Tak til dem der har skrevet til os. Vi er som udgangspunkt glade for at…
Landingsbaner/længde med Boeing 777-300 ER
Q: Jeg er generel meget interesseret i fly osv. Mit spørgsmål går på hvor langt landingsbanen skal være i meter når en Boeing 777-300ER (MTOW)skal lande, hvad er standarden indenfor de store fly?
A: Tak for dit spørgsmål om landingsdistance for en Boeing B777-300ER. Lad mig starte med at beklage det sene svar; jeg har forgæves forsøgt at få noget information fra et par 777 piloter, men som sagt uden held. Derfor må du nøjes med dette svar, som jeg håber er fyldestgørende for dig. Lad mig lige slå fast, at jeg hverken har fløjet, eller flyver, B777 (desværre – for det er en rigtig lækker maskine!)
For at gøre det kort, så opgiver Boeing landingsbanelængde for B777-300ER til 1780 m ved MLW (Max Landing Weight.) Dette er naturligvis et salgsargument; distance en beregnet og udmålt under optimale omstændigheder og udført af testpiloter, med det ene formål at bevise over for kunden, hvad flyet kan. Reelt vil den være noget længere, da faktorer som passagerkomfort, slidtage på motorer, bremser og dæk osv kommer ind. Det skal dog siges, at distancen opfylder gængse krav, såsom at flyet passager banetærsklen i 50′, følger en standard 3 graders anflyvning, og lander 1000’/300 m inde på banen.
I følge certificeringskravene, skal et kommercielt fly kunne lande og stoppe på en distance, der svarer 60% banens længde, kaldet Landing Distance Available. Boeing oplyser at B777-300ER kan nøjes med 1780 m bane (LDA). Den reelle landingsdistance ved MLW er således blot 1068 m, og det er altså ret imponerende, men ikke overraskende; flyvemaskiner har nogle ganske kraftige bremser, med advancerede Anti Skid systemer (ABS i en bil).
Det er således oftest ikke banelængden i forbindelse med landing, der er begrænsende. Kommercielle jetfly opererer oftest med begrebet Balanced Take Off. Kort fortalt går det ud på, at flyet har hele banens længde til rådighed for at accellerere op til en beslutningshastighed, og herefter enten fortsætte op i luften, eller afbryde og bremse ned til stop. Her er der igen naturligvis indlagt en buffer. Da Max Take Off Weight på store fly er noget højere end MLW – i tilfældet B777-300ER, over 100 ton højere – er det derfor oftest banens længde og beskaffenhed i forbindelse med start, der er begrænsende.
Boeing opgiver da også Take Off Distance Required for B777-300ER til 3050 m ved MTOW. Dette er meget tilsvarende de fleste større lufthavnes baners længde. I de fleste større lufthavne, der dagligt håndterer meget tung trafik, er banelængden mellem 2800 m og 4000 m. Kravet til banens længde kan forøges alt efter tryk, temperatur, vind, og et hav af andre faktorer. Vi foretager en beregning før hver start. Selv på “min” flyvemaskine, Airbus A320, kan der sagtens opstå situationer, hvor der af den ene eller anden grund, ikke er bane nok til start. Så må vi ændre på flyets konfiguration, tage noget vægt af, vente på en øgning i vindens, eller et fald i temperaturen.
Som en lille anekdote havde et større nationalt flyselskab for nogle år siden en hændelse i Caribien, hvor netop en B777 skulle sætte nogle gæster af på en lille ø, med en i forvejen relativ kort bane til rådighed. Herefter skulle de lige “hoppe” over til naboen øen, sætte resten af gæsterne af, og derefter på hotel. For at spare tid valgte de at lave start beregningen fra en “intersection”, dvs i stedet for at køre ud, og bruge hele banens længde, beregnede de, at de kunne komme sikkert i luften med langt mindre. Noget som er helt legalt, og som ofte benyttes. Desværre havde de måske lidt for travlt, og var lidt uopmærksomme, så de kørte ud til en forkert “intersection”, startede, og opdagede hurtigt at der var noget galt. Kaptajnen tog over og fik den lige præcis i luften, da asfalten endte. Efterfølgende fandt man ud af, at de kun havde 1100 m til rådighed! Nu skete der heldigvis ikke andet end et par røde ører, og selv om flyet jo var langt under MTOW, er det stadig imponerende at man kan få et par hundrede ton i luften på så kort distance.
This Post Has 0 Comments