Som udgangspunkt er der intet til hindring for, at du kan gennemføre en pilot-uddannelse med…
Landing uden flaps
Q: Hejsa. Hvis flapperne på flyveren fejler under anflyvningen hvad så? Flyveren skal jo lande så det foregår vel i for høj hastighed. Er det farligt og har i prøvet det? Har i i det hele taget prøve at lande med fejl på flyveren? Landingshjul der ikke vil ned, motorfejl mm? Tak for en rigtig god side.
A: Hejsa og tak for rosen.
Hvis flapsne ikke kommer ud og vi skal lande med alle flaps inde, har vi en check liste vi følger. Denne checkliste siger blandt andet at man skal flyve så længe så muligt for at forbrænde brændstof, så vægten ved landing bliver reduceret. En lavere landingsvægt medfører en lavere landings hastighed. Hastigheden man vil lande med når man ikke bruger flaps i forhold til normale flaps er ca 100 km/t højere og vil være omkring 360 km/t.
Det er ikke farligt, men man vil bruge mere landingsdistance, da hastigheden jo er højere end normalt, så derfor skal vi beregne vores landingsdistance inden vi laver vores anflyvning. Så der er nogle ting man skal tage med i sine betragtninger, inden man giver sig i kast med anflyvningen.
For et par uger siden var der en flyvemaskine fra Transavia, der lavede en flap up landing. Du kan se et kort video klip herunder hvor man kan se at hastigheden er noget højere end normalt.
Selv har jeg har oplevet at vi mistede al olien på den ene motor på en Boeing 737. Det var på en tur fra Köln til Rijeka i Kroatien og vi måtte lave en diversion til München. Det var ganske uspektakulært og forløb lige efter bogen. Det største problem var at skaffe en ny flyvemaskine og få fragtet passagererne frem til deres destination.
This Post Has 0 Comments