Som udgangspunkt er der intet til hindring for, at du kan gennemføre en pilot-uddannelse med…
Har DAT gamle flyvemaskiner?
Q: Hej spørg piloten.
Min mor har gennem mange år været stewerdesse og cabinechef i både Mærsk, Sterling og andre.
Nu er hun så blevet ansat i DAT som flyver i ret gamle Airbus. Burde jeg være bange for det?
A: Hej Nicolaj,
Tak for dit spørgsmål. Svaret er nej, du skal ikke være bange for at DAT benytter Airbus af ældre dato.
Du er med stor sandsynlighed ikke er den eneste der er betænkelig ved tanken om ældre fly, men det er i virkeligheden en unødig bekymring.
Airbus A320 og Boeing 737 bruges af rigtig mange operatører i mange forskellige roller. Det være charter, lavpris, fragt, VIP, osv. Af samme grund er slitagemønstret meget forskelligt alt efter hvilken form for rolle flyet varetager. Alderen på flyet spiller derfor en mindre væsentlig rolle. Til gengæld betyder antallet af ”trykcyklusser” en flyver gennemgår meget. Når et fly letter, sættes kabinen under tryk for at holde iltindholdet i luften på et niveau, som gør at man kan trække vejret uden iltmaske. Trykforskellen resulterer i at skroget rent faktisk udvider sig flere centimeter fra flyet slipper jorden til det når marchhøjden. Dette er helt normalt, men en flyver kan kun tåle et givent antal trykcyklusser. Derfor etablerer flyproducenterne en begrænsning på hvor mange starter og landinger en type må fortage før det skal skrottes. Det er selvfølgelig et meget konservativt antal, som garanterer strukturel integritet fra den dag flyet levers til den dag det udfases.
Samtidig er der masser af backup på alle vigtige systemer som betyder at en enkelt fejl eller strukturbrist ikke komprimerer sikkerheden ombord. F.eks har en Airbus A320 i hele 7 flight controll computere og vingestrukturen består af tre bærende bjælker. Alle systemer tjekkes og vedligeholdes samtidig løbende. Vores skribent Martin Linneman Dall von Bülow skrev den 14. juli i år et indlæg angående servicetjek på fly som er relevant i forhold til dit spørgsmål.
På vegne af Spørg Piloten
Frederik Bak-Christensen
This Post Has 0 Comments