skip to Main Content

Motorerne stopper og flyveren glider gennem luften – eller falder som en sten?

Q: Hvis en Boeing 777 eller 737 – altså et fly i “passagerfly størrelse” – oplevede at alle motorer stopper med at virke, hvordan vil flyet så falde? Og hvor lang tid ville det kunne holde sig i luften? Vil flyet falde lineært, eksponentielt eller noget helt tredje?

A: Såfremt vi antager at alle motorer pludselig holdt op med at producere fremdrift samtidigt, så vil et moderne passagerfly kunne svæve ganske langt. Hvor langt afhænger af en række faktorer så som – hvad er hastigheden af flyet når motorerne går ud, hvad er højden på flyet, har flyet medvind eller modvind (dette har betydning for flyets ”ground speed” og dermed glide distance), er ”high drag” devices så som ”landing gear” ude… etc. For at give dig nogle grove ca tal – så vil en moderne passager jet have et typisk glidetal på omkring ”15”. Et glide tal betyder at for hver 1 enhed højde flyet taber –vil flyet kunne bevæge sig 15 enheder frem. Flyvning forgår ofte i ca. 10 km højde – så regnestykket bliver ret simpelt… 150 km kan flyet glide.

Til spørgsmålet omkring hvor lang tid i luften flyet vil kunne holde sig svævende – så bliver det også blot et meget groft ca tal… For at bevare hastigheden for ”max glide distance” vil jeg skyde på at flyet vil have en såkaldt ”vertical speed” (angivet i feet/ minute) på omkring 2000 ft/min. Omregner vi de (fra før) 10 km til ft – får vi ca 33.000 ft. Dividerer vi 33.000 med 2000 – får vi 16 1/2 minut.

Flyet vil som udgangspunkt falde lineært – dette forudsætter dog at piloterne konstant holder den optimale hastighed for ”max glide distance” og at piloterne ikke ændrer konfigurationen af flyet. Såfremt piloterne begynder at selecte max flaps eller speed brakes og ikke mindst landing gear – så vil flyets glidetal påvirkes i negativ retning. Motor bortfald af en enkelt motor trænes normalt halvårligt (i simulator), men det er ikke normalt at man regelmæssigt træner landinger uden nogen form for motor kraft i et større passagerfly. I forbindelse med pilotens grundtræning som foregår på ”single engine piston” fly – vil motor bortfald trænes jævnligt – for ikke at forglemme svæveflyver piloter, som også lærer hvorledes de kan foretage en sikkerhedslanding såfremt de ikke kan nå bestemmelsesstedet.

Jeg har for kort tid siden skrevet et andet indlæg som lidt berører dine spørgsmål – jeg har kopieret et link ind til dig her:

https://spoerg-piloten.dk/sikkerhed-og-flyvning/mh370-radar-raekkevide-usynlig-for-radar-med-eller-uden-motor-glide-ratio-mm/#more-1640

Jeg håber dette besvarede dit spørgsmål – hvis ikke – eller hvis du kommer på et nyt – så er du meget velkommen til at skrive til os igen!

Har du fundet os på facebook? Hvis ikke så søg på ”spørg piloten” – på facebook kan du følge med i de nyeste indlæg og deltage i debatten. Det varmer desuden altid når vi får et nyt like 😉

På vegne af spoerg-piloten.dk og med venlig hilsen

Søren

Kommentarer

kommentarer

This Post Has 3 Comments

  1. Hej Søren
    Tak for et godt indlæg jeg har et ekstra spørgsmål.
    Under flyvninger over Atlanten/havet prøver piloterne så at holde sig i glideafstand fra land?
    (jeg har lige været i USA og vi fløj nordligt tæt på grønland. Er det kun på grund af afstanden i virkeligheden er anderledes en den ser ud på et kort og jetstrømme. Eller er det også for at være tæt på land?)

    mvh
    Allan

    1. Hej Allan
      Det er praktisk taget ikke muligt hele tiden, at kunne glide til en egnet plads, hvor man kan lande.
      Man kan cirka glide 200 km, men det er heller ikke dette der er målet. Man flyver normalt ikke mere end 60 minutter fra en egnet landingsplads. Når man krydser Atlanterhavet bruger man forskellige ruter som af og til ligger længere end 60 minutter fra en egnet landingsplads. Med de rigtige certificeringer er det intet problem i dette.
      Ruterne planlægges efter korteste distance og så lidt modvind/ meget medvind som muligt. Da vinden altid ændrer sig vil ruterne også ændre sig dagligt.
      Mvh Anders

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top