Det afhænger måske lidt af flytype. For fly såsom A319, B737 etc eller større -…
Jet Time, B737-300
Q: Jeg skal snart ud at flyve med Jet Time, det bliver nok i deres 737-300. Jeg tænker bare at maskinen er gammel, og måske ikke er fyldt med det nyeste teknologi. Er flyet sikkert nok, at flyve med? Og i højeste grad, hvad med Jet Time?
Du har nok ret i dit gæt med at I skal afsted i en 737-300, der er i hvert fald 70% chance – da Jet Time har en flåde på 10 B737 og 7 af dem er B737-300 og 3 B737-700.
Jeg tror lige at jeg kort bliver nød til at fortælle om Jet Time…
Jet Time blev stiftet tilbage i marts måned 2006 og hvis jeg ikke tager meget fejl, så af kompetente personer fra det tidligere Mærsk. I dag klarer firmaet mange ad-hoc passager og fragt flyvninger blandt andet for tyske bilproducenter, fodboldklubber og i visse tilfælde for militæret. Selskabet har stødt udvidet flåden over de sidste par år og selskabet har haft stor succes med at opnå kontrakter med diverse rejseselskaber. En sådan kundeportefølje opnår man ikke medmindre man tilbyder et godt og sikkert produkt.
Jeg kan dog godt forstå din usikkerhed et langt stykke af vejen. Jet Time er formegentlig ikke et selskab man hører om ofte i aviserne, hvilket nok hænger sammen med måden de driver forretning på, hvor de ofte ikke har brug for at reklamere i dagspressen.
Efter min bedste overbevisning er der ingen grund til at være nervøs for at skulle flyve med Jet Time – de optræder i hvert fald ikke på EU’s sorte liste og jeg har heller ikke hørt at Statens LuftfartsVæsen (forkortet SLV – og nu under trafikstyrelsen) har haft problemer med selskabet.
Med hensyn til B737-300, så er det korrekt at det er en ældre maskine. Jeg flyver selv både B737-800 og B737-300 så jeg kender udmærket til maskinen. Det er klart at kabinen muligvis kan bære præg af slid, men det kan også være at den er blevet ”refurbished” for nylig.. det er ikke til at vide. Jeg er ikke klar over om der er IFE – ”In Flight Entertainment” ombord på Jet Time’s B737-300 fly. Forvent ikke at der er IFE, det er der efterhånden ikke mange short haul fly der har. Så tag hellere en eller anden form for underholdning med for en sikkerheds skyld.
Fra hvor jeg sidder er der et par mindre forskelle fra en B737-800 og til en B737-300, men jeg oplever ikke at den ene skulle være mindre sikker end den anden model.
Hvad der dog er sikkert, er at en B737-300 skal leve op til samme standarder og opfylde samme strenge vedligeholdelses regler som en nyere version – så igen- jeg vil ikke være bekymret for at skulle flyve med en B737-300.
Jeg ønsker dig/Jer en fantastisk tur!
Med venlig hilsen og på vegne af spørg piloten,
Søren
This Post Has 0 Comments