skip to Main Content
Som Pilot, Kan Man Så Købe Sit Eget Fly Og Flyve Som Man Har Lyst?

Som pilot, kan man så købe sit eget fly og flyve som man har lyst?

Hej jeg har en drøm om at blive pilot. Når man er pilot kan man så købe sit eget fly, og flyve hvor som helst bare man har fået tilladelse? Fx Jylland eller udlandet?

Kan man købe sit eget fly og flyve som man har lyst?

Ja, det kan man faktisk. Alt efter flytype kræves der forskellige certifikater og i forhold til at “flyve som man har lyst”, så er der ofte begrænsninger fra flyveledelsen, specielt hvis flyvningen foregår i kontrolleret luftrum. Flyver man i ikke-kontrolleret luftrum, så kan man i princippet gøre som man har lyst, selvom det altid påhviller piloten at holde udkig og, alt efter certifikat, skyer mm.

Pilot certifikater

Der findes forskellige niveauer af pilot certifikater – og uden at gøre det alt for teknisk, så kan man overordnet inddele dem i ”Privat certifikater” og ”Kommercielle certifikater”

  • Et privat pilot certifikat (PPL) kan typisk erhverves i DK for 150.000 DKK og klares på et par måneder. Er man villig til at tage udenlands (feks Florida) kan det fås ned til omkring 100.000 DKK og ca 6 uger.
  • Et kommercielt certifikat svinger ret meget i pris alt efter hvilken skole man vælger og om man vælger modular udddannelse eller integreret og i DK eller i udlandet. Typisk ligger prisen omkring 800.000 DKK for en integreret uddannelse og helt ned til 450.000 DKK for en modular uddannelse. Tages uddannelse integreret kan den gennemføres på helt ned til ca 18 måneder, men de fleste er ca  24 md’er om at gennemføre den integrerede ATPL (A) uddannelse. Modulart giver mulighed for at man kan “passe familien” eller have et job ved siden af, så derfor er tempoet modulart ofte lidt langsommere, men der er ellers intet til hindring for at den modulare udddannelse kan gennemføres ligeså hurtigt (eller hurtigere faktisk) end den integrerede, for man planlægger det som udgangspunkt selv.

Typerating

Skal man efterfølgende ud og erhverve sig en typerating tager det ca. 2 md’er yderligere og prisen er, alt efter type, typisk omkring 200.000 DKK for en af de mere gengse jets såsom B737 og A319 og måske 50.000 lavere såfremt man vælger en turboprop som f.eks. ATR. Køber man et mindre privat fly såsom en Cessna 172, vil der ikke være krav om en typerating, det kommer først på tale ved mere komplicerede og større fly.

Vedligeholdelse af certifikater

Et kommercielt certifikat skal fornys hvert år, mens et PPL skal fornys hvert andet år. For begge typer af certifikater gælder det dog at for at være gyldigt skal man have en ”medical” (helbredscertifikat). Helbredskravene for et  kommercielt certifikat er højere end for et PPL, men vi vil undlade at komme ind på detaljerne i dette indlæg.

Hvad må man med et PPL?

Uden at have en række tillægscertifikater til dit PPL vil du være begrænset til at måtte flyve i ”enmotoret fly, i godt vejr (visuel flight rules – VFR ) i dagtimerne”.

Skal du udenlands skal du have et internationalt radiocertifikat – men der er ikke umiddelbart nogen begrænsninger – udover selvfølgelig hvad flyet er i stand til – men man bør nok gøre sig nogle generelle tanker om hvad der er ”sikkert”.

Det er måske foreksempel knap så smart at ligge ude over vand (uden glidehøjde) eller at krydse alperne i en enmotoret flyver.

Skal du til at flyve om natten og/ eller i dårligt vejr (IFR) – så kræver det lidt mere tid og penge før disse rettigheder kommer på dit certifikat. Endeligt – såfremt du skal op og flyve et større fly (multi crew (MCC) og flere motorer (ME)), så er der yderligere krav du skal opfylde og udgiften for dit certifikat og fly stiger markant.

Friheden til at flyve rundt som man vil

Det lyder måske fantastisk at have sit eget fly og friheden til at flyve rundt– men man skal nok lige tænke sig grundigt om, før man kaster sig ud i et sådant projekt. Udover at købe selve flyet, så er der en række løbende udgifter til f.eks. hangarleje, vedligeholdelse samt forsikring og det løber meget hurtigt op i ret store beløb bare at have flyveren stående på jorden. Derfor er metoden med at man har en andel i en flyver ret populær – på den måde deles man om udgifterne med f.eks. 6 andre personer. Det er dog klart at det samtidigt begrænser dine muligheder for råderet over flyet.

Leje fly i forhold til at have eget fly

Der findes en række muligheder for at leje et mindre fly (som pilot) på timebasis. Det sker enten ved at melde sig ind i en flyveklub eller ved at benytte et selskab der udlejer fly. At leje et fly er nok den foretrukne løsning hvis formålet er at få lidt luft under vingerne i ny og næ uden at man har det store rejsebehov. Et 4 personers fly kan typisk lejes for et sted mellem 1500- 2000 DKK i timen du er i luften (inkl. brændstof). Hertil kommer evt. start og landingsafgifter – men så længe du holder dig væk fra de større lufthavne (som f.eks. Kastrup), så er dette ofte rimelige udgifter (i Danmark ca 100 DKK for en start af et luftfartøj på under 2000 KG i Roskilde f.eks.)

Flere af de piloter som hjælper til hos spørg piloten, vedligeholder stadig deres rettigheder til at flyve de små fly. Mange finder det for eksempel fedt at kunne flyve med venner og/ eller familie fra Roskilde til Anholt, overnatte en enkelt aften og så retur til Roskilde igen dagen efter.

Reglerne og begrænsningerne når man lejer fly

Det kan ske at firmaet du lejer flyet af, vil stille et minimumsforbrug per dag – f.eks. 3 timer per døgn (for at du har råderet over flyet). Dermed kommer en tur til Anholt fra Roskilde (som normalt, inkl. ”hygge drej her og der” tager ialt 2 timer t/r) måske til at koste dig 6x 2000 DKK – hvilket nok lige får de fleste til at tænke sig om en ekstra gang.

Det er de færreste som har en idé om hvad en flyver koster og det vil måske overraske mange at et fly der er mere end 30 år gammelt, stadig kan have mange gode timer i sig såfremt det har været vedligeholdt. Prisen vil i stor udstrækning afhænge af hvor mange timer der er tilbage før ting som propel og motor skal udskiftes samt i hvilken grad flyet er certificeret (VFR eller IFR).

Hvad koster et privat fly hvis jeg vil have mit eget?

Prisen for et velholdt fly (enmotoret propel, f.eks. Cessna 172 – der har 4 sæder) fra 70’erne vil nok koste omkring 300.000- 400.000 DKK. Der findes en del nye smarte fly, som har en vældig god brændstof økonomi (diesel/ JetA1), og alt efter fly producent, komfort pakke og udstyr kan en ny 4 personers flyver blive din for ca 2 millioner danske kroner.

C172

Cessna 172 – et klassisk fly “skole fly” – liste pris 0,19 mil USD

Cirrus SR20

Cirrus SR20, en af mange nyere skole fly – liste pris 0,28 mil USD

Det er naturligvis meget vanskeligt at give ca. priser for der er mange variabler, men skal man op i en ”rigtig” (ny) rejseflyver med trykkabine og turbine motor, så er der ofte tale om en udskrivning på ca. 15- 20 millioner danske kroner.

PC12

Pilatus PC12 – liste pris 3,30 mil USD

Er man oppe i det prisleje kunne man måske overveje VLJ (very light jet) typerne – som f.eks. Eclipse 500 – der dog tilbyder lidt mindre kabine plads.

E500

Eclipse 500 – liste pris 2,15 mil USD

Fly i denne kategori (PC12 og E500), vil normalt være begrænset til stræk som København- Madrid i et go.

Skal man have et fly, gulfstream f.eks., der kan flyve over atlanten er man oppe i en seriøs udskrivning (+200 Millioner DKK) og ejerne der har råd til den slags fly, bruger ofte millioner på indretningen af kabinen alene.

G5

Gulfstream G5 – liste pris 43 mil USD

Overvejelser før man køber et privat fly

Når det kommer til den praktiske anvendelse af flyet (uanset budget), gælder det om at man inden købet har gjort en grundig research i forhold til ens behov. Er man bare ude efter lidt ”sjov” flyvning – kan man overveje et ”one-seater” fly – måske en eksperimental type eller selvbyg for dem der har mod på det – her kan man måske få bygget et fly for et par hundrede tusinde DKK.

Er man en travl forretningsperson eller et firma der har ambitioner om at flyve rundt til møder rundt om i Europa, skal man nok lige overveje om det er (økonomisk) forsvarligt. Dernæst er “papir arbejdet” for at få tilladelserne til firmaflyving omfattende, der skal for eksempel skrives operationelle manualer for hvordan man sikrer operationen foregår efter foreskrifterne. Disse manualer skal følge et specielt format og har man ikke indsigt i luftfartslove er det et stort arbejde at sætte sig ind i reglerne, da meget er på teknisk engelske. For at drive firmaflyvning skal man også have nøglepersoner som kan udfylde forskellige poster. Mange vælger i sidste ende at gå til en kilde der allerede har et “AOC” (Airline Operating Certificate) og får en aftale om at de opererer under dettte. Der kan være fordele og ulemper ved dette og ønsker man fuld uafhængighed og eget AOC skal man nok forvente at det tager et par måneder at få tilladelserne i hus og at det bliver en større udskrivning ifht gebyrer og konsulent bistand. Selvfølgelig kan meget lade sige gøre, hvis penge ikke er en hindring.

Vi har tidligere været involveret i et par projekter mht. privat fly. Blandt andet arbejdede en af vore piloter for et par år siden med et par golfspillere der havde kvalificeret sig til challenge touren. Deres plan var at gå sammen om at dele udgifterne til et twin turboprop privatfly med trykkabine. Der var masser af fordele, golfudstyret var med garanti altid med, de kunne stort set flyve når de havde lyst, ofte kunne vi flyve til en mindre lufthavn i forhold til golfbanen de skulle spille på og dermed spare tid. Turneringerne lå rimelig fast – så flyet kunne udlejes til anden aktivitet, når de ikke selv skulle bruge det. Desværre blev det aldrig en realitet, da deres rejseaktiviteter ikke var nok til at setup’et ville blive rentablet og dernæst var deres indtægts grundlag præget af for store udsving og usikkerhed til at de turde påtage sig udgiften.

Specielt med tanke på Covid-19, kan vi godt forstå hvis mange firmaer og privatpersoner overvejer at få ejet fly. Det skal heller ikke lyde sådan at det ikke kan lade sig gøre, for selvfølgelig kan det det. Det er mere for at forklare at det at købe et fly og så flyve rundt i det, kræver noget mere benarbejde end at købe en sportsvogn. Som tiderne er lige nu, med mange arbejdsløse piloter, vil det nok ikke være en udfordring at finde erfarne piloter som kunne blive del af projektet. Vi kender, lige pt, mange arbejdsløse piloter som vil være interesseret i at få timer og blive involveret i firma- eller privatflyvning.

Rådgivning om køb af privatfly af opsætning af firmaflyvning

Vi rådgiver normalt pilot aspiranter og nyuddannede piloter,  men det er klart at skulle der være nogen som ønsker at anskaffe sig et privat fly (enten firma eller privat person) er det måske ikke en dårlig idé at få rådgivning, så vi kan supplere projektet med vores erfaring som piloter.

Pilotuddannelse. Har du brug for hjælp?

Vi vil meget gerne hjælpe dig med dine overvejelser omkring at blive pilot. Vi har en masse materiale helt frit tilgængelig her på siden. For at gøre det nemt for dig har vi her lavet en oversigt over nogen af vores mest populære posts og youtube video’er.

Hvad tjener en pilot

Arbejdsmiljø som pilot

Pilot uddannelse

Gratis gave til dig der gerne vil være pilot

Du kan gratis stille spørgsmål her Ask A Pilot.

Det er helt normalt at man har mange spørgsmål og overvejelser omkring at blive pilot. Derfor har vi skrevet en udførlig e-bog om det at blive pilot. E-bogen henvender sig til dig der drømmer om at blive pilot såvel som dig som er klar til at tage springet lige nu. Vi har samlet vores bedste råd og viden i vores e-bog omkring det at blive pilot. How Do I Become a Pilot? At læse e-bogen kan være en rigtig god måde at få en masse information, som kan være svær at finde andre steder.

Happy landings

Spørg Piloten

contact@askapilot.net eller ring til os på +45 5352 7700.

Kommentarer

kommentarer

This Post Has One Comment

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top