Selvfølgelig afhænger svaret af hvilken helikoptertype vi taler om, men for en større helikopter f.eks.…
Efter 9/11 – kan fly så slå transponder fra?
Der er, os bekendt, ikke foretaget ændringer i design af transponderen efter 9/11.
Det er stadig således, at vi som piloter aktivt skal slå transponderen til for at den f.eks. giver “mode Charlie” (højdeudlæsning) for flyveledelsen eller “mode Sierra” som giver mulighed for data-udveksling.
Læs mere om mode C og S her: https://en.wikipedia.org/wiki/Aviation_transponder_interrogation_modes
Vi vil, som piloter, til enhver tid kunne slå transponderen fra og til samt stille på vores transponder kode.
Ifht om man “skal/ skal ikke” – kunne slå transponderen fra. De fleste landes militær har stadig teknologi til at opfange et fly’s radar signatur selv hvis transponderen blev slået helt fra.
Lur os om ikke der er flere landes militær som rent faktisk har evnen langt ud over deres territorielle grænser. Ifht MH370 som forsvandt, så er vores overbevisning, at der er flere landes militær som ved hvad der skete. Af politiske årsager er det ikke noget der er kommet offentligt frem, da de diplomatiske konsekvenser af at et land indrømmer de overvåger andre landes luftrum nok ikke vil falde i god jord. Det er dog kun spekulation for selvfølgelig har vi ikke beviser for vores påstand ud over hvad vi vil kalde “logisk sans”. I vores moderne tid tror vi personligt ikke at et stort passagerfly bare kan forsinde, heller ikke uden transponder.
Et større passagerfly udsender, efter vores overbevisning, al for megen “signatur” og det er svært (for os) at forestille os at vi, uanset hvor vi er i Verden, er usynlige for f.eks højteknologiske militære systemer, selv hvis vi slår transponderen fra.
På jorden, i større lufthavne, får vi tit “skæld ud” hvis vi ikke har slået transponder mode fra efter vi har forladt landingsbanen, da det forstyrrer ATC’s radarbillede, hvis vi kører i “fuld” transponder mode.
Selvom vi slår mode C (eller S) fra, så kan vi stadig (alt efter hvad udstyr flyveledelsen har), ses på deres ground radar. Mange gange vil du selv på flight radar kunne se os helt frem til vi når til gaten.
/ Spørg Piloten
This Post Has 0 Comments