skip to Main Content
Hvis I Skal Lette Feks. Kl 21.00 Hvad Tid Starter I Så Med At Sætte Jeres Fly Op?

Hvis I skal lette feks. kl 21.00 hvad tid starter I så med at sætte Jeres fly op?

Q: Hvis I skal lette feks. kl 21.00 hvad tid starter I så med at sætte Jeres fly op?

Cockpit leveler

A: Det svinger lidt fra selskab til selskab, men de fleste piloter vil officielt møde ind kl 20.00, dvs. en time før afgang. Af forskellige årsager vil de fleste dog nok møde ind lidt tidligere – måske 10- 15 minutter. Mødested for piloter og kabinebesætning er typisk “crewroom”. Det er ofte her, at der “briefes” og piloterne går flyveplaner samt flyvevejr igennem. Crewroom kan sagtens befinde sig et pænt stykke væk fra hvor flyet er parkeret. Som alle andre, skal piloter og kabinebesætning også igennem security, men vi har ofte en medarbejder security, hvor køen sjælden er særlig lang.

Det er ikke unormalt, at turen fra crewroom og til fly tager 20 minutter. Det sker at kabinebesætningen går ud mod flyet før piloterne. Dette hænger sammen med, at de typisk er mødt ind før piloterne og at de har flere tidskrævende opgaver end piloterne. Når piloterne ankommer til flyet, er der ofte en række ting som sker samtidigt. Brændstof påfyldningen er måske igang samtidig med at rengørringspersonalet er igang med at gøre flyet klar og der er måske en flymekaniker ombord der laver et rutine check. Kabinebesætningen har også deres checks de skal igang med (blandt andet security checks) inden boardingen kan starte. Når boardingen starter, er piloterne ofte stadig igang med deres opsætning af flight deck. Det er ret tit, at vi må vente på det såkaldte “loadsheet” ankommer fra vores handling agent. Loadsheet fortæller os blandt andet hvor meget bagage vi har med samt antal passagerer og det skal vi bruge for at vi kan lave vores start beregning. Siden internet checkin blev en realitet, er det ret ofte, at vi har en del “no shows” – det vil sige passagerer som er checket ind, men som aldrig er dukket op. Det kan medføre lidt ekstra arbejde og betyder tit at vi ikke kan afslutte vores setup helt, før gaten er lukket.

Som del af piloternes setup, indhenter vi tilladelse fra trafikledelsen til vores udflyvning og ofte er det også nødvendigt at tale med enten firmaets operationsafdeling og handlingselskabet. Inden vi kommer afsted er det ikke unormalt, at vi har talt i radio eller telefon med mange forskellige afdelinger – så der kan være lidt at se til.

Det er ikke altid at alle medspillere får løst deres opgave optimalt og forsinket lastning af bagagen, en brændstof bil der ankommer lidt sent eller måske et crewmedlem som bliver kaldt ind til at dække sygdom kan gøre at vores “on time departure” bliver påvirket. Ret tit er det dog svært for piloterne og kabinebesætning at gøre ret meget andet end, at vi kan møde ind til tiden og forsøge efter bedste evne at blive klar med vores respektive opgaver. At man møder til tiden kan måske være afgørende… starter man med et sent checkin i crewroom er det allerede svært at nå at komme afsted til tiden og i en del selskaber bliver den slags noteret. Så måske er det ikke så mærkeligt at mine kollegaer i branchen generelt er lidt tidlige på den.

På vegne af spørg piloten og med venlig hilsen

Søren

Kommentarer

kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top