skip to Main Content

Hvordan tog man en fly udannelse i gamle dage ?

Q: Hvordan tog man en fly udannelse i gamle dage ?

A: Det var da et rigtig godt spørgsmål. Hvem er Henri Farman – og hvilken relevans har han i forhold til besvarelsen af dit spørgsmål? Læs og bliv forhåbentlig lidt klogere 🙂

Henry_Farman

For at svare på det måtte jeg lave lidt research. Nu kommer det jo lidt an på hvor gamle dage vi taler om, for jeg er sikker på at de første pioneer måtte gøre deres egne erfaringer. De første eksempler på struktureret uddannelse af piloter finder man i militæret – og efter endt militær erfaring blev det normalt at man overgik til det civile, måske lokket af bedre vilkår end hvad militæret bød på. En helt naturlig forklaring på at dette nærmest blev den gængse måde at blive civil pilot på, var at militæret dækkede alle udgifter for at træne piloter – hvor i mod den civile uddannelse var noget man traditionelt selv måtte finansiere. I dag er flowet af militære piloter over i det civile ikke så talrigt – dette skyldes øgede regler til den civile pilot uddannelse – hvilket medfører at militærets piloter skal ud i en ofte bekostelig efteruddannelse. Der ud over er mange selskabers start lønninger med til at gøre det knap så attraktivt for militærets piloter at skifte over.

Nå, men lad os rejse tilbage i tiden…

I følge historie bøgerne får Leon Delagrange æren for at være den første kommercielle passager og piloten ved roret var eftersigende fransk manden Henri Farman – som dermed så må være den første civile (passager) pilot. Dette skulle eftersigende være sket i 1908 – altså et godt stykke tid efter brødrene Wright i 1903 havde deres første flyvning. At der gik så mange år, skyldes nok at folk generelt var ret bange for denne nye opfindelse. Således så man i første omgang flyvningens udvikling til at involvere fly der kunne starte fra vand, flyve med fragt før vi så det første eksempel på en egentlig passager flyvning. Søger man lidt på denne Henri Farman, får man information om at han kom fra en velhavende familie og at han var meget interesseret i dengangs moderne opfindelser. Han valgte i 1907, da brødrene Voisin startede deres flyproduktion op, at gøre sig til en af de første købere. Henri var altså den der startede konceptet pay to fly 🙂 Hvordan Henri Farman lærte at flyve skrives der ikke rigtig noget om, men mit bud er at denne teknisk interessede/ begavede mand – lærte sig selv at flyve evt. med lidt hjælp fra Voisin brødrene. I 1909 åbnede Henri Farman en flyveskole – men om dette officielt er den første civile flyveskole, har jeg ikke kunnet få bekræftet. Uanset om det var DEN første – så må det have været en af de aller første. De næste par år, nåede Farman at blive uenig med brødrene voisin – hvad gør man så? Tja, hvis man har penge som Farman – så begynder man da blot at bygge sine egne fly. Udover penge havde Farman også et tallent, hvilket gjorde at hans fly blev ret populære. Farman F60 Goliath fra 1919, bliver en maskine som bliver brugt til både civile (passager) samt millitær og beskrives som en af de første “airliners”.

Hvilke fly blev anvendt til træning og hvordan piloter uddannet? På Farman’s flyveskole blev hans egen type Farman MF.7 anvendt som trænings fly. Det kan være svært at finde litteratur fra dengang som giver indblik i hvorledes træningen foregik – men denne hjemmeside giver et lille indblik https://www.flightglobal.com/pdfarchive/view/1915/1915%20-%200613.html

Hvad der er lidt interessant er at der f.eks. på side 615 beskrives længden på flyvelektionerne 🙂 Helt hvor mange timer der dengang blev krævet for at man blev pilot er der delte meninger om. Mit bud er at der ikke har været et fast antal, men at man fortsatte indtil eleven havde den fornødne kompetence. Side 614 beskriver da også hvorledes eleven Lieut Wynne Eyton efter 12 dages instruktion modtog sit certifikat. Vi kan kun gætte os til længden af disse instruktioner samt antal, men mit bud vil være at der samlet var tale om omkring 5- 6 timers instruktion.

I 1970 blev JAA – Joint Aviation Authorities etableret i Europa og sideløbende kom FAA (US) Federal Aviation Administration. Samarbejdet mellem JAA og FAA betyder at den civile uddannelse for alvor bliver reguleret og i 2002 tages de første spadestik, til det der skulle føre til EASA European Aviation Safety Agency.

Den civile uddannelse har selv over de sidste 20 år ændret sig. Ældre piloter vil måske tale om hvorledes de knoklede og kæmpede for at få deres D-teori, hvilket for en 2016 elev vil være sort snak. Her tales der om ATPL eksamen og måske om MPL certifikat og det hele følger nøje beskrevne regler (fra EASA) om antallet af timer, hvad der skal undervises i, hvordan det skal foregå osv. Uddannelsen tager i dag ca 22 måneder og løber op i omkring 700.000 DKK. Der findes dog store forskelle, både når det kommer til pris og indhold – så medmindre man har penge som Farman – så vil jeg anbefale at man tager et kig på feks. www.propilots.dk og sørger for at man får uvildig og professionel hjælp til at overskue branchen.

På vegne af spørg piloten og med venlig hilsen

Søren

 

 

 

 

Kommentarer

kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top