skip to Main Content

Afbrudt start ved meget høj fart

Q: Jeg vil lige hører om hvor farligt det er at afbryde en start lige inden den letter. Har oplevede det for nydeligt at flyet bremsede så hårdt op at det stod næsten sidelænds da det stoppede. Nogle passagererne begyndte at græde og nogle hyperventilere, meget skræmmende. Jeg tænker lidt på, at bremsningen har fundet sted lige inden V1, måske. Hvor tit sker det og har vi været i fare? Jeg har normal aldrig været bange for at flyve før, men nu er jeg desværre blevet meget bange for at sætte mig op i en flyver igen, efter den oplevelse.

A: Præcis at sige hvad der skete kan jeg jo af gode grunde ikke da jeg ikke var med ombord. Jeg kan se på din brug af fagsprog at du nok har googlet lidt hvad der foregår ved sådan en RTO (rejected take off) Som du selv nævner lyder det som om i var tæt på V1 som er den hastighed hvorved man fortsætter en take off selvom man får en melding om fejl på flyvemaskinen.
Fra starten af take off run til 80 knob stopper vi for alle fejlmeldinger. Fra 80 knob op til V1 vil man  kun afbryde starten hvis man vurderer at flyvemaskinen ikke vil kunne flyve sikkert. Hvad der har været årsagen for Jeres RTO ved jeg ikke, men under alle omstændigheder vil det for passagererne normalt opleves voldsomt da men jo ikke forventer flyvemaskinen lige pludselig begynder at bremse. Og jo hurtigere man kører ned af startbanen jo voldsommere føles denne opbremsning selvfølgelig. Det jeg kan trøste dig med er at du har haft en god besætning ombord som har taget en lyn hurtig beslutning. Det er det vi træner hvert halve år i simulatoren og er for os foran i flyvemaskinen en udramatisk handling.
Du skal ikke være bange for at flyve. Sådan en RTO sker meget sjældent og du har været en af de særlige der nu har fået lov til at prøve dette. På trods af mine flere år som pilot med knap tusinde starter har jeg selv ikke prøvet dette.

Kommentarer

kommentarer

This Post Has 0 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top