Tak til dem der har skrevet til os. Vi er som udgangspunkt glade for at…
Hvad sker der under et turnaround?
Q: Hvad sker der når flyet er på jorden (turnaround)? Hvor hurtigt klarer lufthavns personalet alt det med at tømme flyet og fylde flyet igen? Hvordan foregår de-icing?
A: Jeg har været små 8 år i “handlingbranchen” i Københavns lufthavn, så dette spørgsmål ligger mig nært.
På en rute i Europa benyttes der ofte Boeing 737 og Airbus 320 serien. Som du nok ved så har rejsebranchen det stramt for tiden, samt konkurrencen er benhård. Dvs jo mere et fly flyver, og jo mindre tid det bruger på jorden, jo mere profit er der. Morgenens første fly afgår ved 5-6 tiden, og afhængigt af ruterne kan flyene nå op på 5-6 ture om dagen, nogle gange endnu flere. Flyene kommer så hjem til basen sent på aftenen, ofte over midnat. For at få mest ud af flyene (profit) har de meget kort turn-around tid. Dvs den tid de reelt er på jorden i lufthavnen. Ofte kun omkring 30min.
Du spørger indtil hvad der sker med et fly når det er på jorden. Her er et bud på hvordan en turn-around kunne se ud.
Flyet ankommer ved gaten, og får som det første lagt chocks (gummiklodser) ved hjulene, så flyet ikke kan rykke sig. Herefter giver man flyet strøm via et kabel der ligger i et skab i jorden oftes.
Portørene går så i gang med at tømme flyet for bagage, samtidig med at handling personale kører en bro på flyets forreste venstre dør, og passagererne kan forlade flyet.
Herefter sker en masse ting samtidig, hvis toilettankene er fyldte skal de tømmes af en portør. Mangler der catering køres det på forreste højre dør af cateringfirmaet. Der kommer måske personale der sørger for rengøring, men det afhænger af fly selskabet – mange steder er det kabinepersonalet der står for rengøring.
Samtidig er “fuelmanden” kørt under vingen og har sat fuelingen igang. Fuelen (i Københavns lufthavn) løber i rør under alle standpladser, så reelt set tilkobler fuelmanden en slange med jorden og flyet, og sørger for at det bliver tanket med den mængde som piloterne ønsker.
Det kan godt lyde forvirrende, når der lige pludselig løber en 10-13 mand rundt om flyet, men der er styr på det. Der findes en gatecoordinator (dispatcher) hvis job er at styre at de forskellige services bliver udført. Udover det udregner han også vægt og balance for piloterne. Ud fra dette regnestykke kan han beregne hvordan bagagen skal lastes. Den information gives videre til portørene der laster flyet.
Når kabinepersonalet er klar til passagerer sendes de ned i flyet, og hvis alt går vel behøver sådan en operation ikke tage mere end en halv time.
Nu når vi en årstid hvor deicing bliver nødvendigt. Det er piloternes opgave at tjekke for sne/is/frost og slud på flyet. Hvis det findes i en forudbestemt mængde, skal flyet deices. Afhængigt at lufthavn kan dette udføres flere steder. Enten ved gaten eller ved et specielt deicing område. En væske sprøjtes på flyet for at fjerne sne/is/frost og slud og for at undgå at der sætter sig mere fast på flyet. Sne/is/frost og slud er meget farligt for et fly, det vejer meget og ødelægger flyets aerodynamik – så det er noget der tages meget seriøst.
Jeg håber du blev lidt klogere på hvad der sker under en turn-around.
På vegne af spørg piloten og med venlig hilsen
Per
This Post Has 0 Comments