skip to Main Content

Fly brændstof

Q: Hvor meget bruger et Boeing 747 fly af brændstof fra København – London, København – Barcelona eller København – Thailand? 
Hvad er prisen på det og hvilket brændstof benyttes der?

A: Tak for dine spørgsmål. Da jeg ikke selv har erfaring på Boeing 747, måtte jeg lige konferere med en kollega.

Jeg synes først og fremmest at det er relevant at slå fast, at man ikke benytter Boeing 747 (Jumbo Jet) på ruter mellem europæiske destinationer. Hvor en 747 som regel anvendes på oversøiske ruter, så vil du typisk flyve København-London/Barcelona på en Boeing 737 eller Airbus A320 kort- til mellemdistanceflyver (narrow body).

Ifølge min kollega skal du påregne et brændstofforbrug i omegnen af 10 tons Jetbrændstof pr. flyvetime på en Boeing 747. Dertil skal yderligere ca. 10 tons tillægges for starten. På en rute på 10 timer vil det give et samlet forbrug i omegnen af 110 tons brændstof. Flyet har derudover også brændstof med til at kunne fortsætte til en destinationsalternativ flyveplads og derudover 30 minutters flyvning i 1500 fods højde (500 meter) samt yderligere reserver. Piloterne kan til en hver tid vælge at tanke yderligere brændstof for at kompensere for vejr og trafik.

En Airbus A320 forbrænder ca. 2,4 tons brændstof i timen og forbruget vil derfor typisk være i omegnen af 4 tons mellem København og London. Med en flyvetid på omtrent halvanden time mellem København og London tanker man derfor som regel i omegnen af 6-7 tons brændstof inklusiv reserver.

Ifølge IATA (International Air Transport Association) koster en tønde petroleum (Jetbrændstof) i skrivende stund ca. 78 dollars på det europæiske marked.

Mvh,
Frederik

Kommentarer

kommentarer

This Post Has One Comment

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top