Q: Jeg var ude og flyve med en Airbus 320 og da vi skulle til…
Kan man i kort tid få motorerne til at yde 105% eller 115% og i så fald hvad er konsekvensen?
Q: Kan man i kort tid få motorerne til at yde 105% eller 115% og i så fald hvad er konsekvensen? Langt de fleste af mine flyvninger foregår her i Europa og det er derfor ofte en A320, A321 eller B737 der bliver benyttet. Jeg har ofte tænkt på om man i en evt kritisk situation kan få ekstra power fra motorerne ved at “overbelaste” dem til at yde f.eks 105 % eller 115 % eller hvad man nu har brug for ? Hvad har det evt af tekniske konsekvenser ? skal maskinen til ekstra servicetjek, skal motoren skiftes eller andet ?
A: Det er korrekt at de nævnte flytyper bliver brugt flittigt på shorthaul i Europa. Uden at det skal blive alt for teknisk og langhåret, så gælder det for fly med to motorer, at de skal kunne foretage en række manøvrer ved f.eks. motorbortfald. Flyvning på en motor er en standard ting på menuen, når vi piloter skal i simulator (typisk hver 6 måned). I simulatoren træner vi motorbortfald på det absolut mest kritiske tidspunkt (dvs. lige før vi går i luften). Skulle et motorbortfald ske kort efter start, vil din pilot som udgangspunkt vælge at returnere til lufthavnen, men der kan være situationer, hvor det ikke er hensigtsmæssigt. Et eksempel kunne være start fra en lufthavn hvor vejret er marginalt eller en start fra en af de mindre græske øer. Her kan banerne nemlig tit være ret korte og når vi kommer ind med blot en motor, vil vi tit foretrække en lidt længere landingsbane, da vores evne til at bremse flyet op (motorbremse – “reverse”) er påvirket. Flyet flyver fint videre på en motor og det vil sjældent være nødvendigt at overbooste motorerne – der er tit masser af power på blot en motor. Et eksempel hvor vi piloter, dog vil vælge at overbooste vore motorer er hvis vi er tæt på terræn og ikke kan holde højden. Der kan i forbindelse med kraftigt tordenvejr være et fænomen kaldet “microburst”. Meteorologerne bliver bedre og bedre til at forudsige vejret og der er tit en række systemer i flyet, som vil advare os om at der er store vindændringer forude (windshear). Der skal således gå virkelig mange ting galt, før at vi vil finde os i en situation, hvor at vi (selv på en motor) vil vælge at overbooste en motor. Sker det at vi gør det (altså overbooster en motor) er der stor risiko for at motoren bliver ødelagt, men vi vil i en kort periode kunne få f.eks. 110% ud af en motor. Vore mekanikere kan undersøge motorerne bagefter (boroskop undersøgelse), men da prisen på en motor på de fleste fly er over 100 milllioner danske kroner, så vil jeg tro at de fleste af mine kollegaer vil være noget varsomme med at løbe nogen form for risiko for en overboost medmindre det virkelig er nødvendigt i sikkerhedens navn.
Jeg håber dette svarede på dit spørgsmål, du skal være velkommen til at skrive igen!
På vegne af spørg piloten og med venlig hilsen
Søren
This Post Has 0 Comments