skip to Main Content

Uhyggeligt oplevelse kort efter start – “begge motorer røg ud af gear”?

Q: Da jeg skulle hjem fra Milano oplevede jeg noget ret uhyggeligt kort efter start. Det var ligesom at “begge motorer røg ud af gear”, kort efter fik de fat igen og vi fløj videre.  Håber at I kan hjælpe, har været ude at flyve en del gange og jeg er ikke super glad for det – men dette har jeg aldrig hørt/ oplevet før – håber I kan forklare det?

Copy of 747

A: Tak for dit spørgsmål – jeg mener at der er en helt naturlig forklaring. Jeg vil forsøge at beskrive det så godt at jeg kan – således at du ikke skal være nervøs, såfremt du oplever det igen. Jeg tror ikke at motorerne har ikke været røget ud af gear – men jeg forstår godt at det kan lyde således. Lad mig kort beskrive en (normal) start. I takeoff fasen (jetfly) sættes motorerne til takeoff thrust, det er en høj thrust setting der ofte er udregnet ud fra en række faktorer såsom banens længde, flyets vægt og vejret. Det vil sige vi starter sjældent med FULL THRUST – det er ofte en (altid sikker) setting under full thrust, måske omkring 90% af full thrust. Full thrust slider på motorerne og øger brændstof forbruget. Takeoff thrust er alligevel en setting, hvor der er masser at “give af” – således skulle det ske at man får en engine failure på en af motorerne, så skal den motor der stadig virker have kraft nok (med take off setting) til at flyet kan lette og stige til en sikker højde. 

Når man er kommet til en forudbestemt sikker højde, reduceres motorernes ydeevne så de ikke kører på takeoff thrust – typisk er dette omkring 1000- 1500 ft. Den nye thrust setting kaldes “climb thrust”.  

Overgangen til climb thrust giver (normalt) ikke noget tab af højde, dog sker der (normalt) en reducering i hvor hurtigt at flyet stiger. Kombineret med at piloterne samtidig begynder at reducere flaps (dvs. tage dem ind) – kan hele denne sikre manøvre godt medføre at det føles som om at man taber lidt højde. Dette er et sansebedrag.  

Tilfører man tilmed et level-off i lav højde – har man mit bud på den situation som du beskriver. Et level-off i lav højde vil sige en (planlagt) pause i stigningen hvor flyet holder en lav højde, dette sker relativt sjældent, da flyveledelsen er gode til at give flyet det der kaldes “continous climb”. Når et level-off finder sted i lav højde (tæt efter overgangen til climb power og flap retraction), kan situationen opstå hvor man nærmest helt må sætte motorerne i tomgang for at undgå at flyet opnår en overspeed. Når motorerne reduceres så kraftigt kan det medføre lyde man som passager ikke hører normalt og fordi man går fra en overgang af climb (ofte et betragteligt climb med mere end 2000 ft/ min) – så kan selve manøvren hvor man fanger højden godt medføre at det føres som et fald inde i kabinen. Piloterne er ofte gode til at benytte en autopilot setting som gør passager oplevelsen bedre, på Boeing fly kaldes denne setting “V/S” (vertical speed) – her kan de f.eks. sætte autopiloten til at stige med 1000 ft/ min – hvilket det er min erfaring helt forhindrer denne lidt ubehagelige fornemmelse. Der er kan selvfølgelig være (operationelle) årsager til at V/S mode eller tilsvarende ikke er blevet anvendt. I mine øjne er der dog ikke noget i dit spørgsmål som ikke kan forklares “naturligt” og jeg er overbevist om at du ikke har været udsat for nogen fare. Jeg håber at jeg med min besvarelse har hjulpet dig. Skulle du på et tidspunkt ønske at forbedre dit forhold til at flyve – så tilbyder mine kollegaer og jeg selv hjælp til at vende flyangst til flyglæde via et individuelt tilrettelagt kursus – noget vi efterhånden har rigtig god og positiv erfaring med.

På vegne af spørg piloten og med venlig hilsen

Per

Kommentarer

kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top