Generelt er det svært, at give et "sort/ hvidt" svar. Lidelser kan være meget forskellig…
Danish Air Cadet
Der er stadig mange, der ikke er klar over muligheden for at blive Danish Air Cadet og hvad det går ud på. Så helt generelt:
Du er medlem af en dansk svæveflyverklub og bliver introduceret til flyvevåbnet og det kan blive starten på at blive pilot i forsvaret.
Hvad vil det sige at være Danish Air Cadet?
Danish Air Cadet scheme er et samarbejde mellem danske svæveflyveklubber og forsvaret.
Som Danish Air Cadet er du stadig civil og du bevarer dit engagement i din lokale svæveflyvklub samtidig med at du får en mulighed for at opleve flyvevåbnet indefra.
Hvilke krav stilles der til at blive Danish Air Cadet?
Du skal være mellem 13 og 23 år og medlem af en dansk svæveflyver klub for at kunne søge ind som Danish Air Cadet.
Ved udvælgelsen til Danish Air Cadet, ligges der meget vægt på din personlighed og hvordan du opfører dig.
Du kan se parametrene her:
- God solid kammerat og “Wingman”
- Leder og tager teten ved behov og deler ud af din viden
- Fornuftig og tager ansvar for sig selv og andre
- Initiativrig, iværksætter og løser opgaver
- God til at kommunikere
Der ud over er der forventninger til dit engagement i din lokale svæveflyver klub.
Hvordan kan jeg få mere at vide om at blive Danish Air Cadet?
Dansk svæveflyveunion har en fin side hvor du kan finde en masse information, herunder optagelsesskemaet som du kan udfylde, hvis du vel og mærke allerede er medlem af en svæveflyverklub i Danmark.
Om at blive svæveflyver
Hvis ikke du er medlem af en svæveflyverklub i Danmark er første skridt at blive medlem i en klub. Du kan læse mere her om uddannelsen til svæveflyver.
Hvad prisen er og hvor lang tid det tager at blive svæveflyver afhænger meget af hvor meget tid du har og hvor hurtigt du lærer de nye ting der er at lære. Vejret spiller også en stor faktor, da der selvfølgelig er dage hvor det danske vejr ikke tillader svæveflyvning.
Hvis du samtidig har andre ting der fylder i hverdagen, er det normalt at det tager lidt over et år at blive uddannet svæveflyver.
Prisen ligger typisk omkring 10.000 DKK til 20.000 DKK.
Du kan flyve solo (det vil sige at der er kun dig i flyet) fra en alder af 15 år. Du skal minimum være 16 år for at få svæveflyver certifikatet (S-certifikat).
Kan alle blive svæveflyver?
Nej, desværre ikke. For at være svæveflyver skal du kunne bestå kravene til en helbredsundersøgelse. Denne er ikke så striks som til f.eks. kommerciel pilot eller pilot i forsvaret. F.eks. kan du godt være svæveflyver pilot og være farveblind. Den går ikke som kommerciel pilot eller pilot i forsvaret.
Vægt og højde mæssigt kan der være begrænsninger, særligt hvis du har en vægt over 110 kg eller en højde over 2 meter. Er du over disse, er det ikke nødvendigvis et no go, men så begynder du at møde begrænsninger i forhold til hvilke fly du kan flyve.
“Giver det noget” at være svæveflyver?
Hvis du tænker på løn, så nej. Det giver ikke nogen indkomst at være normal svæveflyver. Det skal betragtes som en hobby og så igen. Flere kommercielle piloter, som for eksempel Sully Sullenburger har muligvis været i stand til at benytte deres svæveflyver erfaring i situationer hvor “det at flyve flyveren” har været vigtigt.
Som svæveflyver bliver du god til at mærke og håndtere flyveren og selv i moderne flyvemaskiner kan det være en rigtig god ting at kunne.
I dag er pilotens rolle i kommerciel trafik ofte reduceret til at være en form for system-operatør. Det er kun ganske få manøvrer som f.eks. starten som altid er manuelt udført. Landinger kan, under visse omstændigheder og forhold, udføres automatisk af flyet.
I situationer hvor systemerne ikke fungerer som planlagt er det dog ofte således at piloten tager over og flyver manuelt. I de situationer er det muligt at det at have været svæveflyver “giver noget”.
Forsvarets syn på svæveflyvning
Det er tydeligt at forsvaret kan se at den erfaring du får som svæveflyver og det håndelag du får kan være en værdi for dem. En anden ting der er ret tydeligt er at der kigges meget på hvordan du indgår socialt i klub-miljøet og hvordan du er som person. Det giver rigtig god mening, i vores øjne, at forsvaret har et særligt øje til svæveflyveklubberne for den måde man lærer at hjælpe hinanden på og den måde man omgås hinanden på passer rigtig godt ind i forsvarets medarbejder profil. Her handler det i høj grad om teamwork fremfor enkelt-præstationer og solo-løb.
Din interesse i at blive svæveflyver selv hvis Danish Air Cadet eller forsvaret ikke er for dig
Svæveflyvning giver en god mulighed for at snuse til det at være pilot. Der kan være mange motivationer til at blive pilot, som vi for eksempel kom ind på i vores youtube video som du kan se her. At blive svæveflyver koster kun en brøkdel (ca 1/5 del) af et privat flyver certifikat (Private Pilot Licence). Dermed er det en meget prisvenlig måde at komme i gang med flyvning på.
Når du bliver del af “svæveflyver familien” starter du også med at få et netværk. Der er mange forskellige typer personer, der flyver svævefly og du vil kunne lære noget af at få indspark fra mange vinkler.
Flyvetimerne vil give dig en ballast (erfaring) med at begå dig i “lufthavet” og der vil være mange ting du allerede vil have lært om, når du begynder på den kommercielle uddannelse til pilot. Måske svæveflyve baggrunden vil give dig et forspring og overskud til at sikre du får en solid uddannelse med et godt resultat.
Når du er færdiguddannet kommerciel pilot er drømmen måske de store fly. Realiteterne er måske mere at der ikke er noget job du vader direkte ind i. At kunne komme tilbage til din svæveflyveklub og få lidt timer i bogen ved f.eks. at trække svævefly op eller være behjælpelig i en faldskærmsklub med at flyve springere – kan vise sig at være en god livline hvis du bliver færdig i en svær tid og du ønsker at holde dig på vingerne indtil der kommer bedre tider.
Hvis du har brug for lidt hjælp til at beslutte dig
Du er altid velkommen til at skrive til os på Ask A Pilot med dine spørgsmål. Vi har udgivet en e-bog specielt til dig der ønsker at blive pilot og i denne video taler vi helt basic om hvordan du kan komme i gang med dine pilotdrømme.
Happy landings
Spørg Piloten
This Post Has 0 Comments