skip to Main Content

Turkish Airlines, skal jeg være bekymret for at lade min datter rejse?

Q: Min datter skal flyve til Ghana med en gruppe unge danskere, der skal ned og arbejde på børnehjem. De har fået flybilletter med turkish airlines (ikke betalt endnu)jeg har nu læst de dårlige anmeldelser fra piloter vedr. flysikkerhed med dette selskab, hviket har været skrevet i Politiken. Hvordan vurderer du sikkerheden med at flyve med dette selskab her i 2013 ? Bør hun vælge et andet flyselskab ?

A: Tak for dit spørgsmål,

Jeg må være ærlig og indrømme at min første tanke var at du kunne være helt rolig – men som altid, inden jeg begiver mig ud i et svar, ville jeg undersøge det lidt nærmere. Jeg havde ikke læst artiklen du henviste til, så det var det åbenlyse sted at starte. Jeg går ud fra at det var denne artikkel du havde læst:  http://politiken.dk/udland/ECE1476062/pilot-i-turkish-airlines-jeg-troede-aldrig-jeg-skulle-blive-bange-for-at-flyve/

Dernæst studerede jeg:

http://www.destinationtravel.info/reviews/turkishairlines.html

http://www.consumerwarningnetwork.com/2009/06/09/which-airplanes-and-airlines-are-the-safest/

http://www.jacdec.de/jacdec_safety_ranking_2012.htm

http://www.airlinequality.com/Airlines/TK.htm

https://www.facebook.com/pages/DONT-fly-with-Turkish-Airlines-for-your-safety-International-Platform/567013100009441

http://www.pprune.org/rumours-news/471438-foreign-pilots-warn-about-turkish-airline-danish-news-paper-politikken.html

Det er altid vigtigt at forholde sig kildekritisk og mange af ovenstående er ikke fra officielle kilder og stammer fra anonyme kilder. Kritikken kommer desuden også ofte fra ikke-tyrkiske personer. Som jeg ser det kan man måske tillade sig at sige et par ord om CRM, engelsk kundskaber og kultur – jeg bliver dog nød til at være påpasselig og forsigtig med hvad jeg udtaler mig om i det “offentlige rum” uden at have klare beviser.

Umiddelbart tegner der sig et billede af at hvad vi indenfor luftfart med et fint ord kalder “CRM” (crew ressource management) ikke fungerer optimalt. Det tyder på at der har været episoder med en meget stejl “flight deck gradient” i selskabet, hvor kaptajnen nærmest har antaget “gude status” ombord. En sådan crew komposition bliver farlig i det øjeblik at kaptajnen begår en fejl og hans pilot kollega (måske af frygt) undlader at gøre opmærksom herpå. Et meget kedeligt eksempel herpå skete faktisk for et luftfartsselskab som vi ellers i dag vil forbinde med yderst høj sikkerhed – jeg tænker selvfølgelig på den frygtelige ulykke på Tenerife Nord med en KLM og PAN AM 747 http://da.wikipedia.org/wiki/Flyulykken_p%C3%A5_Tenerife. Det skete helt tilbage i 1977 og må siges at være en af de værste fly ulykker (hvis ikke den værste) til dato. Ulykken satte dog netop fokus på hvor vigtigt det er at samarbejdet på flight deck fungerer samt at der etableres et miljø hvor man tør udtrykke sin usikkerhed hvis man mener der bliver begået en fejl. Om Turkish Airlines, med reference til de ovenstående kilder, så er CRM måske et område at selskabet kunne forbedre – men jeg bliver nød til at understrege at dette bygger på vidneudsagn for anomyme kilder.

Mange anklager kører på at engelsk niveauet skulle være ringe i luftfartsselskabet, hvilket jeg umiddelbart ikke har belæg for at kommentere. Jeg deler ofte luftrum med selskabet og hører dem ofte på frekvensen ind til de store lufthavne i Europa. Jeg må være ærlig og tilstå at jeg ikke kan pege en finger på den kommunikation jeg har hørt… ja, der er selvfølgelig “accent” men det har vi vel næsten alle, os der ikke har engelsk som modersmål.

Mest af alt så drejer det sig muligvis om kulturforskelle mere end noget andet. Det er et følsomt emne, for når vi begynder at kommentere er det jo ofte med vor egen kultur som hoved reference og målestok. Jeg kan godt forstå at piloter med baggrund i f.eks. et skandinavisk selskab oplever at her fungerer det langtfra ligesom i “andedammen”. Jeg kan ligeledes sagtens se hvorledes det kan føre til konfrontationer og gnidninger, hvis man ikke indordner sig og gør tingene på den “lokale” måde. Når vi rejser ud i verden og specielt såfremt vi skal til at arbejde i udlandet fjernt fra kongeriget, måske i Mellemøsten, Fjern Østen eller Afrika – så oplever man måske pludselig at tingene bliver gjort på en anden måde og måske ikke med samme grundighed… eller måske OVER grundigt. Som professionel piloter har vi i flysikkerhedens navn, pligt til at skride ind hvis vi føler at sikkerheden bliver komprimiteret – men måden vi gør det på kan måske blive misforstået eller være uvant. Der hviler et ansvar for begge parter (modtager og afsender) for at man har en god kommunikation og at man får afklaret evt misforståelser. Det lyder foruroligende såfremt at standarden af piloter som beskrevet af diverse kilder (igen anonyme kilder)  er så mangelfuld. Jeg har ikke indsigt i hvorledes selskabet har håndteret eller behandler sådanne påstande – og jeg kan af gode grunde ikke udtale mig om det stadig forholder sig således. Indenfor flyvning forsøger man at have standardiseret regler så i princippet burde et tyrkisk, græsk, italiensk, svensk, portugisisk, dansk, engelsk, irsk, norsk… ja og så videre… selskab operere ud fra de samme normer og have samme standard. Spørgsmålet er om det bliver opnået i praksis. Der er selskaber i verden som ligger så langt væk fra den accepterede standard at man har oprettet et decideret forbud mod at disse selskaber flyver ind til Europa – listen kan ses her: http://ec.europa.eu/transport/modes/air/safety/air-ban/index_da.htm

Turkish airlines findes ikke på denne liste og dermed ser det ud som om at de regulerende myndigheder ikke har grove problemer med selskabet.

De eksempler der bliver givet til politikken lyder ret foruroligende og det er jo lidt et problem at piloterne ikke tør stå frem. Det er dog ikke kun i Turkish airlines man støder på dette også hos lavpris selskabet RyanAir er piloterne bange for at ligge navn til deres kritik http://www.independent.ie/irish-news/sacking-threat-to-ryanair-pilots-over-letter-on-safety-29276295.html

Som professionel pilot har jeg svært ved at give dig et sort/ hvidt svar om det er sikkert for din datter at foretage rejsen med Turkish Airlines for det ville ikke være fair overfor selskabet og grænse til injurier. Statistisk kan man sige at de ligger ret lavt på listen i forhold til andre selskaber, ikke mindst på grund af havariet i Amsterdam i 2009.

Nu ved jeg ikke hvornår præcis din datter skal af sted, men da jeg lavede en søgning på KBH- Accra på en tilfældig dato i November fik jeg følgende priser i DK kroner (alle med et stop undervejs) http://www.skyscanner.dk/fly-/cph/acc/131112/131119/flybilletpriser-fra-kobenhavn-kastrup-til-accra-i-november-2013.html

Turkish Airlines 5266

KLM 5776

Emirates 6356

Lufthansa 6766

British Airways 7408

Turkish Airlines kommer ud som de billigste med en margin på 510 kr . Personligt (og med hvad jeg netop har undersøgt)  ville mit valg stå mellem KLM, Emirates, Lufthansa eller British Airways. Det endelige valg ville nok bero på hvem der havde de bedste afgange i forhold til mine rejseplaner og hvem jeg havde flest loyalty point med. Måske jeg kunne være heldig at enten booke en point bonus rejse eller bruge point til at forkæle mig selv med en upgrade 🙂 Men så begynder vi at åbne op for hvilket selskab der yder den bedste service og forskellen på at rejse på økonomi og business etc. og det er en HELT, HELT anden diskussion som må vente til en anden dag.

Jeg håber du kunne bruge mit svar – og såfremt du ønsker noget uddybet er du eller din datter velkommen til at spørge igen.

Det lyder som en spændende tur i en god sags tjeneste. Er du ikke flink at skrive hvad din datter ender med at vælge og dernæst hvordan turen gik?

På vegne af spørg piloten og med venlig hilsen

Søren

Kommentarer

kommentarer

This Post Has 8 Comments
  1. Hej:-) Jeg skal på udveksling til Israel, og har virkelig problemer med at finde en billig rejse omkring 1 oktober fra Billund til Tel Aviv, og det billigste jeg har fundet er med Turkish Airlines til 2500kr. Derfor er jeg nysgerrig efter at høre om der er noget nyt om Turkish Airlines, og om admin2’s datter valgte at rejse med selskabet. Venlig hilsen

    Christina

    1. Hej Christina.
      Admin2 er Søren og det var ikke ham der skulle ud på en rejse, men derimod ham der skrev svaret til hende med datteren der skulle til Ghana (den blev lidt indviklet).
      Jeg har ikke hørt noget nyt med hensyn til sikkerheden og Turkish Airlines. Så på det punkt må status være uændret.
      Jeg ønsker dig en god tur. Og husk at det ikke altid er det billigste der er det bedste.
      Mvh Anders (Admin)

  2. Hej allesammen, jeg flyver for Turkish Airlines som andenpilot og har netop læst denne artikel. Interessant. Jeg har total 6 års erfaring i at flyve rutefly og de sidste 9-10 mdr har været for Turkish Airlines.
    Jeg kan kun sige at jeg er meget meget tilfreds. Set fra en pilots sysnspunkt er stortset alle ting i orden og teknisk har vi stor support hvis noget går i stykker eller fejl og mangler på flyet. De bliver ordnet MED DET SAMME og ellers skifter vi til en reserve flyver.
    Papirer og briefing pakker er bare iorden og tingene spiller mellem dispatch og det flyvende personel. Simulator er også iorden, vi følger nogle helt specifikke sylabusser HVER GANG. Oplevet flere udenlandske kolleger der må tage sim session om igen, da deres RAW data ILS ikke var god nok. (teknisk snak…)

    Set fra den anden side, tror jeg man skal tænke over hvornår artiklerne blev skrevet i Politiken, samt at firmaet er igang med / har ændret kultur indenfor de seneste 3-4 år. Flere kaptajner(bland andet på vores flyvning til Afrika idag) bekræfter at for nogle år siden var det HELVEDE og flyve med nogle af de gamle garvede kaptajner, de var netop som Guder i cockpittet og tog ikke imod inputs fra deres andenpiloter. Dem der har lavet flest ulykker og incidents er de ældste og mest erfarne piloter fra Turkish Airlines(For år tilbage) Det har netop været oppe på et safety meeting fortalte en kaptajn mig.
    Jeg selv har KUN oplevet ganske fine kaptajner og andenpiloter og flyve med, de kan deres håndelag og er ganske gode til Engelsk, CRM & arbejde sammen samt flinke mennesker. Selvfølgelig er der nogen imellem som har specielle egenskaber og lever i deres egen verden. Det tror jeg nu vi kan se i mange forskellige jobs rundt omkring. Der er altid ham man ikke vil sidde ved siden af… Input og kommentarer modtaget gerne, så skal jeg skrive igen. VH. A.D

    1. Hej Sofia. Vi har fået spørgsmål om flyangst flere gange og jeg synes du skal læse de tidligere svar igennem. Brug søgefunktionen her på siden og søg under flyangst og flyskræk. Så finder du en del materiale du kan læse igennem. Mvh Anders

  3. Jeg fortryder nu at jeg ikke undersøgte tingene bedre, da jeg om 3 uger skal flyve til Istanbul med Turkish Airlines og da jeg er pænt flyskræk, så er disse ting ikke de mest betryggende at læse.
    Havde kun læst om at der skulle være en god service om bord og ikke at der kunne være sikkerheds mæssige problemer.
    Er der nogen der ved om det skulle være blevet bedre???
    Det skulle det være iflg. A.D., men er nu ikke helt tryg ved dem 🙁

  4. Kære A.D.

    Tak for din kommentar herinde. Jeg synes at den virker betryggende. Min mand og jeg skal flyve med Turkish airlines om 10 dage til Maldiverne (med Spies) over Istanbul. Jeg har også været lidt bekymret, men er det generelt omkring flyvning. Mht flyet fra Istanbul til Maldiverne så slår det den automatiske radar fra på flyveturen, så man ikke kan se ruten på f.eks. flight radar. Er det normalt? og hvorfor vælger de at gøre sådan. Jeg har checket deres rute pga Syrien og Irak, men jeg kan vel stole på at vi ikke flyver henover disse lande?
    Mvh
    Margit

  5. Hej
    Jeg har flere gange brugt Turkish airlines både i forbindelse med mit job og med min familie. Det har både været længere ture fx til Tanzania og kortere ture fra Aalborg/København til Istanbul og endda Malaga til Bulgarien. Alle gange har jeg/vi været yderst tilfredse. Servicen ombord er fantastisk, og vi har til enhver tid været rettidige både i afgang og ankomst. Jeg kigger altid turkish airlines som noget af det første, når jeg leder efter billetter. Booker forøvrigt som regel direkte ved TA – det er ofte billigst.
    MVH
    Ken Nielsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top