skip to Main Content
True Or False

Sandt eller falsk? Hvorfor er pilotuddannelsen selvfinansieret. Hvor mange vælger en typerating.

Sandt eller falsk?

Scroll ned og find vores bud

1) Det er et politisk valg, at pilotuddannelsen er selvfinansieret. Valget er det samme i hele verden. Pilotuddannelsen er en af de eneste selvbetalte uddannelser i Danmark.

2) På nuværende tidspunkt er der ingen elever, der investerer i en type rating efter endt uddannelse. De fleste piloter får type ratingen betalt af det selskab, hvor de bliver ansat. Til gengæld binder piloten sig (bonding) i en periode som typisk er 24 måneder.

Se vores svar/ bud her

Hvorfor er pilotuddannelsen selvfinansieret?

I vores øjne er afsnittet både falsk og sandt.

Det er korrekt at pilotuddannelsen i Danmark er selvfinansieret og en af de eneste selvfinansierede uddannelser i Danmark.

Det er måske med god grund. Uddannelsen til pilot i Danmark foregår på private flyveskoler. Antallet af piloter der uddannes i Danmark er os bekendt ikke reguleret af hvor mange piloter der er behov for i Danmark. De private flyveskoler uddannner, i vores øjne, ligeså mange der ønsker at være pilot, uden hensyntagen til hvor mange piloter der er brug for. I det danske uddannelsessystem finder man Kvote 1 og Kvote 2, der årligt regulerer optaget af elever. Når det kommer til pilotuddannelsen i Danmark er der ikke nogen Kvote 1 og Kvote 2. Det har historisk set været således at nyuddannede danske piloter har måttet finde arbejde i udlandet og mange kommer ikke tilbage til Danmark og arbejder som pilot. Derfor giver det måske heller ikke megen mening for politikerne at støtte pilotuddannelsen i Danmark. Hvorfor skal Danmark betale for en dyr uddannelse, hvis det betyder at kompetencerne bruges uden for Danmark.

Det har dog været tæt på mange gange, at der er har været politisk opbakning til at støtte den danske pilotuddannelse. Senest under transportminister Hans Christian Schmidt.

Men hvor svært er det at blive optaget på en dansk flyveskole? Der stilles krav om at flyveskolen afholder en optagelsesprøve som tester kandidatens evner, men som det fremgår tydeligt hos en dansk flyveskole – så er samtalen (interviewet) den del der betyder mest. Om det betyder at man rent faktisk kan dumpe prøverne og så rede det på en samtale, er et åben spørgsmål. Vi ved i hvert fald at helbred (Class 1 medical) og økonomi (finansiering af uddannelsen) er stoppere, hvis de ikke er i orden.

Det er ikke korrekt at valget er det samme i hele verden. I Norge findes der f.eks. University of Tromsø School of Aviation. Her kan danskere også søge ind og dermed få en stort set gratis pilotuddannelse. Det er godt nok ikke nemt at komme ind, da der er begræsning på hvormange der optages.
Med mellemrum findes der også cadet schemes, hvor et flyselskab involverer sig i pilotuddannelsen. Cadet schemes har det dog med at komme og gå hurtigt alt efter udbud og efterspørgsel på piloter. Det er heller ikke altid at pilotuddannelsen er helt gratis selvom det er et cadetscheme. Ofte indeholder et cadetscheme dog en form for aftale om job efter endt udddannelse, hvor piloten så har god mulighed for at afdrage gælden og opnå erfaring på samme tid.

Hvor mange vælger en type rating?

I vores øjne er afsnittet falsk.

Men lad os lige forklare hvad typeratings er. Når du er uddannet som kommerciel pilot må du modtage betaling for at flyve. Skal du flyve en større maskine som f.eks. en Boeing 737 skal du på et kursus, hvor du lærer denne maskine at kende. Dette kaldes for en typerating. En typerating tager typisk omkring 1- 2 måneder at gennemføre. Prisen varierer alt efter type, men typisk skal du forvente at måtte betale omkring 150.000 DKK. Det er således en meget stor ekstra udgift at skulle finansiere, hvis man ikke lige regner med det. Mange nyuddannede der kontakter os, spekulerer i at investere i typeratings for at gøre sig mere attraktive for en arbejdsgiver. Selv efter en selvbetalt typerating er det ikke med garanti at der er et job.
Om man skal betale for en typerating eller ej, er ofte et spørgsmål om udbud og efterspørgsel af piloter. Det har dog, efter vores mening, været således at man de sidste 5 år  i branchen har måttet forvente at skulle betale for en typerating. Al snak om pilotmangel har i vores øjne været mangel på erfarne piloter og ikke nyuddannde piloter.
Det er ikke vores erfaring, at det kan tages for givet at arbejdsgiveren tilbyder en bonding. Bliver man uddannet nu (altså anno 2021) er prisen for at komme til at flyve for RyanAir lige nu 30.000 EUR. Det er for en typerating og linetraining og i dealen er man ikke garanteret et job.
Vi ville ønske det ikke var således at nyuddannede skulle finansiere typeratings, men det er vores indtryk at det skal man rigtig mange steder. Derfor vil vi gerne tale om emnet således du, hvis du ønsker at blive pilot, er forberedt på at en typerating meget muligt bliver noget du skal finde finansiering til for at komme i job.

Tro ikke på alt hvad du læser

Disse to eksempler er eksempel på, at der findes rigtig meget information på nettet. Bare fordi det står på nettet betyder ikke det er korrekt. Vi har selvfølgelig heller ikke patent på sandheden, men vi har ingen interesse i om du bliver pilot eller ej og vi kan derfor tillade os at fortælle om branchen, som vi ser den, på godt og ondt.

Pilot uddannelse. Har du brug for hjælp?

Her er 8 gratis pilot fortællinger som du måske kan få inspiration af at læse

For at gøre det nemt for dig har vi her lavet en oversigt over nogen af vores mest populære posts som også har link til vores youtube kanal.

Du kan gratis stille spørgsmål her Ask A Pilot.

Det er helt normalt at man har mange spørgsmål og overvejelser omkring at blive pilot. Derfor har vi skrevet en udførlig e-bog om det at blive pilot. E-bogen henvender sig til dig der drømmer om at blive pilot såvel som dig som er klar til at tage springet lige nu. Vi har samlet vores bedste råd og viden i vores e-bog omkring det at blive pilot. How Do I Become a Pilot? At læse e-bogen kan være en rigtig god måde at få en masse information, som kan være svær at finde andre steder.

Ellers er du altid velkommen til at skrive til os på contact@askapilot.net eller ringe til os på +45 5352 7700.

Happy landings

Spørg Piloten

Kommentarer

kommentarer

This Post Has 0 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top