Hvad er et Pilot Cadet Scheme? Det er faktisk et godt spørgsmål, for Pilot Cadet…
Uddannelse til pilot – ja eller nej?
Q: Jeg drømmer om at blive pilot, og har spørgsmål omkring økonomien. Det koster omkring 700.000 kr at blive pilot, er det vanvid at betale det?
Kan jeg tjene pengene ind igen, og hvordan kan min hverdag være hvis Jeg skal afdrage så stort et lån – Her tænker Jeg på lejlighed og andre omkostninger.
A: Det er et spørgsmål, der ikke er så nemt at svare på, da det er blandet med personlige følelser.
Rent logisk er det ikke en god investering, da flybranchen i dag ikke er lutter jobs med fantastiske lønninger. For at drage lidt samtidspolitik ind i spørgsmålet strejker 4.000 Lufthansa piloter i dag og de næste 4 dage frem, fordi de vil beskytte deres arbejdspladser mod billige konkurrenter, som underbyder markedet. Der er mange lavpris selskaber, der har gjort deres for at ødelægge branchen. Her BETALER mange nye piloter for at få lov til at flyve for dem, og det var vel ikke lige det, der var meningen med at arbejde.
Hvis du kigger på SAS herhjemme (som var min personlige drøm, da jeg begyndte på min pilot uddannelse) så har de ikke hyret piloter siden 2001 og skærer mere og mere ned i lønningerne for at spare omkostninger, så de kan konkurrere med de mange lavpris selskaber, der er dukket op.
Det er ikke en nem branche at skulle rådgive om og hvis du spørger en aktieanalytiker i dag, så er det nok de færreste, som anbefaler køb af aktier i et flyselskab. Det er en turbulent branche som hurtigt mærker konsekvenserne af samfundets konjunkturer.
Hvis du endelig bestemmer dig for at tage uddannelsen, så skal du være opmærksom på, at der er mange arbejdsløse piloter i køen med flere års erfaring, og de er muligvis førstevalget, når et selskab skal hyre flere piloter.
I Tyskland hvor jeg bor var der i år 2009 dobbelt så mange arbejdsløse piloter i forhold til 2008.
MEN, alt dette sagt så er det også et spørgsmål, hvor der er følelser indblandet, og derfor kan man ikke svare helt rationelt på det. Hvis du virkelig brænder HELT VILDT for at blive pilot, så skal det vel prøves. Der er mange måder man kan gå i gang på. Der er flere selskaber, der selv tilbyder pilot uddannelsen, og her ville jeg nok undersøge markedet lidt, før jeg selvstændigt smed en stor sæk penge på bordet og gik til en privat flyveskole.
Måske skal du i virkeligheden først spare sammen til et PPL certifikat (Privat Pilot License), og se om flyvning overhovedet er noget for dig?
Jeg kender ikke den præcise pris for sådan et i dag, men jeg vil skyde på ca. 80.000 kr., alt efter hvor henne i verden du tager det. Hvis du har et PPL og betalt det uden at låne penge, så er du også det lille stykke bedre stillet i sidste ende. Det handler meget om at låne så få penge som muligt, da banken ikke er din ven.
Jeg kender ikke din alder, men hvis du er omkring 20 år, så vil jeg nok foreslå dig at finde et arbejde med en god løn, bo hjemme, spar 200.000 kr sammen og tag dit PPL. Så har du lidt ekstra til at stille som sikkerhed for banken, hvis du vil fortsætte med erhvervsdelen og skal låne resten af banken.
Det er helt vildt fedt at flyve, men skal det være som job? Der er mange, der har det som en hobby og nyder at flyve i stedet for at være arbejdsløse i en branche, der HAR set sin storhedstid med de gode lønninger og forhold.
Lige meget hvad din beslutning bliver, vil jeg ønske dig held og lykke.
Jeg vil gerne være pilot og jeg er 12 og går i 5.klasse jeg vil være en pilot når jeg bliver stor og vil arbejde for lufthansa inde i et cockpit kan i hjælpe mig med hvad jeg skal gøre. Sådan jeg kan gøre mig klar fra nu af. Udover matematik og engelsk og det med øjnene og være helt perfekt
Hej Abdul. Hvis du gerne vil flyve som pilot hos Lufthansa så skal du kunne tale flydende tysk. Og så skal du selvfølgelig følge godt med i skolen og have god arbejdsdisciplin – dvs lav dine lektier til tiden. Disciplin under læring er et krav til en pilot elev da der skal læres meget på kort tid. Mvh Anders