skip to Main Content
Hvornår Skal En Pilot Stå Op?

Hvornår skal en pilot stå op?

Q:Hvornår skal en pilot stå op? Jeg spørger fordi jeg gerne vil være pilot og nogen fra min familie siger at piloter skal stå op kl. 05:00?

A: Du skal typisk møde 1 time før planlagt afgang og der er typisk et krav om at du skal bo indenfor 1 times transport tid. Dernæst skal du samtidigt både børste tænder, have et morgenmåltid og forberede din flyvning ved at læse den operative informations pakke (f.eks. vejr rapport, NOTAM (notice to airmen), flyveplaner, notices mm).

Lad os se praktisk på det. Lad os sige du har en flyvning kl. 0600.

For en flyvning kl. 06.00 skal du typisk møde ind senest kl 05.00. Det står ikke beskrevet nogen steder, men de fleste piloter vil møde ind lidt før de skal og at man er 10- 15 minutter tidlig er ikke unormalt. Så lad os sige dit mål er at møde ind 04.45, så du har lidt buffer tid at løbe på.

Dernæst er der transport tid. Det kan være op til en time, men lad os sige du har 30 minutter til arbejde i ren transport tid. Parkering på lufthavnen vil ofte være i et personale område og på store lufthavne kan det være du skal med en bus eller at du har et pænt stykke at gå. Det er ikke unormalt at det tager 15- 20 minutter for piloter der arbejder ud af større lufthavne at komme fra personale parkering til crew room (der hvor man møder ind).

Så transport tid 30 minutter – dertil har du fra parking til crew room lad os sige 15 minutter.

Dvs. 0445- 00:45. Så nu er vi ved kl 04.00

Hvor lang tid man skal bruge på at komme ud af sengen, komme i tøjet, gøre sig klar (bad, toilet mm) spise morgenmad samt forberede sig til flyvningen er individuelt – men lad os sige du kan gøre det hele på 45 minutter – ja så ringer uret altså kl 03:15.

Det er langt fra unormalt for piloter at de står så tidligt op om morgenen for at starte deres arbejdsdag.

Samtidig vil jeg gerne lige gøre opmærksom på at din arbejdsdag også kan slutte langt på den anden side af midnat – f.eks. må langrute piloterne tit flyve over Atlanten (på vej hjem til Europa) om natten for så at lande i de tidlige morgentimer.

Derfor kan det at kunne/ skulle skifte sin døgnrytme være noget man kommer ud for ret ofte som pilot.

På vegne af samt med venlig hilsen

Spørg Piloten

Følg os på facebook, instagram og youtube:

https://www.facebook.com/spoerg.piloten/

https://www.instagram.com/ask.a.pilot/

https://www.youtube.com/channel/UCPjty8PNr02U3jfqfw5k1LA

Kommentarer

kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top