skip to Main Content

Vinde og vejrforhold

Q: Hej
I går kørte vi ind mod København over Sjællandsbroen, på broen var en vejrvimpel, som viste stærk vind langs med broen ….. ude i horisonten kunne vi se et stort passagerfly som lige var lettet fra Kastrup, men den fløj faktisk på  tværs af den stærke vind?
Så vi rigtigt? og kan dette lade sig gøre?
 oslo airport
A: Som udgangspunkt skal man altid lette et fly i modvind. Kastrup lufthavn har 6 forskellige baner, det giver mulighed for at lette fra den bane med bedste mulige vindforhold.
Billedet viser Kastrup lufthavn og dets baner.
EKCH
 Vores arbejde består i at flyve et fly fra A til B. Vi er ikke herrer over vejret, og må derfor indordne os derefter. Et fly kan sagtens flyve i sidevind, eller medvind. Det eneste det påvirker er vores groundspeed (fart over jordoverfladen) og derfor tiden det tager at komme frem. En tur fra København til Gran Canaria i medvind kan tage under 5 timer, mens i modvind kan den komme over 6 timer.
Noget andet man skal tage højde for er vindretning ved jordoverfladen kan være markant forskellig fra vindretningen bare et par hundrede meter oppe. Bygninger, hangarer, træer osv, er med at ændre vindretningen, så i jeres tilfælde er det sikkert korrekt nok at flyet fløj i sidevind, men da det lettede har det sikkert været med de bedste mulige vindforhold.
Ofte er placeringen af lufthavne også begrænsende i forhold til antallet af baner. Nedenfor vises Oslo lufthavn der har baner i to forskellige retninger.
Er der stærk vind fra enten øst eller vest vil det selvfølgelig påvirke landingen, dog er alle fly certificeret til sidevindslandinger op til en hvis vindretning og fart.
oslo airport
oslo airport
Et noget mere farlig biprodukt af de stærke vinde kan være kraftige vindstød, som vi især ser her i vinterperioden. De er ofte uforudsigelige og har stor betydning for flyets nedstigning samt vores håndtering af dette.
Dette youtube klip viser noget af de udfordringer, hvorved vinde påvirker vores hverdag.

På vegne af Spørg Piloten,
Mvh Per




Kommentarer

kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top