Tak til dem der har skrevet til os. Vi er som udgangspunkt glade for at…
Spørgmål om midair refueling -“force multiplier”.
Q: Jeg vil gerne vide, lidt om midair refueling – hvordan I “connecter” feks. Det ligner præcisionsarbejde. Så vidt jeg ved skal man med F16 “rammes i ryggen” det må være endnu mere vanskeligt at korrigere, så man ikke rammer ved siden af. Er der sug på, så man holdes sammen, eller er det ene og alene hastigheden der holder jer sammen?
A: Jeg vil forsøge at svare på dit spørgmål omkring hvad vi jagerpiloter kalder for den vigtigste Force Multiplier vi har…
Force Multiplier? En F-16 har ikke ret meget brændstof med, så for at flyet kan flyvere længere og bære mere, skal man fylde brændstof på igen i luften. På den måde kan en F-16 række længere og bære mere en den ellers ville kunne – vi siger at man forhøjer flyet slagkraft – Force multiply 🙂
Air-to-air refuelling er en af de discipliner vi træner ofte og noget man bliver nød til at kunne på rygraden. Vi tanker om dagen og natten i og udenfor skyer. Det vildeste jeg har prøvet var at tanke om natten lige uden for et enormt tordenvejrssystem, men der var ikke mere tid tilbage, så jeg SKULLE tanke – ikke rart at flytte brændstof imellem to flyvemaskiner med 600 km/t med lyn flyvende omkring…
Men hvordan fungerer det så? Jo, i princippet flyver man som F-16 pilot op til tankflyet. Man placerer sig normalt først ved den ene vinge, hvor man flyver formationsflyvning. Formationsflyvning er børnelærdom for kamppiloter, så det er ikke noget problem. Derfra får man lov til at bevæge sig ned bag tankflyet. Tankflyet har en bom (kaldet en boom) stikkende ud bagved. Oppe i tankflyet ligger en mand. Han ligger på maven og kigger bagud ned på os. Han har en styrepind i den ene hånd og en masse knapper ved den anden hånd. Boomen kan styres med joysticket ved hjælp af nogle små vinger boomen har monteret på sig. Boomeren (fyren der styren den) flytter boomen ud til den ene side og F-16 flyet lægger sig op under tankflyet og så styrer boomeren boomen ned i ryggen på F-16. Oppe under maven af tankflyet er der nogle lys, som fortæller om man man som F-16 pilot skal bevæge sit fly frem, tilbage, op eller ned. Når boomen først har fået kontakt, har man ca 1,5 m man kan bevæge sig i de fire retninger før tankflyet er nød til at bryde kontakten. Så, som F-16 pilot flyver man i princippet formation med tankflyet og så er det boomeren der styrer tankbommen ned i ryggen på F-16. Når man først sidder der, er det F-16 flyet der holder positionen.
Der er ikke “sug” på. Tankstudsen griber fat med en hydraulisk lås, som sætter sig fast på F-16 flyet. Både F-16 flyet og tankflyet kan bryde denne kontakt såfremt det måtte være nødvendigt. Tankstudsen på F-16 flyet er forresten ikke altid synlig, men sidder inde bag en dør der skal åbnes inde fra cockpittet – igen ved hjælp af hydraulik.
Check eventuelt denne video ud https://youtu.be/CfWONx4riag Den er lidt gammel og det omhandler ikke F-16, men den viser meget godt hvordan det foregår.
Jeg håber det var svar nok – Check six!
Mvh
THO
F16 pilot
This Post Has 0 Comments