skip to Main Content

Når private mennesker flyver droner.. skal man være bekymret?

Q: Jeg er bekymret vedr.  det store antal fjernstyrede fly / multicoptere som sælges i stort tal til private i disse tider. Jeg er selv ejer af en quad og gør alt for at overholde luftfartsregler for fjernstyrede luftbårne dimser. Der er mig bekendt ingen forsikring der dækker hvis jeg eller andre kommer uheldigt afsted pga. f.eks en kortslutning. Jeg mener der skulle lovgives på området, måske med krav om godkendelsesnummer (reg.nr.) og at det bliver muligt at forsikre dem, da teknikken kan svigte! Jeg har set der er kommet en lov i år om “FPV flyvning”, men burde der ikke også være et kursus man skulle bestå?

A: Tusind tak for dit spørgsmål,

Vi har ladet dit spørgsmål cirkulere rundt blandt de forskellige piloter der hjælper til med at svare på spørgsmål fra os.

Det er tydeligt at du er godt inde i sagerne og du har efter min mening ret i at det er et område som fortjener mere fokus og evt. lovgivning.

”Loven” lige nu omkring ”FPV” som du refererer til, har jeg også læst. http://www.trafikstyrelsen.dk/~/media/Dokumenter/05%20Luftfart/04%20Luftfartserhverv/First%20Persons%20View.ashx

”Jf. BL 9-4 pkt. 4.1 a. skal flyvningen udføres på en sådan måde, at andres liv og ejendom ikke udsættes for fare, og således at omgivelserne påføres så ringe ulempe så muligt.”

Dette afsnit giver dog ikke nærmere regler for hvorledes man opnår dette og med denne ”statement” er det korrekt at Trafikstyrelsen har mulighed for at placere ansvaret, skulle der ske noget.

En af vore piloter har en baggrund i forsikringsbranchen og har tidligere lavet ansvarsforsikringer til virksomheder der beskæftiger sig med foto og video fra fjernstyrede fly og droner. Ifølge vore oplysninger er det korrekt, at man som privatperson ikke er dækket ind under ansvarsforsikringen som er en del af en alm. Indboforsikring. Vurderingen er dog, at man kan blive omfattet af en kollektiv forsikring gennem diverse modelflyverklubber… dette er måske værd at undersøge?

Vedr. din idé om at man skal gennemgå og bestå et kursus, så lyder det som en god idé – men det vil nok være svært f.eks. at skære alle quadcopters etc. under en kam. Som du ved findes disse i mange forskellige størrelser – alt fra ”børne legetøj” til ”military standards”.

quad lilleLille Quadcopter i “spion størrelsen” – lille størrelse er ikke nødvendigvis lig med børne legetøj

quad storEn lidt større Quadcopter

Quads er godt eksempel hvor vi har fået adgang til teknologi som potentielt kan være til fare for flyvning og personel. Et andet eksempel er ”håndholdte laser pegepinde”. Disse sælges i stor stil på lokale markeder på de populære turist destinationer og jeg oplever jævnligt at disse pegepinde (i spøg antager jeg) bliver peget op mod flyene som de kommer ind til landing. Det virker jo måske som en drengestreg, men vi tager det meget seriøst i branchen. Denne artikel går lidt i dybden med området http://www.laserpointersafety.com/laser-hazards_aircraft/laser-hazards_aircraft.html – og de fleste havde nok aldrig forestillet sig at det kunne medføre retsforfølgelse og fængsel i 3 år – eller sågar at blive skudt!!! Problematikken er efter min mening lidt den samme som med quads, for vi har med teknologi at gøre, der er meget svær at begrænse salget af på det frie marked. Jeg tror det vil være svært at få gennemført internationale regler om påkrævede certifikater eller kurser – men i stedet tror jeg på at vejen frem må være oplysning om konsekvenserne af ens handlinger såfremt man vælger at bruge teknologien uansvarligt.

Indtil der bliver lovgivet yderligere på området må det være op til den enkelte om han/ hun accepterer de risici der er forbundet med at være fører – men du har en vigtig pointe om at det måske ikke er alle der er klar over reglerne på området… det lyder nu som om du tager dine forholdsregler og at du absolut er et forbillede.

Tak for at du tager flyvesikkerheden seriøst!

På vegne af spørg piloten og med venlig hilsen

Søren

Kommentarer

kommentarer

This Post Has 0 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top