skip to Main Content

Take Off, hvilken hastighed og hvor meget bane bruges der?

Q: Hvis man nu tager et stort passagerfly (f.eks.  B737-900), hvor en høj hastighed skal det ca. have, for at have opdrift nok til at lette? Hvor langt hen af landingsbanen er det oftest, når det letter?

A: Tak for dit spørgsmål, som er rigtig interessant. Spørgsmålet falder ind under den kategori, som vi piloter kalder ‘Performance’ eller flyets ydeevne. Performance er relativt kompliceret, og noget der optager både piloter, fly ingeniører og planlæggere. Der er et stort antal variabler, og derfor bruger vi til daglig enten computere, eller nogle store tabeller. Det er derfor vanskeligt at give et korrekt og entydigt svar på dit spørgsmål, så derfor er jeg nødsaget til, om jeg så må sige, at give et generelt svar for en typisk mellemdistance flyvemaskine, som den du selv nævner, og specifikt for ‘min egen’ Airbus 320, som er sammenlignelig.

Et fly som en Boeing 737 eller Airbus 320 har typisk en rotationshastighed, det vil sige den hastighed hvor vi begynder at løfte næsen af banen, og flyet begynder at flyve, på omkring 145 knob, eller ca 260 km/t. Det tager lidt over 30 sekunder at accelerere fra 0 til denne hastighed.

Flyet kan sagtens flyve ved en langt lavere hastighed, og kan også accelerere hurtigere. For at udnytte hele banens længde bruger vi derfor et begreb, der hedder balanced take off. Kort fortalt beregner vi en rotationshastighed hvorved vi kan nå op til en beslutningshastighed, og fra denne hastighed enten fortsætte med at flyve, eller bringe flyet til fuld stop på banen (med en sikkerhedsmargin, naturligvis)

Det betyder, at – igen groft fortalt – vi uanset vægt, temperatur, vind og en række andre faktorer, altid roterer omtrent samme sted på en given bane. Og for at svare på dit spørgsmål vil det typisk være lidt over halvdelen af banens længde, ca 1700-2000 m. Flyet kan som sagt flyve ved en langt lavere hastighed, for en fuldt lastet Airbus 320 helt ned omkring 200 km/t. Ofte opererer vi på baner, der kun er godt 1600 m lange.

Fordelen ved balanced take off er, at vi på den måde kan spare motorerne lidt. For en let flyvemaskine gælder således, at vi enten kan give fuld gas og komme i luften på en meget kort distance, eller vi kan spare motorerne lidt, og bruge samme distance på banen, som en fuldt lastet maskine ellers skulle bruge ved fuld kraft. Dette har en række økonomiske fordele, som vi naturligvis altid skeler til. Jeg vil dog understrege, at vi altid har fuld kraft til rådighed, og at sikkerhed altid kommer før økonomi!

Det var en hel masse baggrundsinformation. For at konkludere vil jeg blot svare ganske kort på dine spørgsmål. Et fly af mellemdistancestørrelse kan flyve allerede ved omkring 200 km/t. Oftest ligger hastigheden dog væsentligt højere, omkring 260 km/t. Det tager omtrent 30-35 sekunder at accelerere flyet op til den hastighed, og det bruger vi oftest omkring 1800 m på.

Jeg håber det besvarer dine spørgsmål. Du er altid velkommen til at stille nye.

På vegne af Spørg Piloten og med venlig hilsen

Jakob

Kommentarer

kommentarer

This Post Has One Comment

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top