. arbejde og familieliv ind. Modellen hvor man starter med at tage et privat flyver certifikat (Private Pilot Licence – PPL) gør også det at du får mulighed til at snuse lidt til flyvning uden at du binder dig helt. Træffer du bestlutning om ikke at gå den kommercielle vej, har du stadig noget du kan bruge “til noget”. Med et PPL må du nemlig flyve selv og med dine venner og familie. Tager du der i mod den kommercielle uddannelse og så beslutter dig halvvejs at stoppe, ja så har du brugt langt flere penge og det er ikke engang sikkert du står med et PPL.
Der skal et ordentligt job til for at kunne betale dit lån tilbage igen, men for mange der er modne af alder handler det mere om at fuldende drømmen. For mange er det knap så vigtigt at komme ud og tjene en masse penge eller at investeringen skal give afkast. At komme ud og flyve er nok. Det at stå op til noget man ser frem til. Det har vi stor respekt for og sålænge man er klar på at ens alder f.eks. afskærer en fra at kunne nå at blive luftkaptajn i et større selskab (hvor det måske tager 15 år at blive kaptajn), så er der ikke noget i vejen for at man kan blive pilot i en moden alder.
Når du får dit pilot certifikat har du måske også den fordel, som en i starten af tyverne ikke har, at du har en anden uddannelse og måske jobmulighed at falde tilbage på, hvis det ikke lykkes at finde job som pilot lige med det samme.
Pilotuddannelse. Har du brug for hjælp?
Her er 8 gratis pilot fortællinger som du måske kan få inspiration af at læse
- Drømmen om at blive pilot. Fra forvirret universitetsstuderende til professionel pilot.
- Livet efter pilot uddannelsen – Palle alene i verden
- Om at komme i job som pilot
- Om livet som nyuddannet pilot – ville jeg gøre det igen?
- bush piloten der flyver med diamanter
- Røde kors flyvning i Afrika
- Fragt flyvning. 32 timer med fragthundende i Mellemøsten
- Flyvning i Sahara med dansk kvindelig pilot
Vi vil meget gerne hjælpe dig med dine overvejelser omkring at blive pilot. Udover de personlige pilot fortællinger, har vi en masse materiale helt frit tilgængelig her på siden.
For at gøre det nemt for dig har vi her lavet en oversigt over nogen af vores mest populære posts som også har link til vores youtube kanal.
- Hvad tjener en pilot
- Arbejdsmiljø som pilot
- Pilot uddannelse
- Gratis gave til dig der gerne vil være pilot
Du kan gratis stille spørgsmål her Ask A Pilot.
Det er helt normalt at man har mange spørgsmål og overvejelser omkring at blive pilot. Derfor har vi skrevet en udførlig e-bog om det at blive pilot. E-bogen henvender sig til dig der drømmer om at blive pilot såvel som dig som er klar til at tage springet lige nu. Vi har samlet vores bedste råd og viden i vores e-bog omkring det at blive pilot. How Do I Become a Pilot? At læse e-bogen kan være en rigtig god måde at få en masse information, som kan være svær at finde andre steder.
Ellers er du altid velkommen til at skrive til os på contact@askapilot.net eller ringe til os på +45 5352 7700.
Happy landings
Spørg Piloten
This Post Has 0 Comments