skip to Main Content

Hvad gør man hvis man er over Atlanterhavet og man skal nødlande?

Q: Når man flyver over Atlanterhavet og kommer i en situation, hvor man skal nødlande, hvad gør man så? Jeg tænker ikke nødvendigvis på, at der er noget galt med flyet, men det kan være en passager, der straks skal på hospitalet, slagsmål eller andet hvor det er nødvendigt at nødlande – en eller anden nødsituation.

Copy of 747

A: Når man befinder sig ude over Atlanterhavet kan der godt være langt til nærmeste lufthavn, men dine piloter vil undervejs hele tiden holde øjne med hvilke lufthavne der er tættest på. Undervejs vil de desuden holde øje med hvordan vejret er på de nærmeste lufthavne, så de allerede er klar over hvilken anflyvning de skal lave, såfremt det blev nødvendigt. Såfremt man beslutter sig for at lave en nødlanding, så har det store omkostninger og det medfører naturligvis store forsinkelser hvis man f.eks. på vej til Las Vegas lander i det østlige Canada, f.eks. Gander. Af den grund vil piloterne selvfølgelig nøje afgøre om situationen kræver en nødlanding. En syg passager vil man som udgangspunkt forsøge at behandle ombord og der medbringes ret meget medicinsk udstyr på flyet. Ret ofte er der en læge ombord, men ellers har piloterne mulighed for at kontakte en hotline (uden ventetid) med læger der sidder standby. Lægen på jorden kan udfra de beskrivelser at piloterne giver (som de får fra kabinepersonalet) så være med til at afgøre hvor alvorlig syg passageren er. Er der tale om risiko for at passageren dør, så vil man ikke tøve med at lande.

Et slagsmål ombord vil man typisk ikke nødlande for såfremt man er i stand til at kontrollere det eller der ikke umiddelbart er fare for liv. Efter landing vil de involverede parter dog som udgangspunkt blive overleveret til det lokale politi og der kan være et restligt efterspil.

Selvom det medfører forsinkelser og har store økonomiske omkostninger, så vil piloterne aldrig tøve med at lande hvis menneskeliv er i fare.

På vegne af spørg piloten og med venlig hilsen

Søren

Kommentarer

kommentarer

This Post Has 0 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top