Tak til dem der har skrevet til os. Vi er som udgangspunkt glade for at…
Var denne 747 kun et mulehår fra at bryde lydens hastighed?
Q: Jeg fløj for ikke så længe siden hjem fra Miami i en Boeing 747-400. På skærmen i den foransiddendes ryglæn kunne man ud over diverse film bl.vælge at se ”flight data” dvs. højde, position og fart. På et tidspunkt talte kaptajnen over anlægget og meddelte bl.a. at flytiden kun ville blive 7 timer og 20 min. da vi havde en stærk rygvind på 350 km/t. Det var ikke lang tid i forhold til de 10 timer vi var om at flyve den anden vej. Så tjekkede jeg ”flight data” skærmen og så at vi i længere perioder lå et stykke over 1200 km/t. Jeg kan tydeligt huske tallet 1224 km/t
Jeg er først nu kommet til at tænke på at 747 nok er stor men ikke beregnet til overlydshastighed. Mig bekendt ligger lydens hastighed på omkring 1234 km/t, variererende efter højde, temperatur mm.
Man må vel gå ud fra at de data man har set på skærmen er rigtige, og da lidt hovedregning viser at normal hastighed i en 747 måske er 850 km/t + rygvind på 350 km/t så er man oppe på de 1200 km/ t og kun et mulehår fra lydens hastighed!
Kan det virkelig være rigtigt at man flyver så tæt på en hastighed der ville være kritisk eller katastrofal for flyet? Det kan jeg selvfølgelig ikke forestille mig, men mine regestykkker og data er vel gode nok…?
A: Hastighed er noget som optager piloter meget. Ikke mindst fordi der findes en masse forskellige hastigheder, at holde styr på. Under en normal flyvning i march højde, er vi primært interesseret i tre: IAS/CAS – indikeret/kalibreret airspeed, hastigheden som vises på flyets “speedometer”, kaldet airspeed indicator. TAS – True airspeed, flyets reelle hastighed gennem luften, og Ground Speed, flyets hastighed over jorden. Her udover er vi specielt interesseret i vores Mach nummer, som er en procentdel af lydens hastighed.
Den meget høje hastighed, du oplevede hjem fra Miami, og som vises på flyets informationsskærm, er Ground Speed. Altså flyets hastighed over jorden. Den beregnes ganske simpelt som flyets reelle hastighed gennem luften plus/minus vinden. Da du havde en meget kraftig medvind, gav det således en Ground Speed på 1200 km/t. En Boeing B747 har en vinge, der er optimeret til høj hastighed, og således et højt Mach nummer.
Omkring 85,5% af lydens hastighed, eller 0.855 Mach. Lidt afhængig af temperaturen og tryk giver det en True airspeed på ca. 500 knob, eller ca. 925 km/t. Med den medvind på 350 km/t, du oplevede, ender vi så med en Ground Speed på over 1300 km/t!
Så kaptajnen på den B747 har sandsynligvis sænket farten! For at drage fordel af den stærke medvind, og dermed spare brændstof. Så du har reelt været en smule længere fra overlydshastighed, end det måske lige først kunne se ud som.
I øvrigt er det korrekt, at lydens hastighed er 1224 km/t ved jordoverfladen. I højden er den noget lavere. Kommercielle jetfly kommer ikke i nærheden af overlydshastighed, det er hverken fly, vinger eller motorer designet til. Til gengæld vil du måske finde det interessant at vide, at der findes områder på nogle fly, hvor luften accelereres til trans- og supersoniske hastigheder. Dette er dog noget, der forsøges undgået, da det skaber utrolig meget modstand, og ændrer flyets aerodynamiske egenskaber. Mach 1.0, lydens hastighed, kaldes populært lydmuren, og faktisk er det ikke en beskrivelse, som er helt ved siden af. Det transsoniske område, 0.98-1.02 Mach er forbundet med så meget luftmodstand, at selv nogle jagerfly, designet til overlydshastighed, må dykke let for at “bryde gennem lydmuren.” Selv alle tiders ultimative overlydsfly Lockheed SR-71 Blackbird måtte bruge denne manøvre, på trods af, at det havde en tophastighed på mindst Mach 3.3!
Jeg håber det besvarer dit spørgsmål.
Var du klar over at du også kan også finde os på facebook? https://www.facebook.com/#!/spoerg.piloten
På vegne af spørg piloten og med venlig hilsen
Jakob
Så kaptajnen på den B747 har sandsynligvis sænket farten! For at drage fordel af den stærke medvind, og dermed spare brændstof. Så du har reelt været en smule længere fra overlydshastighed, end det måske lige først kunne se ud som.
Indsat tekst mener jeg er forkert! Han er meget mere end et mulehår fra lydens hastighed!
Fordi det er hastighed i forhold til omgivende luft der afgør hastigheden. Han flyver ikke mere end flyet er designet til. Som skribenten selv skriver. Kan flyet klare 900 km/ t og har en medvind på 400 km/t flyves der 1300 km/t. Men det er ikke overlyd, fodi hastigheden på de 1300 km/t er ground speed. Og ikke hastighed i forhold til omgivende luft. Han flyver kun det flyet er beregnet til, nemlig 900 km/t i forhold til luften.
Hilsen Flemming Hammershøy
sejt nok