skip to Main Content

Hvorfor kan transponder og radio slukkes?

Q: Kan du venligst fortælle mig, hvorfor det ikke er standard, at man ikke kan slukke for radar og kommunikationsudstyr på et passagerfly, så bliver de jo aldrig væk i længere tid af gangen?

A: Indtil for kort tid siden var det ikke noget som var et problem. Grunden til at vi kan slukke for transponderen er, at der er tidspunkter, hvor det ikke er ønsket at transmittere de signaler den sender. Når flyveren står på jorden, er der ingen grund til, at der bliver udsendt et signal. Hvis alle flyvemaskiner hele tiden transmitterede position og højde ville flyveledernes radar blive oversvømmet med urelevant information. Derfor kan man slukke for transponderen.

Inden for luftfart er vi dog rigtig gode til at kigge på ulykker og analysere, hvordan man kan gøre det bedre i fremtiden. Noget, og nu er det rent spekuleret, som måske kunne blive ændret er om denne slukning af signalet på jorden skulle ske automatisk, så der fysisk ikke var brug for nogen tænd/sluk knap i cockpittet. Det skal dog siges, at ethvert system har en sikring som man kan trække og på den måde slukke for systemet. Der er et par grunde til at have adgang til disse sikringer, som gør, at de nok ikke vil blive gjort fuldstændig ude af rækkevidde. Hvis et system ikke virker, kan man trække en sikring, vente et minut og derefter trykke den ind igen – lidt ligesom hvis du genstarter din computer hvis den er gået kold. En anden grund kan være hvis et system kortslutter. Så springer sikringen ud og på den måde kan vi blive informeret om at et system er gået i stykker. En sikring der springer kan også være en advarsel om en forestående brand i et elektrisk system.

Jeg forstår bekymringen og den forundring, der kan være, når man ikke kender branchen, men nogen ting er ikke så simple og ligetil, som man kunne håbe og forestille sig.

Kommentarer

kommentarer

This Post Has 0 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top