skip to Main Content

Farligt flyvevejr?

Q: Hvad er farligt flyve-vejr? og hvordan forholder du dig som pilot til farligt vejr? – Jeg hører tit historier fra folk der fortæller at de havde dårligt vejr på flyveturen, når der er meget turbulens osv. Hvordan kan man ikke som pilot være bekymret for farligt vejr? Har du oplevet at flyve i farligt vejr?

Large CB

A: Hvad er farligt flyvevejr? Mit svar på dette vil være en vejrsituation hvor der kan være fare for enten personel eller material skade. Såfremt man befinder sig i et mindre fly (4 sæders sportsfly som f.eks en Cessna 172) så vil isdannelse på flyet være farligt, da man typisk ikke har udstyr ombord til at fjerne isen. Is dannelse kan for eksempel forekomme i skyer, selv på en dejlig sommerdag. En større maskine vil dog have flere forskellige systemer der gør at flyvning i skyer, selv hvor der er isdannelse, ikke udgør nogen fare. Så hvad der er farligt flyvevejr afhænger altså til dels af hvilken flytype vi taler om. Generelt for alle fly, vil flyvning igennem en Cumulus Nimbus sky (“CB” og på godt dansk en stor tordenvejrssky) være forbundet med potentielt fare – jeg har vedhæftet et billede af sådan en sky. Dette i form af lynnedslag og beskadigelse af struktur – f.eks. som følge af store hagl og turbulens som kan være inde i en CB. I forbindelse med start og landing kan såkaldte “microburst” som er kraftige vindsituationer (nedadrettet) medføre at flyet mister højde meget hurtigt – og det i sig selv kan være farligt såfremt man ikke er varsom. Disse vejrfænomener er dog til at forudsige, således at man kan undgå at ende i en uønsket situation. Sker det at et fly kommer ud for en potentielt farlig vejrsituation er vi gode til at rapportere det til hinanden.

Såfremt jeg ser potentielt farligt flyvevejr langs den rute jeg skal flyve, så vil jeg sammen med min kollega drøfte hvor meget ekstra brændstof vi skal tage med (for at flyve uden om). Jeg har i min karriere som strækker sig over ca 15 års kommerciel flyvning oplevet farligt flyvevejr en del gange, men det har altid været noget vi har været forberedt på og været i stand til at flyve uden om. Det værste jeg har oplevet var en sandstorm under en anflyvning i mellemøsten. Det kom meget uventet – det ene øjeblik var det klart så langt at øjet rakte og få minutter senere var der meget begrænset sigtbarhed. I den situation valgte vi at udføre en afbrudt landings manøvre (Go- around) og flyve i et ventemønster (holding patern). Ca 10 min senere var sandstormen lettet igen – det hele var meget mystisk.
Hvordan kan jeg være rolig ifht farligt flyvevejr? Mine kollegaer og jeg tager vejret meget alvorligt og før vi påbegynder en flyvning har vi nøje studeret radarbilleder, vindrapporter og vejrrapporter fra en masse lufthavne. Dette giver os et meget præcist billede af hvordan vejrsituationen er netop den dag. På planlægningsstadiet vil vi beslutte os hvormeget ekstra brændstof vi behøver i forhold til vejret. Undervejs (enroute) vil vi op til flere gange checke op på vejret på de lufthavne vi passerer samt på vores destination og alternative lufthavn. Såfremt vejret alligevel overrasker os, har vi ofte mange lufthavne at vælge mellem (diverte til). Statistisk er det vel 1 ud af 100 af mine flyvninger hvor vi ender med at vi må diverte og langt fra alle er som følge af vejret. Så det hører absolut til sjældenhederne. Opererer man i nord Norge om vinteren vil statistikken nok se noget anderledes ud, måske helt ned til 1 ud af 10 flyvninger hvor man diverter som følge af vejret. Det er dog vigtigt for mig at understrege at en diversion netop sker i sikkerhedens navn – så en diversion er på ingen måde farligt.
På vegne af spørg piloten og med venlig hilsen
Søren

Kommentarer

kommentarer

This Post Has 0 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top