skip to Main Content

Jeg har altid drømt om at blive pilot, og med afslutningen på gymnasiet inden for rækkevidde om 3 måneder, ser det kun lysere ud! – men jeg har en række spørgsmål..

Q: Fra man starter på uddannelsen til at man for første gang sidder i et kommercielt cockpit med passagerer bag i – hvor lang tid tager det, såfremt man tager den integrerede form? Ligeledes, er der sikkerhed for at få et job, eller kan man risikere at stå med en uddannelse og uden job.  Til slut, hvad er mulighederne for at blive uddannet i USA. Er det dyrere og kræver det ekstra uddannelse, når man vender hjem til Europa?

A: Det lyder som om du har interessen det helt rigtige sted! Jeg kan jo selvfølgelig kun glæde mig over du drømmer om at blive pilot, og ønsker for dig at det lykkedes.

Lad mig “hurtigt” gå gennem dine spørgsmål!

Fra man starter på uddannelsen til at man for første gang sidder i et kommercielt cockpit med passagerer bag i – hvor lang tid tager det, såfremt man tager den integrerede form?

HVIS -alt går som planlagt, og du er heldig at komme i job direkte efter skolen, kan du starte kommerciel flyvning ca. 2,5 år efter du begynder uddannelsen (den integrerede).

Ligeledes, er der sikkerhed for at få et job, eller kan man risikere at stå med en uddannelse og uden job. 

Der er meget ringe sikkerhed for job på alle de skoler vi er bekendte med. Der findes skoler der rekrutterer direkte til f.eks EasyJet eller British Airways. Men der er sjældent nogen decideret jobgaranti. Den bedste sikkerhed findes mange gange i de såkaldte “cadet schemes” – bagsiden ved disse er ofte at prisen og optagelseskriterierne er tårnhøje.

Til slut, hvad er mulighederne for at blive uddannet i USA. Er det dyrere og kræver det ekstra uddannelse, når man vender hjem til Europa?

Muligheden for at få sit certificat i USA er god, jeg er selv uddannet i Florida. Det er billigere, dog skal man til en ekstra eksamen herhjemme. Men i det store hele er der penge at spare, hvis man tager uddannelsen over there! Et andet alternativ er f.eks Island, der er også rigtig gode muligheder for uddannelse. Når man sammenligner pris er det dog vigtigt at sammenligne “æbler med æbler”. Sammenligner man prisen på en dansk skole med en udenlandsk skole er det eksempelvis vigtigt at man husker at indregne evt. tab af SU, etablerings udgifter og pris for evt. rejsen frem og tilbage… Indholdet af undervisningen (hvilken baggrund har underviserne), hvor har flyveinstruktørerne deres erfaring fra (er de blot nyuddannede elever???), hvilke fly benyttes der, hvilke lufthavne trænes der på… alt dette (og meget mere) kan have betydning for kvaliteten af slut produktet – altså hvor godt du har lært dit håndværk. Endeligt er der også forskel på hvilket “ry” skolerne har hos luftfartsselskaberne – er drømmen eksempelvis at komme ind på det engelske marked kan det vise sig at være en fordel at have valgt en skole i UK fremfor DK – hvor i mod ens chancer for at komme i SAS muligvis er større ved valg af en dansk skole…

Det var de Hurtige svar.. Nu sidder du sikkert tilbage med endnu flere spørgsmål.

Da du står overfor et rigtig stort valg, er det vigtig du har en grundviden om dine muligheder.

Allerede inden du vælger skole gøre dig klart hvilket job du ønsker at ende i. Er det Kaptajn i Sas? Langrute fly? Bushflyvning i Afrika? Cargo? BusinessJet? osv. At få lagt en karriereplan er mange gange et godt sted at starte!

Et andet vigtigt aspekt er økonomien. Det er IKKE billigt at blive pilot, uanset hvor i verden man tager uddannelsen og ofte må man beregne at det kommer til at koste mere end blot prisen på grund uddannelsen – det er MEGET vigtigt at man har clearet dette på forhånd med sin bankforbindelse, således at man ikke ender med at blive “fanget” med et erfarings niveau der ikke matcher selskabernes forventninger. Det kan nemlig meget vel være at det forventes at du gennemfører en selvfinansieret typerating og måske sågar at du efterfølgende også sørger for at (igen selvfinansieret) få 3- 500 timers “erfaring på typen” – den slags kan hurtigt løbe op i et par hundrede tusind og bringe den totale investering op omkring 1.000.000 DKK eller mere.

Der er så at sige, rigtig mange vigtige valg at tage og forhold at være klar over – ikke blot for dig selv, men måske også for evt. familie der skal kautionere for dit lån.

Udover hjemmesiden Spørg-Piloten.dk (som er gratis) tilbyder vi også professionel rådgivning og coaching omkring branchen. Her skruer vi så at sige op for niveauet af rådgivning og starter et forløb op hvor vi grundigt sørger for at rådgive/ coache dig på individuel basis – således at du selv kommer frem til det for dig helt rigtige.

Det er vigtigt for mig at understrege at vi ikke har noget samarbejde med nogle flyveskoler, flyselskaber eller banker. Vores interesse ligger i at informere dig så godt som muligt om dine muligheder inden DU tager valget om din fremtid!

Vi har stor succes med vores rådgivning/ coaching tilbud ikke blot til dem der overvejer branchen, men også til nyuddannede piloter. Specielt til nyuddannede er vi ved at udbygge vores netværk af mentorer og tanken er at vi vil tilbyde nyuddannede deres personlig mentor (en erfaren pilot) der kan hjælpe den enkelte med alle de udfordringer der venter når man skal stå på egne ben efter endt uddannelse. Interessen for vores tilbud er så stor at vi er i gang med at finde flere erfarne kollegaer der har lyst, tid og kompetence til at kunne indgå i vores team. Vi går dog ikke på kompromis med vore standarder – så der kan forekomme ventetid, derfor anbefaler vi at du hurtigst muligt retter henvendelse og at du ikke venter til få uger før du skal tage en vigtig beslutning. Indtil videre har alle været MEGET glade for de valgte os, men alligevel giver vi “tilfredshedsgaranti” ved første møde. Det vil i praksis sige at skulle du efter første møde ikke være tilfreds med niveauet af rådgivning/ coaching og kan du argumentere herfor – så forventer vi ganske enkelt ikke at du betaler os.

Hvis du efter at have læst dette er interesseret i at høre mere om vores tilbud – så uddyber jeg gerne hvorledes et coaching/rådgivning  forløb kan sættes op samt hvad prisen er.

På vegne af spørg piloten og med venlig hilsen

Per



Kommentarer

kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top