Forleden kunne man læse om et SAS fly på vej til Miami, der foretog en…
Hvor sikkert er det egentlig at flyve? – “Hvor mange fly styrtede i 2014 ?”
Q: Hej piloter, jeg vil meget gerne vide hvor sikkert det egentlig er at flyve, så mit spørgsmål er, “hvor mange fly styrtede i 2014 ?”
A: Tak for dit spørgsmål – jeg har fundet lidt statistik til dig:
Branchen har enorm fokus på sikkerhed og man forsøger hele tiden at blive bedre og bedre til at undgå ulykker. Det forholder sig normalt således at når der sker en ulykke, så vil havari kommisionen forsøge at finde frem til årsagen af ulykken og branchen vil derefter generelt indføre op til flere tiltag for at man undgår at ulykken sker igen. Ofte er der mange faktorer der er årsag til at der sker en ulykken og fejl af et eller to systemer i flyet er sjældent nok, da fly i dag har op til flere back up systemer. Mange gange er ”human factors”, dvs. os mennesker – del af ”skylden” og dermed er der ofte fokus på, hvordan man til stadighed bliver bedre til at uddanne og teste piloter. Piloter i branchen bliver allerede ca. hver 6 måned testet i simulator. Simulatoren er et optimalt værktøj til at simulere diverse fejl og det kan meget vel være at man benytter sig af at træne piloterne indenfor et specifikt område, på baggrund af en nylig ulykke.
Der er i mit sind ingen tvivl om at det er meget sikkert at flyve og man skal i dag huske på at pressen har langt mere fokus på fly ullykker og det er blevet meget nemmere at ”høre om flyulllykker”. Nærmest uanset hvor i verden at et større fly styrter ned, vil man høre om det… Dermed kan det måske virke som om at flyulykker sker oftere end tidligere… men det er heldigvis ikke tilfældet også selvom antallet af fly afgange og passagertal er steget stødt.
Vi er med stor succes begyndt at tilbyde kurser i fly angst… men her er statistikker ikke det vi ligger vægt på. Såfremt man har det dårligt med at flyve er det (efter vores mening) ikke til megen hjælp at man slynger en masse tal ud. Folk med angst for at flyve er jo mange gange godt klar over at det er meget mere sikkert at flyve end f.eks. at cykle eller køre bil… men der kan være mange årsager til at det at sætte sig op i et fly er en rigtig ubehagelig oplevelse for mange. Det føler vi er rigtig synd eftersom at mange ligefrem lader sig begrænse af den grund – eller ikke ser frem til ferien med familien – fordi der er den forbandede flytur i hver ende… Er det sådan du har det? Så er første skridt at du indrømmer overfor dig selv at du har brug for hjælp og dernæst at du har modet til at gennemføre et forløb. Hvordan et forløb ser ud hos os er meget individuelt fordi vi bygger alt op omkring hvad der vil være optimalt for dig i stedet for standard løsninger. Det er klart at når man kører individuelle forløb, til sammenligning med klasse undervisning (den typiske måde at køre flyangst kurser på) – så er der selvsagt kun en til at betale for ”gildet”. Fordelen ved et individuelt forløb er at du ikke hænger på en ”pakkeløsning” – vi fortsætter indtil du er kommet derhen hvor du gerne vil i forhold til dit forhold til at flyve. I de fleste tilfælde vil et forløb blive bygget op således – Del 1 – et modul ledet af en pilot. Del 2 – et modul ledet af en psykolog. Del 3 – et modul ledet af en pilot… Der er normalt et par ting der lige skal bundfalde efter hvert møde og det giver ikke nogen mening at stresse noget igennem. Hvor lang tid det vil tage for dig at blive din fly angst kvit er svært at svare på, men vi anbefaler at der er minimum et par dages pause mellem hver del… så for dem der er ”hurtige” vil del 1- 3 måske kunne klares på et par uger. Pt. tilbyder vi kun gennemførelse af del 2 i Hovedstadsområdet, hvilket er fordi vi pt. kun har en psykolog fast tilknyttet (pga vi vil være 100% sikker på kvaliteten – og hende vi arbejder med er MEGET dygtig og erfaren). For enkelte vil gennemførelse af del 1 være nok til at man oplever en mærkbar forbedring og du vil få nogen værktøjer du kan bruge til at begrænse din angst. Er der lidt dybere årsager til hvad der udløser din angst vil det nok være fornuftigt at gennemføre del 2, hvor der bliver arbejdet med at fjerne angsten helt. Del 3 har fokus på at sørge for at du i fremtiden giver dig selv de optimale rammer omkring flyvning og vi kan måske sågar hjælpe dig og evt. familie med at planlægge din næste flyvetur, som måske bliver den første du nogensinde har været i stand til at slappe af og nyde. Prisen på et forløb starter på 2250 DKK for hver del. Såfremt du er interesseret i at høre mere så vil vi meget gerne kigge nærmere på hvordan vi kan hjælpe dig – dette er selvfølgelig helt uden at du forpligtiger dig til noget.
På vegne af:
www.spoerg-piloten.dk & www.propilots.dk
samt med venlig hilsen
Søren
This Post Has 0 Comments