
Sandt eller falsk? Hvorfor er pilotuddannelsen selvfinansieret. Hvor mange vælger en typerating.
Sandt eller falsk?
Scroll ned og find vores bud
1) Det er et politisk valg, at pilotuddannelsen er selvfinansieret. Valget er det samme i hele verden. Pilotuddannelsen er en af de eneste selvbetalte uddannelser i Danmark.
2) På nuværende tidspunkt er der ingen elever, der investerer i en type rating efter endt uddannelse. De fleste piloter får type ratingen betalt af det selskab, hvor de bliver ansat. Til gengæld binder piloten sig (bonding) i en periode som typisk er 24 måneder.
Se vores svar/ bud her
Hvorfor er pilotuddannelsen selvfinansieret?
I vores øjne er afsnittet både falsk og sandt.
Det er korrekt at pilotuddannelsen i Danmark er selvfinansieret og en af de eneste selvfinansierede uddannelser i Danmark.
Det er måske med god grund. Uddannelsen til pilot i Danmark foregår på private flyveskoler. Antallet af piloter der uddannes i Danmark er os bekendt ikke reguleret af hvor mange piloter der er behov for i Danmark. De private flyveskoler uddannner, i vores øjne, ligeså mange der ønsker at være pilot, uden hensyntagen til hvor mange piloter der er brug for. I det danske uddannelsessystem finder man Kvote 1 og Kvote 2, der årligt regulerer optaget af elever. Når det kommer til pilotuddannelsen i Danmark er der ikke nogen Kvote 1 og Kvote 2. Det har historisk set været således at nyuddannede danske piloter har måttet finde arbejde i udlandet og mange kommer ikke tilbage til Danmark og arbejder som pilot. Derfor giver det måske heller ikke megen mening for politikerne at støtte pilotuddannelsen i Danmark. Hvorfor skal Danmark betale for en dyr uddannelse, hvis det betyder at kompetencerne bruges uden for Danmark.
Det har dog været tæt på mange gange, at der er har været politisk opbakning til at støtte den danske pilotuddannelse. Senest under transportminister Hans Christian Schmidt.
Men hvor svært er det at blive optaget på en dansk flyveskole? Der stilles krav om at flyveskolen afholder en optagelsesprøve som tester kandidatens evner, men som det fremgår tydeligt hos en dansk flyveskole – så er samtalen (interviewet) den del der betyder mest. Om det betyder at man rent faktisk kan dumpe prøverne og så rede det på en samtale, er et åben spørgsmål. Vi ved i hvert fald at helbred (Class 1 medical) og økonomi (finansiering af uddannelsen) er stoppere, hvis de ikke er i orden.
Hvor mange vælger en type rating?
I vores øjne er afsnittet falsk.
Tro ikke på alt hvad du læser
Disse to eksempler er eksempel på, at der findes rigtig meget information på nettet. Bare fordi det står på nettet betyder ikke det er korrekt. Vi har selvfølgelig heller ikke patent på sandheden, men vi har ingen interesse i om du bliver pilot eller ej og vi kan derfor tillade os at fortælle om branchen, som vi ser den, på godt og ondt.
Pilot uddannelse. Har du brug for hjælp?
Her er 8 gratis pilot fortællinger som du måske kan få inspiration af at læse
- Drømmen om at blive pilot. Fra forvirret universitetsstuderende til professionel pilot.
- Livet efter pilot uddannelsen – Palle alene i verden
- Om at komme i job som pilot
- Om livet som nyuddannet pilot – ville jeg gøre det igen?
- bush piloten der flyver med diamanter
- Røde kors flyvning i Afrika
- Fragt flyvning. 32 timer med fragthundende i Mellemøsten
- Flyvning i Sahara med dansk kvindelig pilot
For at gøre det nemt for dig har vi her lavet en oversigt over nogen af vores mest populære posts som også har link til vores youtube kanal.
- Hvad tjener en pilot
- Arbejdsmiljø som pilot
- Pilot uddannelse
- Gratis gave til dig der gerne vil være pilot
Du kan gratis stille spørgsmål her Ask A Pilot.
Det er helt normalt at man har mange spørgsmål og overvejelser omkring at blive pilot. Derfor har vi skrevet en udførlig e-bog om det at blive pilot. E-bogen henvender sig til dig der drømmer om at blive pilot såvel som dig som er klar til at tage springet lige nu. Vi har samlet vores bedste råd og viden i vores e-bog omkring det at blive pilot. How Do I Become a Pilot? At læse e-bogen kan være en rigtig god måde at få en masse information, som kan være svær at finde andre steder.
Ellers er du altid velkommen til at skrive til os på contact@askapilot.net eller ringe til os på +45 5352 7700.
Happy landings
Spørg Piloten