Tak til dem der har skrevet til os. Vi er som udgangspunkt glade for at…
Hvor lang (kort) tid tager det for en F16 at løbe tør for brændstof?
Q: Jeg vil gerne spørge om hvor lang (kort) tid tager det for en F16 at løbe tør for brændstof?
A: Hvis man spørger en F-16 pilot om hvor lang tid det ene eller det andet tager, vil svaret som oftest være: “It depends”… 🙂 Sådan er det også i dette tilfælde. Det der er værd at holde sig for øje er, at F-16 kan være konfigureret på mange forskellige måder. Antager vi en daglig træningsmission-konfiguration (uden bombeopladning), så konfigureres flyene i tre forskellige udgaver alt efter hvilken mission der skal flyves.
Enten har flyet ingen eksterne tanke monteret. Der er således kun det fuel der er inde i flykroppen til rådighed. Der er faktisk ikke ret meget fuel i sådan et fly, men måske mere end man egentlig skulle tro. Generelt kan man sige at hvis man ikke flyver “taktisk” så er der fuel til ca 1,5 time. Man kan godt presse lidt mere ud af den, men så flyver man ligesom de civile rutefly – fra A til B og så brændstofbesparende som muligt. Omvendt, flyves der dogfight (som i Topgun), har man brændstof til ca 30-40 minutter – måske endda mindre.
Så kan man montere en enkelt tank under maven på flyet. Det vil forøge fuelmængden med ca. 20% og dermed også den tid man kan blive i luften.
Man kan også påmontere vingetanke. Der vil således være monteret en tank under hver vinge. Normalt vil der i denne konfiguration ikke være monteret en tank under maven også. I krigsskarpe missioner, vil der normalt være monteret vingetanke. Vingetanke forøger fuelmængden med ca. 70%.
En tre-tankskonfiguration bruges udelukkende til færgeflyvninger over lang distance og stort set kun på B-modeller (de to-sædet versioner), da en B-model har mindre fuel intern i forhold til en A-model (de en-sædede versioner). Den ekstra tank øger dog drag (et begreb der dækker over luftmodstand og den modstand der skabes ved de eksterne monterede enheders påvirkning af luftstrømmen omkring flyet) så betragteligt, at virkningen er minimal.
Så, det er faktisk svært direkte at komme med et konkret svar. Det kommer an på hvad der er monteret på flyet og hvilken mission flyet flyver. Jeg kan sige at vi generelt siger at vi har fuel til ca. 2 timer i en normal vingetankskonfiguration. I dette tal er der givet udflyvning og hjemflyvning til et træningsområde, taktisk træning og en brændstof reserve i det tilfælde banen pludselig lukker eller at været bliver dårligt.
På vegne af spørg piloten og med venlig hilsen
THO
F16 Pilot RDAF
Hej
Vi er nogle stykker der har diskuteret hvor meget brændstof en F16 kan have ombord når man bruger ekstra tanker.
Tusind tak for svar
Leif Nørgaard Jensen
Et F16 fly har 7300 lbs intern i flyet krop og vinger. Derudover kan man sætte ekstra eksterne tanke på. En centerline tank (under maven på flyet) indeholder knap 1900 lbs, imens vingetanke (monteret under vingerne) indeholder ca. 2500 lbs. Vi flyver i øvrigt normalt med JP-8 jet fuel med lidt anti-frost additiver.
Normal flyver vi tre forskellige konfigurationer:
-> Clean. Uden ekstra tanke. 7300 lbs.
-> BFM (dogfighting etc.). Centerlinetank. 9200 lbs.
-> War/Air-to-Ground: 2 vingetanke. 12300 lbs.
Man kan godt flyve med tre ekstra tanke, men luftmodstanden er så høj at man ikke vinder noget i forhold til endurance og begrænsninger (i G og hastighed).
Mvh
THO