Q: Jeg var ude og flyve med en Airbus 320 og da vi skulle til…
Er der en måde hvorpå man kan checke om piloten har rette licens?
Q: Er der eksempelvis et online register, hvor man kan se om en pilot har et CPL (kommercielt licens) og ikke bare et PPL (privat licens)? Hvordan fungerer det med piloter, har I et “kørekort” ligesom vi kender det fra bil og motorcykel? I større selskaber er jeg med på, at det ikke er et problem, men jeg tænker hvis man for eksempel lejer et mindre fly med pilot (en-motors fly hvor der kun er en pilot). Vil det være uhøfligt at spørge om man kan se pilotens licens før afgang?
A: Der findes, os bekendt, ikke noget offentligt register hvor du kan checke om en pilot har CPL eller et PPL licens. Vi kan dog fortælle dig hvorledes og hvad du skal checke for at finde ud af det.
Piloter der flyver i Europa på Europæisk registrerede fly, har et EASA licens (European Aviation Safety Agency ). Licens udstedes dog af det enkelte lands luftfartsmyndighed.
Her er nogle fakta som du måske finder interessant:
- Et pilot certifikat er kun gyldigt (alle typer) såfremt piloten også har en gyldig “medical” (helbredsgodkendelse)
- Der er ikke noget billede på et EASA pilot certifikat
Af sikkerhedsmæssige årsager vil vi ikke bringe et billede af hvordan et EASA pilot certifikat ser ud. Såfremt du ser et, vil du sikkert blive lidt skuffet. Det ligner et foldet A4 ark, med print på begge side.
Piloter spørges ofte om ID, f.eks. hver gang de passerer igennem security i en luftfart (ofte har piloter en anden security indgang end passagerer). Såfremt du lejer dit eget fly, kan du, efter vores mening, godt tillade dig at spørge om at se pilotens licens. Du er selv lidt inde på det, med det du skriver ifht større selskaber – så blot lige for at slå det fast. Såfremt du boarder et commercial fly opereret af et luftfartsselskab, lad os sige du har købt en charter ferie, så vil det højst tænkeligt bliver opfattet mystisk og upassende at du spørger om lov til at se piloternes licens. Det kan medføre unødig forsinkelse. Det er både luftfartsselskabets samt pilotens ansvar at sikre at licens er gyldig. Med mellemrum foretager myndighederne uanmeldt kontrol af blandt andet piloternes licens.
Men lad os nu sige du har hyret ejet fly og pilot og du ønsker at checke om din pilot har kommercielt certifikat. Dette er hvad du bør checke:
- Billed ID (Pas, kørekort, lufthavns ID)
- Pilot Certifikat
- Pilot Medical
Check at navn på billed ID stemmer med navn på pilot certifikatet. Det vil fremgå tydeligt af pilot certifikatet hvilket type certifikat det er. På forsiden vil det sige “Flight Crew License”. I sektion II af certifikatet vil der fremgå hvilke(n) type(r) certifikatet er gyldig for. Et kommercielt certifikat vil være CPL(A) og er det en erfaren kommerciel pilot vil det sige ATPL(A) og CPL(A). ATPL(A) er den version, man skal have for at kunne være “kaptajn på en større maskine”. Såfremt piloten kun har tilladelse til at flyve privat vil der stå PPL(A). Man kan godt have ATPL(A) og CPL (A) og PPL(A). I dette tilfælde har piloten ret til både at flyve kommercielt og privat. En kommerciel pilot har IKKE lov til at flyve privat med mindre denne rettighed opnået. Et lille sidespring: Det lyder måske spøjst, men typisk når man tager den kommercielle pilot uddannelse, så indgår der ikke rettigheden til at flyve privat. Det er relativt nemt at få rettighed til at flyve privat, når man allerede har kommercielt licens. Et privat certifikat skal som med alt andet vedligeholdes og det koster et gebyr og lidt mere træning, hvilket måske er grunden til at mange flyveskoler ikke har det inkluderet i deres kommercielle pakke og at mange kommercielle piloter fravælger det.
(A) står for Aeroplane. Står der (H) betyder det helikopter. Piloter får ikke nyt certifikat hvert år, så du skal kigge i section XII Certificate of Revalidation for at se om certifikatet er vedligeholdt og aktivt. Det ser du udfra sektionen “Valid Until”, så relativt ligetil. Uden at gøre det alt for kompliceret, så er det ved næste skridt nødvendigt at kende en anelse til hvad en “Rating” er. En rating er en rettighed til at flyve en bestemt kategori/ type flyver. Din pilot skal selvfølgelig, udover at have kommercielt licens, også have rettighed til at flyve den maskine I skal flyve i. Hvis du ikke kender meget til flytyper, kan det være lidt tricky at checke, men for at give et eksempel. Har din pilot en rating der hedder B757/ 767, giver det ikke piloten rettighed til at flyve en lille en-motors flyvemaskine. Til at flyve de helt små flytyper kræves et gyldigt SEP(L) (Single Engine Piston Land) class- rating. Mange større maskiner har deres egen “type-rating” hvilket er noget andet end en class-rating – men lad os ikke gå nærmere ind i det.
Så er der medical. Det er et seperat stykke papir, lidt mindre end certifikat papiret, men stadig ligeså uimponerende i design. I sektion III bør du checke Flight Crew License nummer stemmer med det du så i certifikatet. I sektion IX fremgår udløbsdatoen i sektionen hvor der står “expiry date of the certificate”. For kommerciel trafik er det “Class 1 expiry date” du skal se efter.
Ønsker du virkelig at gå grunddigt til værks, så bør du også checke at din pilot har det der kaldes “recency”. Recency vil sige at piloten fornylig har fløjet denne type. Man har recency såfremt man har lavet 3 starter og landinger indenfor de sidste 90 dage. For at kunne checke dette skal du se i pilotens logbog. Hvis din pilot for eksempel også flyver B747 (jumbojet) og du har lejet for eksempel en to-motors flyver såsom Beech Baron (BE58), så skal du checke, at piloten har lavet 3 starter og landinger i en fly type ligesom BE58. At piloten har lavet 3 starter og landinger i en jumbo, tæller ikke som recency, fordi det ikke er samme type som BE58.
Såfremt du har hyret dit eget fly, er det at spørge piloten om lov til at se fly certifikatet noget der hører til sjældenhederne, men det vil alligevel nok ikke være noget piloten vil løfte et øjenbryn af. Såfremt du begynder at spørge efter at se pilot logbog, så begynder du, i vore øjne, at gå lidt for langt som passager.
Der er alvorlige konsekvenser for piloten, hvis han/ hun er medvirkende til ulovlig flyvning for eksempel “sort taxa-flyvning” – en flyvning som udføres som taxa flyvning, men uden de påkrævede tilladelser. Såfremt piloten er medvirkende til sort taxa flyvning og det bliver opdaget af myndighederne, så vil han/ hun højst tænkeligt miste pilot certifikatet.
En pilot som har privat flylicens (PPL), må flyve med “venner og familie”. Udgifterne til flyvningen må piloten dele sammen med dem der har været med til flyvningen. Det er et klart brud på reglerne, såfremt piloten (med PPL) tjener penge på flyvningen eller hvis han/ hun modtager en anden form for “gave/ aflønning”, der kan sidestilles med betaling.
Selv en pilot med kommercielt licens (og SEP(L)), må ikke bare leje for eksempel en Cessna 172 og så agere “luft-taxa” og flyve med betalende passagerer. Dette vil være en ulovlig flyvning – sort taxa-flyvning. Kommerciel flyvning skal bookes via en operatør, som har tilladelse til at drive kommerciel traffic (AOC- Airline Operating Certificate). Piloten skal desuden være ansat i selskabet.
Der er ligeledes skrappe regler til for eksempel skoleflyvning og firma-flyvning – så uanset hvad, når du skal ud og flyve som passager i en kommerciel operation, så kan du være sikker på, at der er meget papirarbejde og sikkerhedskrav/ regler der skal være opfyldt. Alt sammen for at passe godt på dig og sørge for at din flyvning foregår sikkert og efter reglerne.
Mvh
Spørg Piloten
Følg os på facebook, instagram og youtube: https://www.facebook.com/spoerg.piloten/ https://www.instagram.com/ask.a.pilot/ https://www.youtube.com/channel/UCPjty8PNr02U3jfqfw5k1LA
This Post Has 0 Comments