skip to Main Content

Flaps, reverse thrust, speedbrakes og spoilers

Q: Hvad er flaps, reverse thrust, speedbrakes og spoilers. Og hvordan bruger man dem under landing og takeoff ? 
Vh. Jeppe
A: Hej Jeppe.
Det er helt korrekt at de nævnte ting primært bruges under start og landing lige pånær speedbrakes/spoilers, som også kan bruges i luften. Forklaringen på de forskellige ting er som følger:
Flaps: sidder på bagsiden af vingen og kan have flere forskellige udformninger når de er udfoldede. Deres opgave er at give flyet mere lift under langsomme hastigheder – altså kort sagt at holde flyet flyvende, når det flyver langsomt. Det kommer dog ikke uden pris, da det giver meget vindmodstand at have disse ude, men det opvejer klart fordelen af, at de som sagt skaber mere lift. De bruges både under start og landing.
Reverse thrust: dette er nogle “klapper” som normalt sidder på siden af motoren, når flyet flyver. Disse klapper kan så samles omme bagved motoren og pege skråt fremad. Når man så har disse klapper ude og giver gas, blæser udstødningen fra motorerne fremad i stedet for bagud og det bremser derved flyet. De bruges ved landing.
Speedbrakes/spoilers: dette er faktisk en og samme sag. I luften kaldes de for speedbrakes, da de kan bremse farten af flyet hurtigt og betydeligt, mens de på jorden efter landingen kaldes for spoilers, da de ødelægger liftet over vingen og flyet derfor ikke letter igen. Du har muligvis set nogle paneler øverst på vingen stå lodret op i luften lige efter landingen – det er disse paneler, der her er tale om og de bruges derfor lige efter landingen, men kan dog også bruges i luften, hvis man pludselig skal flyve langsommere.
På vegne af spoerg-piloten.dk
Med venlig hilsen
Simon A. Schmidt

Kommentarer

kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top